Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

OK, dette har du peiling på. Da kobler du AC opp som TT-anlegg. Installer skilletrafo med nullpunkt (sjekk Noratel). Da har du ditt på det tørre. Ingen jord til land eller sjø. Jeg sikrer med 10- og 16 A personvernautomater, '2-polet' (kutter begge lederne) på 10 mA. Grunnen til at jeg har 16 A er at kokingen om bord er elektrisk. Dessuten kan jeg sveise med 16 A. Selv om aggregatet tar 32 A. Bortsett fra dette hadde 10 A vært tilstrekkelig.

 

Dynaplate er det jeg har brukt. Men denne kretsen er ikke vanvittig farlig i om med at den er tilnærmet sinus/firkantpuls og lav A. Og, som du presiserer, RF og batteri minus har ikke noe med hverandre å gjøre.

 

Men jeg vet hva skilletrafo er, for det har jeg kjøpt og betalt! Til og med de trålerne i Strömstad jeg har snakket med har skilletrafo. Selv om det er lov å klippe landjord og koble sjøjord (flytende jord). Norge er vel litt mer strikt når det gjelder 220 V om bord enn hva man praktiserer i Sverige.

Hulda

Hulda

OK, dette har du peiling på. Da kobler du AC opp som TT-anlegg. Installer skilletrafo med nullpunkt (sjekk Noratel). Da har du ditt på det tørre. Ingen jord til land eller sjø. Jeg sikrer med 10- og 16 A personvernautomater, '2-polet' (kutter begge lederne) på 10 mA. Grunnen til at jeg har 16 A er at kokingen om bord er elektrisk. Dessuten kan jeg sveise med 16 A. Selv om aggregatet tar 32 A. Bortsett fra dette hadde 10 A vært tilstrekkelig.

 

Dynaplate er det jeg har brukt. Men denne kretsen er ikke vanvittig farlig i om med at den er tilnærmet sinus/firkantpuls og lav A. Og, som du presiserer, RF og batteri minus har ikke noe med hverandre å gjøre.

 

Men jeg vet hva skilletrafo er, for det har jeg kjøpt og betalt!



×
×
  • Create New...