
Havarita
Det er ikke bare i Norge at politikken gjør at prisene stiger. Den grønne energipolitikken er roten til en stor del av inflasjonen (prisstigningen) man nå ser over hele den vestlige verden.
'Best i verden' gjør også noe med tilliten til valutaen vår.
De fleste båter produseres ikke i Norge.
Det gjør at valuta kursen har like stor betydning som prisstigningen i produksjonslandet.
Av en eller annen grunn har den Norske krona svekket seg mot de fleste store valutaene.
Både USD og Euro har blitt 17-20% dyrere siden jan 2022. Det er ganske dramatiske endringer. De kan selvfølgelig også slå andre veien.
USD:
Euro:
Motorer (påhengere) produseres i stor utstrekning i Japan.
Mot JPY er kursen mer stabil: (noe skjedde Nov 22)
Den som forstår det grunnleggende bildet bak dette, kan forklare 20% av dagen prisbilde.
Det kan selvfølgelig svinge minst like mye den andre veien.
Det er attraktivt å sitte med nyere brukt (som man skal selge) når kronekursen svekkes.
Om pendelen svinger og den Norske krona skulle falle tilbake til tilliten (vekslingskursen) den hadde for 1 år siden, er det ikke så attraktivt å akkurat ha kjøpt båt, for så å oppdage at nye selges til 20% lavere pris. (når ingenting annet har endret seg).
Prisveksten i produksjonslandet kommer selvfølgelig i tillegg til dette.