Schjell Startet 13.Februar.2023 Del på Facebook Startet 13.Februar.2023 Hei, Vurderer å kjøpe ein brukt seglbåt i Nederland og lurer på om det er nokon sjans for at det kan være heftelser og den slags som eg ikkje veit om. Eg tenkjer at totalprisen min blir prisen i Nederland + 25% av dette i moms når eg kjem til Norge, men slettes ikkje sikker. Kom gjerne med gode råd for øvrig. NB: Vurderer egentlig kun dette fordi bruktmarkedet i Norge har tilsynelatande teke seg veldig opp i det siste om en skal tru det en ser på Finn. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 Gjeld/pant som kan følge båt er ikke noe særnorsk fenomen, dette må sjekkes uansett hvor du kjøper båten. I tillegg til mva på det du betalte for båten, må du også betale mva på det det koster å få fraktet båten fra Nederland. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 Jepp, sånn er det. Men det er vel frakten i Norge som det skal betales norsk MVA av. Mener det var slik den gangen jeg trøblet med slikt. Hyrer du en transport som ikke krysser Norges grenser, så kan ikke tollen hevde norsk rett. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 Man må kanskje betale noen avgifter avhengig av motorstørrelse også? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 (redigert) Den forskriften mener jeg gikk ut på dato den gangen Siv Jensen satt i regjering. Men slik avgift hefter fremdeles til bil. Bare for å legge til litt når det gjelder bil. Jeg sitter på et forslag der EU-kontrollør skal sjekke OBD om det har blitt foretatt endringer i motoren i den hensikt å endre/øke utslipp eller øke motorens ytelse. På utenlandske fora hevder man at de kålhuene som sjekker bil under EU-kontrollen ikke har peil og ikke vil kunne se modifikasjonene. Det er opportunt å fjerne innmaten i katalysator og plukke vekk EGR, blant annet. Beklager, avsporing. Om man foretar slike endringer må OBD også programmeres i henhold. Redigert 13.Februar.2023 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 Les gjerne denne. Flere ganger... og gi Tollvesenet beskjed før du ankommer norsk havn, selv om det ikke står spesifikt der. (ikke spør hvordan jeg vet det)... https://www.toll.no/no/varer/bat/import-fritidsbat/ Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 OBS, der gikk jeg fem på. Jeg har tollet inn et par båter fra Strömstad til Norge. Da var naturligvis ikke frakt i Sverige noe tema. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 Arne Henriksen skrev 53 minutter siden: Les gjerne denne. Flere ganger... og gi Tollvesenet beskjed før du ankommer norsk havn, selv om det ikke står spesifikt der. (ikke spør hvordan jeg vet det)... https://www.toll.no/no/varer/bat/import-fritidsbat/ Jeg har blitt stoppa av tollerne like ved Tisler kl 4 om morran i Mars måned, for etpar år siden, heldigvis var det ikke jeg som var skipper. Papirene hadde de liten tro på, de tok kopier og alle måtte legitimere seg (det siste var i en veldig hyggelig tone). Etter en halvtimes tid fikk vi fortsette. Saken forduftet så snart kontortiden startet, da kom det beskjed til skipperen at alle papirer var fine og at alt var ok. Transporten er det verre med, selv om du seiler selv så regner de kostnader med det også. Selvsagt mye mindre, men det er skatt på henteturer. Og det er mva på evt reparasjoner utført etter kjøp også. De sjekker banken din og betalingene dine. Det lønner seg ikke forsøke å holde noe tilbake. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Arne Henriksen Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 (redigert) Ja, tollerne var hyggelige nok. Sjefen deres i Kristiansand derimot, han... Men nok om det. Redigert 13.Februar.2023 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Trawler 42 Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 Arne Henriksen skrev 25 minutter siden: Ja, tollerne var hyggelige nok. Sjefen deres i Kristiansand derimot, han... Men nok om det. Samme erfaring her. Følte det som de mistenkte meg for å skulle lure meg unna alt, selv om jeg spilte med åpne kort hele tiden. Glad alt er over. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Arne Henriksen Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 1 hour ago, Trawler 42 said: Samme erfaring her. Følte det som de mistenkte meg for å skulle lure meg unna alt, selv om jeg spilte med åpne kort hele tiden. Glad alt er over. Jeg kan faktisk ikke skrive på et offentlig forum hva jeg mener om den fyren. Likt med deg er dette historie nå. Men definitivt ikke glemt. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
