Ask Startet 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2023 Hei. Min trufaste Dickinson Newport har ein stuss som skal leia bort parafin/diesel. Dette i tilfelle mekanismen som skal stogga tilførsla, dersom omnen sløkkar, ikkje verkar. Frå stussen går det ein slange til ein femliters tank. Det var ikkje nok, og eg fekk 10 liter parafin i motorrommet I motsetnad til Hulda har eg lesevanskar når det gjeld bruksanvisningar. Er det einkvan som veit korleis eg går fram for å fiksa dette problemet? Eg er takksam for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 (redigert) Jeg har hatt slik ovn i forrige båt, og mener at det er et overløp som det kan komme noe i ved sjøgang, eller hvis flotøren i regulatoren ikke flyter godt nok lenger(løsnet), eller at den av en eller annen årsak ikke tetter i dysa når flotøren er oppe. Regulatoren må nok ut og åpnes i alle tilfeller. Du kan evt kjøpe repsett, eller ny regulator, Maritim hadde hvertfall Dickinson før. Kommer det når ovnen er i bruk, eller når den ikke er i bruk? Om det bare er når den ikke er i bruk, er jo en kran på tilførsel en hurtigløsning, om du ikke har allerede. Har vært i kontakt med http://dickinsonmarine.com/ ved et par anledninger, og da har de vært hjelpsomme. Redigert 15.Februar.2023 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 Hei. Takk Gullfisk. Det lek ut overløpet. Det skjer når eg har sløkt omnen, og gløymer å stenga krana til dieseltilførsla. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 Er det ein enkel sak å setja saman regulatoren... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 Kan ikke huske det var noe hokuspokus, bare holde styr på delene. Kan være bare rengjøring av dysa som flotøren lukker med, eller bøye litt på braketten til flotør. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 Sikkert litt rusk i nåleventilen bare, eller flottøren som henger litt. Dette er ganske enkle ting å skru på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grufolf Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 De er forholdsvis like flottørene til de utallige parafinovnene jeg har har service på. Så er nok som andre sier at det kan være litt rusk i nåleventilen. Lett å skru opp og sammen igjen, tørk rent med papir eller annet du har for hånden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 Jeg har egen kran i forkant av regulatoren for å slå av og på tilførselen, slik at det ikke blir stående trykk inn mot regulatoren kontinuerlig. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 Tror også det er rengjøring og sjekk av flottør som skal til. Innstillingene bør du ikke røre uten instruksjonsboka. De er mest sannsynlig rett hvis du får rengjort. Tar du løs regulatoren må du huske at monteringshøyde er vesentlig. Dunken på overløpet skal ha plass til alt som er i dagtanken i tilfelle flottøren henger seg opp. Hvis ikke kan du få en ovn som brenner over max effekt og drivstoff som renner ut under ovnen. Ikke optimalt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ask Svart 15.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 Thostr skrev for 2 timer siden: Jeg har egen kran i forkant av regulatoren for å slå av og på tilførselen, slik at det ikke blir stående trykk inn mot regulatoren kontinuerlig. Det har eg òg, men den gløymde eg altså å stenga. mons skrev for 1 time siden: Tror også det er rengjøring og sjekk av flottør som skal til. Innstillingene bør du ikke røre uten instruksjonsboka. De er mest sannsynlig rett hvis du får rengjort. Tar du løs regulatoren må du huske at monteringshøyde er vesentlig. Dunken på overløpet skal ha plass til alt som er i dagtanken i tilfelle flottøren henger seg opp. Hvis ikke kan du få en ovn som brenner over max effekt og drivstoff som renner ut under ovnen. Ikke optimalt. Eg er to timar frå båten, så det blir ikkje gjort noko med omnen før neste gang eg er heima. Mons: Kor er dei innstillingsskruane eg ikkje skal røra? Kva meiner du med monteringshøgda? Tenkjer du på kor regulatoren er plassert på omnen? Dunken var fem liter. No blir det ein dunk på 25 liter. Det er stort nok. Takk for alle svar. Eg fann denne informative videoen på nett. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Det står noen små skruer inni/oppå regulatoren som regulerer hvor høyt veskenivået skal være, og de trenger du ikke skru på for å demontere og rengjøre. Veskenivå inni regulator og inni ovn er det samme. Hvis du løfter reg en cm økér veskenivå i ovnt tilsvarende om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.