Jump to content

Gjeld/pant som kan følgje båt - særnorsk fenomen?


Schjell

Recommended Posts

Hei,

Vurderer å kjøpe ein brukt seglbåt i Nederland og lurer på om det er nokon sjans for at det kan være heftelser og den slags som eg ikkje veit om.

Eg tenkjer at totalprisen min blir prisen i Nederland + 25% av dette i moms når eg kjem til Norge, men slettes ikkje sikker.

Kom gjerne med gode råd for øvrig.

 

NB: Vurderer egentlig kun dette fordi bruktmarkedet i Norge har tilsynelatande teke seg veldig opp i det siste om en skal tru det en ser på Finn.

Link to post

Den forskriften mener jeg gikk ut på dato den gangen Siv Jensen satt i regjering.

 

Men slik avgift hefter fremdeles til bil. Bare for å legge til litt når det gjelder bil. Jeg sitter på et forslag der EU-kontrollør skal sjekke OBD om det har blitt foretatt endringer i motoren i den hensikt å endre/øke utslipp eller øke motorens ytelse. På utenlandske fora hevder man at de kålhuene som sjekker bil under EU-kontrollen ikke har peil og ikke vil kunne se modifikasjonene. Det er opportunt å fjerne innmaten i katalysator og plukke vekk EGR, blant annet. Beklager, avsporing. Om man foretar slike endringer må OBD også programmeres i henhold.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Arne Henriksen skrev 53 minutter siden:


Les gjerne denne. Flere ganger... og gi Tollvesenet beskjed før du ankommer norsk havn, selv om det ikke står spesifikt der. (ikke spør hvordan jeg vet det)...
https://www.toll.no/no/varer/bat/import-fritidsbat/

Jeg har blitt stoppa av tollerne like ved Tisler kl 4 om morran i Mars måned, for etpar år siden, heldigvis var det ikke jeg som var skipper. Papirene hadde de liten tro på, de tok kopier og alle måtte legitimere seg (det siste var i en veldig hyggelig tone). Etter en halvtimes tid fikk vi fortsette. Saken forduftet så snart kontortiden startet, da kom det beskjed til skipperen at alle papirer var fine og at alt var ok.

 

Transporten er det verre med, selv om du seiler selv så regner de kostnader med det også. Selvsagt mye mindre, men det er skatt på henteturer. Og det er mva på evt reparasjoner utført etter kjøp også. De sjekker banken din og betalingene dine. Det lønner seg ikke forsøke å holde noe tilbake. 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Arne Henriksen skrev 25 minutter siden:

Ja, tollerne var hyggelige nok. Sjefen deres i Kristiansand derimot, han... Men nok om det.

Samme erfaring her. Følte det som de mistenkte meg for å skulle lure meg unna alt, selv om jeg spilte med åpne kort hele tiden. Glad alt er over.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Hulda skrev for 6 timer siden:

Jeg sitter på et forslag der EU-kontrollør skal sjekke OBD om det har blitt foretatt endringer i motoren i den hensikt å endre/øke utslipp eller øke motorens ytelse. På utenlandske fora hevder man at de kålhuene som sjekker bil under EU-kontrollen ikke har peil og ikke vil kunne se modifikasjonene.

Det har jeg liten tro på kommer til å utgjøre noen særlig forskjell fordi måten dette ofte foregår på nå er att disse fuske programmene viser riktige fabrikk tall i parametrene som kan leses av med diagnose. 

Mens fusket foregår skjult i programmene som ikke vises.
Mulig att en dyktig teknikker på merkeverkstedet kan finne noen ledetråder eller å sende hele programmet til ECU til fabrikken for vasking via diagnosemaskinen. 

Eller rett å slett bare laste ned siste SW for å overskrive om ikke målet er å ta noen.
Men de gjengse "kålhoder" på PKK kontrollene har begrenset mulighet til å finne ut av dette for de har verken utstyr,kompetanse eller bilfabrikant som er villige til å dele noe som helst av denne type informasjon før eventuelt noen(EU) tvinger de.

Jeg har bare litt erfaring med dette så fullt mulig jeg er kålhodet men for å ta ett eksempel med en venn.
Der er EGR ventilene blokkert fysisk med skiver og parametrene som vises via OBD er manipulert til å vise riktige live fabrikkdata når man går inn med ett diagnose aparatt
Selve jukset foregår i dette tilfelle på noen få linjer skjult inne i selve programmet til ECU som inneholder mengder av ellers autentisk programvare.
Hvordan skal en random PKK kontrollør finne ut av dette?


 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
58 minutes ago, Schjell said:

 

Takk til alle for utfyllande info. Sjablongavgift.. dei har åpenbart for mykje tid og fantasi desse byråkratane.


Jeg fikk satt fraktbeløpet til en liten tusenlapp i diesel, ut fra fylling når jeg kom til Lillesand fra Danmark. 

Vær også oppmerksom på at mva strengt tatt skal utregnes fra kurs når du toller inn båten, i mitt tilfelle fikk jeg beskjed om å gjøre dette i Trondheim (som ble 2 uker etter at jeg kom til landet).
Dette kunne potensielt ha kostet tusenvis av kroner pga valutasvingninger mellom NOK og DKK.. så ha det i tankene. Kan naturligvis slå ut begge veier.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Angående hva trådstarter spør om, så virker det som der er flere skipsregister i Nederland, samt at det og virker vanlig at en registrerer båten under annet flagg. Er usikker på om alle mulighetene tillater at finansinstitusjoner kan ta pant i båten, men denne https://www.yachtregistration.company/worldwide-registration/?gclid=EAIaIQobChMIj6f4sMGV_QIVzpBoCR2htAg4EAAYAiAAEgIa5PD_BwE virker å være et sted hvor det kan gjøres. Medmindre en kjøper gjennom megler som påtar seg jobben med å sikre at pant er slettet, så er det gjerne verdt å benytte en time eller to på advokat for å sikre at en ikke kjøper en pantsatt båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...