Tigeranda
Jeg veit ingnting om prisene nå på relativt nye bruktbåter.
Jeg har selv en 50 år gammel Herwa jeg kjøpte for ca 22 år siden for 3000,- regner med å få ca 3000,- for den i dag (det vil si et verditap lik inflasjon). Noen gleder er det med skikkelig gammel båt :)
Men etter all denne tida fant vi nå ut at vi ønsket noe hakket mer moderne og en hel del større, så jeg har fulgt godt med på markedet for litt eldre bruktbåt ca 27-30 fot de siste 4-5 månedene, og for meg ser det ut til å være kjøpers marked.
Det overrasker meg jo en del fordi det som tidligere nevnt i denne tråden er i nedgangstider bruktbilpriser går opp, men det kan vel hende at når både båt og bil blir gammel nok endrer det seg.
Har nettop kjøpt en Fjord 880 1986 modell for 165 000. Ikke i tipp topp stand, noe puss må til, men helt brukbar, og ok utstyrt.
Finner tilsvarende i Danmark, England og Sverige til vesentlig høyere pris.
Kan godt hende jeg tar feil og har gitt for mye i forhold til markedsverdi, men det er vel ikke så farlig så lenge jeg er fornøyd med bruksverdi for pengene.
Ser ikke på verken båt eller bil som investeringsprosjekt, det er det bare fast eiendom som er for meg, så kjøper begge deler med tanke på at alt kan tapes og med de økonomiske rammene det tilsier. Skal brukes, ikke selges.
PS: av samme grunn som jeg ikke ser på bil og båt som investering er regelen her i huset at disse skal kjøpes for penger man har, ikke belånes. Da blir det litt eldre båt :)