Jump to content

Dickinson Newport lek parafin. Korleis fiksa

Ask

Recommended Posts

Hei.

Min trufaste Dickinson Newport har ein stuss som skal leia bort parafin/diesel. Dette i tilfelle mekanismen som skal stogga tilførsla, dersom omnen sløkkar, ikkje verkar.

Frå stussen går det ein slange til ein femliters tank. Det var ikkje nok, og eg fekk 10 liter parafin i motorrommet:sad:

I motsetnad til Hulda har eg lesevanskar når det gjeld bruksanvisningar.

Er det einkvan som veit korleis eg går fram for å fiksa dette problemet?

Eg er takksam for svar.

Jeg har hatt slik ovn i forrige båt, og mener at det er et overløp som det kan komme noe i ved sjøgang, eller hvis flotøren i regulatoren ikke flyter godt nok lenger(løsnet), eller at den av en eller annen årsak ikke tetter i dysa når flotøren er oppe. Regulatoren må nok ut og åpnes i alle tilfeller. Du kan evt kjøpe repsett, eller ny regulator, Maritim hadde hvertfall Dickinson før.

Kommer det når ovnen er i bruk, eller når den ikke er i bruk? Om det bare er når den ikke er i bruk, er jo en kran på tilførsel en hurtigløsning, om du ikke har allerede.

Har vært i kontakt med http://dickinsonmarine.com/ ved et par anledninger, og da har de vært hjelpsomme.

Dikinson.png.d14c27836c687bbc98a7dc290dfe9671.png

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Tror også det er rengjøring og sjekk av flottør som skal til.

Innstillingene bør du ikke røre uten instruksjonsboka.  De er mest sannsynlig rett hvis du får rengjort.

Tar du løs regulatoren må du huske at monteringshøyde er vesentlig.

Dunken på overløpet skal ha plass til alt som er i dagtanken i tilfelle flottøren henger seg opp. Hvis ikke kan du få en ovn som brenner over max effekt og drivstoff som renner ut under ovnen.

Ikke optimalt.

Mons

Thostr skrev for 2 timer siden:

Jeg har egen kran i forkant av regulatoren for å slå av og på tilførselen, slik at det ikke blir stående trykk inn mot regulatoren kontinuerlig. 

Det har eg òg, men den gløymde eg altså å stenga.

mons skrev for 1 time siden:

Tror også det er rengjøring og sjekk av flottør som skal til.

Innstillingene bør du ikke røre uten instruksjonsboka.  De er mest sannsynlig rett hvis du får rengjort.

Tar du løs regulatoren må du huske at monteringshøyde er vesentlig.

Dunken på overløpet skal ha plass til alt som er i dagtanken i tilfelle flottøren henger seg opp. Hvis ikke kan du få en ovn som brenner over max effekt og drivstoff som renner ut under ovnen.

Ikke optimalt.

Eg er to timar frå båten, så det blir ikkje gjort noko med omnen før neste gang eg er heima.

Mons:

Kor er dei innstillingsskruane eg ikkje skal røra?

Kva meiner du med monteringshøgda? Tenkjer du på kor regulatoren er plassert på omnen?

Dunken var fem liter. No blir det ein dunk på 25 liter. Det er stort nok.

Takk for alle svar.

Eg fann denne informative videoen på nett.

Det står noen små skruer inni/oppå regulatoren som regulerer hvor høyt veskenivået skal være, og de trenger du ikke skru på for å demontere og rengjøre.

Veskenivå inni regulator og inni ovn er det samme. Hvis du løfter reg en cm økér veskenivå i ovnt tilsvarende om jeg ikke husker feil.

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...