pipe Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 (redigert) Hulda skrev for 6 timer siden: Jeg sitter på et forslag der EU-kontrollør skal sjekke OBD om det har blitt foretatt endringer i motoren i den hensikt å endre/øke utslipp eller øke motorens ytelse. På utenlandske fora hevder man at de kålhuene som sjekker bil under EU-kontrollen ikke har peil og ikke vil kunne se modifikasjonene. Det har jeg liten tro på kommer til å utgjøre noen særlig forskjell fordi måten dette ofte foregår på nå er att disse fuske programmene viser riktige fabrikk tall i parametrene som kan leses av med diagnose. Mens fusket foregår skjult i programmene som ikke vises. Mulig att en dyktig teknikker på merkeverkstedet kan finne noen ledetråder eller å sende hele programmet til ECU til fabrikken for vasking via diagnosemaskinen. Eller rett å slett bare laste ned siste SW for å overskrive om ikke målet er å ta noen. Men de gjengse "kålhoder" på PKK kontrollene har begrenset mulighet til å finne ut av dette for de har verken utstyr,kompetanse eller bilfabrikant som er villige til å dele noe som helst av denne type informasjon før eventuelt noen(EU) tvinger de. Jeg har bare litt erfaring med dette så fullt mulig jeg er kålhodet men for å ta ett eksempel med en venn. Der er EGR ventilene blokkert fysisk med skiver og parametrene som vises via OBD er manipulert til å vise riktige live fabrikkdata når man går inn med ett diagnose aparatt Selve jukset foregår i dette tilfelle på noen få linjer skjult inne i selve programmet til ECU som inneholder mengder av ellers autentisk programvare. Hvordan skal en random PKK kontrollør finne ut av dette? Redigert 13.Februar.2023 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Som skrevet, det er et forslag fra Øvrigheten. Selv har jeg fjernet Swirl Flaps. Beholdt mekanikken som driver flapsen. OBD oppdager ikke endringen. Kontrollen av avgassen er innenfor spec. OK. Men nå forurenser vi tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Schjell Svart 14.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 15 hours ago, Arne Henriksen said: Les gjerne denne. Flere ganger... og gi Tollvesenet beskjed før du ankommer norsk havn, selv om det ikke står spesifikt der. (ikke spør hvordan jeg vet det)... https://www.toll.no/no/varer/bat/import-fritidsbat/ Takk til alle for utfyllande info. Sjablongavgift.. dei har åpenbart for mykje tid og fantasi desse byråkratane. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 58 minutes ago, Schjell said: Takk til alle for utfyllande info. Sjablongavgift.. dei har åpenbart for mykje tid og fantasi desse byråkratane. Jeg fikk satt fraktbeløpet til en liten tusenlapp i diesel, ut fra fylling når jeg kom til Lillesand fra Danmark. Vær også oppmerksom på at mva strengt tatt skal utregnes fra kurs når du toller inn båten, i mitt tilfelle fikk jeg beskjed om å gjøre dette i Trondheim (som ble 2 uker etter at jeg kom til landet). Dette kunne potensielt ha kostet tusenvis av kroner pga valutasvingninger mellom NOK og DKK.. så ha det i tankene. Kan naturligvis slå ut begge veier. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Bergen Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Angående hva trådstarter spør om, så virker det som der er flere skipsregister i Nederland, samt at det og virker vanlig at en registrerer båten under annet flagg. Er usikker på om alle mulighetene tillater at finansinstitusjoner kan ta pant i båten, men denne https://www.yachtregistration.company/worldwide-registration/?gclid=EAIaIQobChMIj6f4sMGV_QIVzpBoCR2htAg4EAAYAiAAEgIa5PD_BwE virker å være et sted hvor det kan gjøres. Medmindre en kjøper gjennom megler som påtar seg jobben med å sikre at pant er slettet, så er det gjerne verdt å benytte en time eller to på advokat for å sikre at en ikke kjøper en pantsatt båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.