Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

Det er ikke bare i Norge at politikken gjør at prisene stiger. Den grønne energipolitikken er roten til en stor del av inflasjonen (prisstigningen) man nå ser over hele den vestlige verden.

'Best i verden' gjør også noe med tilliten til valutaen vår.

 

De fleste båter produseres ikke i Norge.

Det gjør at valuta kursen har like stor betydning som prisstigningen i produksjonslandet.

Av en eller annen grunn har den Norske krona svekket seg mot de fleste store valutaene.

 

Både USD og Euro har blitt 17-20% dyrere siden jan 2022. Det er ganske dramatiske endringer. De kan selvfølgelig også slå andre veien.

 

USD: 

image.png.98ea113fa2e00f819a391fa1028a9c6b.png

 

Euro: 

image.png.4d354fbd9432323a9d41f41f2345757a.png

 

Motorer (påhengere) produseres i stor utstrekning i Japan.

Mot JPY er kursen mer stabil: (noe skjedde Nov 22)

image.png.89cb15852bedd48776e6bbed5d090928.png

 

Den som forstår det grunnleggende bildet bak dette, kan forklare 20% av dagen prisbilde.

Det kan selvfølgelig svinge minst like mye den andre veien.

 

Det er attraktivt å sitte med nyere brukt (som man skal selge) når kronekursen svekkes.

 

Om pendelen svinger og den Norske krona skulle falle tilbake til tilliten (vekslingskursen) den hadde for 1 år siden, er det ikke så attraktivt å akkurat ha kjøpt båt, for så å oppdage at nye selges til 20% lavere pris. (når ingenting annet har endret seg).

 

Prisveksten i produksjonslandet kommer selvfølgelig i tillegg til dette.

Havarita

Havarita

Det er ikke bare i Norge at politikken gjør at prisene stiger. Den grønne energipolitikken er roten til en stor del av inflasjonen (prisstigningen) man nå ser over hele den vestlige verden.

Det gjelder i EU, Storbritania og USA også.

 

De fleste båter produseres heller ikke i Norge.

 

Da har valuta kursen også stor betydning.

Av en eller annen grunn har den Norske krona svekket seg mot de fleste store valutaene.

 

Både USD og Euro har blitt 17-20% dyrere siden jan 2022. Det er ganske dramatiske endringer. De kan selvfølgelig også slå andre veien.

 

USD: 

image.png.98ea113fa2e00f819a391fa1028a9c6b.png

 

Euro: 

image.png.4d354fbd9432323a9d41f41f2345757a.png

 

Motorer (påhengere) produseres i stor utstrekning i Japan.

Mot JPY er kursen mer stabil: (noe skjedde Nov 22)

image.png.89cb15852bedd48776e6bbed5d090928.png

 

Den som forstår det grunnleggende bildet bak dette, kan forklare 20% av dagen prisbilde.

Det kan selvfølgelig svinge minst like mye den andre veien.

 

Det er attraktivt å sitte med nyere brukt (som man skal selge) når kronekursen svekkes.

 

Om pendelen svinger og den Norske krona skulle falle tilbake til tilliten (vekslingskursen) den hadde for 1 år siden, er det ikke så attraktivt å akkurat ha kjøpt båt, for så å oppdage at nye selges til 20% lavere pris. (når ingenting annet har endret seg).

 

Prisveksten i produksjonslandet kommer selvfølgelig i tillegg til dette.



×
×
  • Create New...