Jump to content

Hobby GRP424 vs Hobby 430 Sport?

ko-stens

Recommended Posts

Er i løypa for å skaffe meg en liten skjærgårdsjeep mest for litt fritidsbruk og for fiske på innsjøer. Det er ikke utenkelig at den vil brukes litt innaskjærs i vestlandsfjorder også.

De to båtene nevnt i overskriften virker som greie alternativer. 430'en er etter hva jeg forstår 442 cm lang, så den er bittelitt større, men er dette noe man merker i praksis? Hvordan er de i bittelitt røff sjø? Det kan jo bli en bølge eller to på Mjøsa, som er nærmeste innsjø og hvor båten mest vil bli brukt. Hvordan er fribordet i GRP'en? Har forstått det slik at det er bra i 430'en.

Dumt jeg ikke bor i nærheten av et utsalgssted, så får ikke sett nærmere på dem før jeg evt drar og ser på en brukt en!

Jeg bor rett over fjorden fra HobbyBåt's hovedsete her på vestlandet.

Jeg har ingen direkte erfaring med båtene men jeg har vært ute etter båt de siste tre årene og fulgt nøye med og undersøkt dette segmentet.

Det jeg kan si ihvertfall er at hvis du liker GRP425 og ser deg selv sitte med raske solbriller bak der og blinke til damene på bilopphøggers, så er ikke den så dum.

Men hvis du er ute etter en praktisk båt meg god plass til murerbøtter og fiske stang, så ville jeg heller vurdert 430 eller 445.

Disse båtene er så vidt jeg har forstått solide, sikre (flyter selv full av vann og folk), og går fint i bølger.

ko-stens skrev On 15.2.2023 at 10.17:

Takker for svar! Jeg er nok over den alderen som er aktuell for å blinke til damene:giggle: Kan nok fort hende jeg går for en 430 da. 445 frister også, men den har sikkert godt av en 40 - 50 hk. Jeg tenker 30 får holde. Da er nok 430 like greit.

430 er en ypperlig bruksbåt, det tror jeg at jeg kan si med sikkerhet selv om jeg ikke har direkte erfaring med den.

445 er litt mer som 425, mer et flott design enn bare en praktisk bruks båt. 30hk er standard motoren den båten vanligvis blir solgt med som ny.

Jeg har selv en Øien 530 med 50hk og midt konsoll, jeg kjører vanligvis bare sånn at den akkurat går i plan og lett i vannet - ca 14-15 knop.

Da er den mest økonomisk i drift, jeg kunne fint klart meg med 40hk...

Redigert av Ferjebillitøren (see edit history)

Jeg kjøpte en helt ny 445 exclusive i 2013, som jeg hadde et par år frem til jeg byttet til en daycruiser i 2015. Den gangen ble de levert med en 25hk Suzuki. Det var kneppet for liten motor, og denne ville gjort seg godt med en 40hk, spesielt hvis det er litt last i båten. Ellers var jeg meget fornøyd med kvaliteten og egenskapene til båten. 430 modellen var den gangen kneppet for liten for min del, men hvis de nå har forlenget denne, så er den kanskje mer aktuell. Lykke til med jakten. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev On 19.2.2023 at 9.37:

430 modellen var den gangen kneppet for liten for min del, men hvis de nå har forlenget denne, så er den kanskje mer aktuell. Lykke til med jakten. 

Ser på hjemmesiden at 430'en har samme mål som 445, både når det gjelder lengde (445 cm), bredde (175 cm) og fribord (61 cm). Sistnevnte er litt tyngre, 15 (300 vs 285 kg) kg og kan ha 50 vs 35 hk maks motor. Mer vekt kan vel skyldes litt mer utstyr, som puter og litt annen design på konsoll, feks. 445'en har sitteplass foran vindskjermen, mens 430'en har avtagbar tofte med rom. Konsollen ser også litt bredere ut. Ellers ser de jo like ut. 

Får jeg lov av fruen, blir det muligens en liten fiskebåt :-) Budsjettet er litt stramt, for det har jo blitt en del dyrere å leve det siste året, men samtidig frister det lite å reise lange veier for å se på velbrukt båt med velbrukt motor, selv om det er rimeligere. Har blitt lurt litt for mange ganger... Eller, jeg har vel egentlig lurt meg selv! Tenker en Tohatsu MFS 30 holder i massevis til mitt bruk. Den har også trolling mode, og det er kjekt å ha når en dorger etter Mjøsørreten.

Uansett venter jeg til våren truer med fint og mildt vær. Har en Viking 370 "mini-jeep", ombygget, med egendesignet og egenmontert styrekonsoll og med en snerten Tohatsu MFS 9,9 Sport Efi på hekken. Morsom liten sak, men uprøvd etter ombygging til fjernkontroll, så alt må være topp og justert før den evt går på Finn. Den blir dessverre litt liten til Mjøsfiske, der det kan bli litt grov sjø. Får kanskje prøve den før jeg bestemmer meg!

Redigert av ko-stens (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...