Slostrilen2 Startet 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2023 Noen som kjenner til Starfisher 30? Den reklameres med at den er en ypperlig helårsbåt. Den har strake akslinger, noe jeg setter pris på istedenfor aggregat. Den har også radar, ankervinsj og dieselvarmer, og bør da fungere godt i våre nordiske farvann. Ligger en ute på finn, 2007 mod med motorene 2x Volvo Penta D3 190. Setter pris på feedback fra folk som har erfaring med denne typen båt. Svakheter / sterke sider? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Kjenner ikke til båten, men her er link til en som ble solgt i fjor https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=254984584 Kanskje selger av denne kan gi god førstehåndsinformasjon? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
sap_2000 Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 (redigert) denne tipper jeg. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=274162143 Ikke erfaring med båten men husker det gikk en slik her i fjorden for noen år siden. Så ut som man skulle være forsiktig med å lene seg for langt tilbake i stolen på fly når båten var i halvplan Hadde vært meget forsiktig med første generasjon D3. Er en grunn til at VP i relativ stilhet lanserte en helt ny D3 fra blokka og opp etter kun 3 år. Var særdeles mye tull med de. Både elektronisk og teknisk. Man skulle tro det meste var ryddet opp i etter så mange år, men kjenner en som kjøpte båt med 2 D3 190 i fjor som det det di siste årene hadde vært brukt en formue på (flere hundre K). Fortsatt masse problemer, spolerte helger og ferier og pengesluket ser ikke ut til å ta slutt. Den som er linket til over med singel Yanmar 6LP hadde vært et bedre valg i mine øyne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=254984584 litt om VP D3 1 gen problemene https://www.klikk.no/motor/baat/ny-start-for-d3-3158228 D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger. Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme. Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6. Redigert 15.Februar.2023 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Slostrilen2 Svart 15.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 (redigert) SAP, tusen takk for svært nyttig informasjon og opplysninger om motorene D3 190. Via dette forum kan båtfolket hjelpe hverandre med mange ubesvarte spørsmål, slik at en ikke selv står i en fremtidig uønsket situasjon. Hva med D4 210 motorene, er disse ok? Og hva med selve båten? Er de gode nok for våre farvann på vestkysten, eller bør man generelt holde seg til finsk, svensk, og ikke minst båtmerker av norsk kvalitet? (Viknes, Viksund og NB) Redigert 15.Februar.2023 av Slostrilen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Har aldri vært ombord i en slik så kan ikke dømme kvaliteten, men de er jo laget i Portugal og de har jo en rimelig røff kystlinje uten det behøver å bety noe for akkurat denne båtmodellen. Og ja, hadde valgt D4 210 langt foran 1st gen D3. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tkb Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 D3 kom gikk vel fra 2004-2009. Som sap_2000 sier så var det endel problemer i starten. Ble forbedret på slutten som ac utgave. Var meget skeptisk selv til disse, men pga svært gunstig pris ble jeg plutselig eier av en Finnmaster 6800 WA med D3 160. Kjørt vel 900 timer nå og har fungert eksemplarisk i 2 år. Mye kvikkere enn en Merc ES 200 jeg hadde. Passer utmerket på min 22 foter😊 Sitér dette innlegget Link to post
frankive Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 @Slostrilen2 Den båten du har sett på Finn tilhørte min avdøde far som dessverre forlot oss så altfor tidlig forrige uke. jeg vil legge den ut for salg i Molde mot påske. Vi har aldri opplevd noen problemer med båten i vår eie de 11 årene vi har benyttet den. Dog har nok far aldri kjørt den over 10 knop. Hovedsakelig brukt til rekreasjonsbåt på øyene i fjorden. Bare ta kontakt om det er noe du lurer på angående båten. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 8.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2023 Jeg slo til og kjøpte denne båten! :-) Hittil har jeg kun seilet over Hustadvika da jeg hentet den, byttet reg.reimer og multireimer samt alle nødvendige løpehjul og strammere - på merkeverksted. Kostbart men trygt. Meget god sjøbåt viste det seg å være da Hustadvika var litt kvass på hentedagen. Motorene gikk fint i alle turtall og har på alle måter levert så langt. Rimelig på fuel var de også og de brukte nøyaktig samme mengde fuel når de hadde samme turtall. Det viste seg også at aktuelle motorer er 3. utgave av D3-190 og har fabrikkmessig fått fikset opp i barnesykdommer som 1. utgave hadde. Det og føles trygt. Nå er det å fortsette årlig og forebyggende vedlikehold fremover. Har byttet div utstyr som viste seg å ikke fungere slik som batterilader, toalettpumpe, motorromsvifte, skroggjennomføring, gassblussanlegg, div feilkoblinger på elektrisk anlegg, lanternepærer m.m. Nå gjenstår bare å fikse den elektriske koblingen på flapsene og finne ut om de virker samt restaurere targabøyle som holder på å ramle fra hverandre pluss reparere vindusvisker/spyling. Så er det bare å vente på våren! :-) P.S. Anbefaler ikke å handle via megler. Det var falsk trygghet og kan enklest beskrives som 2 mot 1... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.