Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

I 2004 kjøpte jeg en ny topp utstyrt Windy 37 og betalte ca 3 millioner. I dag koster en ny Windy 37 (annen modell, men samme størrelse) ca 8 millioner. 
 

en ny Princess 45 koster ca 14 millioner i dag. I 2008 kjøpte jeg ny NordWest 420 med alt utstyr for 5,5 millioner. Mener å huske Princess 42 lå på omtrent samme nivå som NordWesten vår. 

 

det er ikke helt sammenlignbare modeller og regnestykker. Men det er gode indikasjoner på hva selv lav inflasjon gjør med kjøpekraften over tid. Swan økte prisene med ca. 10% ved nyttår
 

jeg tenker markedet for brukte kvalitetsbåter som refittes vil være meget godt når nybåtprisene øker mye. 
 

Min Regina af Vindø 43 fra 2005 har vært gjennom en total refit der alt som kan tenkes å være slitt er sjekket og byttet/oppgradert samt at den er blitt utstyrt for å seile jorda rundt uten å spare på noe. Det har kostet meg godt under halvparten av å kjøpe tilsvarende ny båt. 
Gode båter vil fortsatt oppnå gode priser. Kjøperne er mer kresne, men også villig til å betale for båter i meget god stand. Her vil nybåtpriser være et viktig sammenligningsgrunnlag for bruktpriser.  
 

Massemarkedet for båter vil alltid være volatilt. Men dyre båter treffer et annet segment der det er mer «gamle» penger. I dagens marked er det to krefter som trekker hver sin vei. Økt inflasjon gjør at de som har mye penger setter penger i varige verdier. Der kan en båt av høy kvalitet man vet over tid holder seg være et alternativ. Samtidig som økt inflasjon gir dårligere kapitalavkastning, og dermed mindre penger tilgjengelig. Og økte renter gjør at finansiering blir dyrt. 

I inflasjonstider er det ikke nødvendigvis slik at cash is king. Selvom det nok er en fordel å ha en del slik at man kan kjøpe billig når noen må selge. 
 

Bitteliten

Bitteliten

I 2004 kjøpte jeg en ny topp utstyrt Windy 37 og betalte ca 3 millioner. I dag koster en ny Windy 37 (annen modell, men samme størrelse) ca 8 millioner. 
 

en ny Princess 45 koster ca 14 millioner i dag. I 2008 kjøpte jeg ny NordWest 420 med alt utstyr for 5,5 millioner. Mener å huske Princess 42 lå på omtrent samme nivå som NordWesten vår. 

 

det er ikke helt sammenlignbare modeller og regnestykker. Men det er gode indikasjoner på hva selv lav inflasjon gjør med kjøpekraften over tid. Swan økte prisene med ca. 10% ved nyttår
 

jeg tenker markedet for brukte kvalitetsbåter som refittes vil være meget godt når nybåtprisene øker mye. 
 

Min Regina af Vindø 43 fra 2005 har vært gjennom en total refit der alt som kan tenkes å være slitt er sjekket og byttet/oppgradert samt at den er blitt utstyrt for å seile jorda rundt uten å spare på noe. Det har kostet meg godt under halvparten av å kjøpe tilsvarende ny båt. 
Gode båter vil fortsatt oppnå gode priser. Kjøperne er mer kresne, men også villig til å betale for båter i meget god stand. 
 

Massemarkedet for båter vil alltid være volatilt. Men dyre båter treffer et annet segment der det er mer «gamle» penger. I dagens marked er det to krefter som trekker hver sin vei. Økt inflasjon gjør at de som har mye penger setter penger i varige verdier. Der kan en båt av høy kvalitet man vet over tid holder seg være et alternativ. Samtidig som økt inflasjon gir dårligere kapitalavkastning, og dermed mindre penger tilgjengelig. Og økte renter gjør at finansiering blir dyrt. 

I inflasjonstider er det ikke nødvendigvis slik at cash is king. Selvom det nok er en fordel å ha en del slik at man kan kjøpe billig når noen må selge. 
 

Bitteliten

Bitteliten

I 2004 kjøpte jeg en ny topp utstyrt Windy 37 og betalte ca 3 millioner. I dag koster en ny Windy 37 (annen modell, men samme størrelse) ca 8 millioner. 
 

en ny Princess 45 koster ca 14 millioner i dag. I 2008 kjøpte jeg ny NordWest 420 med alt utstyr for 5,5 millioner. Mener å huske Princess 42 lå på omtrent samme nivå som NordWesten vår. 

 

det er ikke helt sammenlignbare modeller og regnestykker. Men det er gode indikasjoner på hva selv lav inflasjon gjør med kjøpekraften over tid. Swan økte prisene med ca. 10% ved nyttår
 

jeg tenker markedet for brukte kvalitetsbåter som refittes vil være meget godt når nybåtprisene øker mye. 
 

Min Regina af Vindø 43 fra 2005 har vært gjennom en total refit der alt som kan tenkes å være slitt er sjekket og byttet/oppgradert samt at den er blitt utstyrt for å seile jorda rundt uten å spare på noe. Det har kostet meg godt under halvparten av å kjøpe tilsvarende ny båt. 
Gode båter vil fortsatt oppnå gode priser. Kjøperne er mer kresne, men også villig til å betale for båter i meget god stand. 
 



×
×
  • Create New...