Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

denne tipper jeg. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=274162143

Ikke erfaring med båten men husker det gikk en slik her i fjorden for noen år siden.

Så ut som man skulle være forsiktig med å lene seg for langt tilbake i stolen på fly når båten var i halvplan :wink:

 

Hadde vært meget forsiktig med første generasjon D3. Er en grunn til at VP i relativ stilhet lanserte en helt ny D3 fra blokka og opp etter kun 3 år. Var særdeles mye tull med de. Både elektronisk og teknisk. Man skulle tro det meste var ryddet opp i etter så mange år, men kjenner en som kjøpte båt med 2 D3 190 i fjor som det det di siste årene hadde vært brukt en formue på (flere hundre K). Fortsatt masse problemer, spolerte helger og ferier og pengesluket ser ikke ut til å ta slutt.

 

Den som er linket til over med singel Yanmar 6LP hadde vært et bedre valg i mine øyne

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=254984584

 

litt om VP D3 1 gen problemene 

https://www.klikk.no/motor/baat/ny-start-for-d3-3158228

 

 

D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger.

 

Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

 

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

 

sap_2000

sap_2000

denne tipper jeg. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=274162143

Ikke erfaring med båten men husker det gikk en slik her i fjorden for noen år siden.

Så ut som man skulle være forsiktig med å lene seg for langt tilbake i stolen på fly når båten var i halvplan :wink:

 

 

 

Hadde vært meget forsiktig med første generasjon D3. Er en grunn til at VP i relativ stilhet lanserte en helt ny D3 fra blokka og opp etter kun 3 år. Var særdeles mye tull med de. Man skulle tro det meste var ryddet opp i etter så mange år, men kjenner en som kjøpte båt med 2 slike i fjor som det var brukt en fornye på. Fortsatt masse problemer, spolerte helger og ferier og pengesluket ser ikke ut til å ta slutt.

 

Den som er linket til over med singel Yanmar 6LP hadde vært et bedre valg i mine øyne

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=254984584

 

litt om VP D3 1 gen problemene 

https://www.klikk.no/motor/baat/ny-start-for-d3-3158228

 

 

D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger.

 

Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

 

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

 



×
×
  • Create New...