Poseidon Startet 17.Februar.2023 Del på Facebook Startet 17.Februar.2023 (redigert) Gode båtvenner, jeg har nettopp kjøpt en MOB-båt som har en Johnson 40 HK fra 1998. Motoren ser ut for være godt vedlikehold ettersom den har stått som MOB på en ferge. Men jeg får ikke tiltet motoren ned til vanlig driftsstilling, uansett hvordan jeg forsøker. Selv har jeg lite erfaring med påhengsmotorer, men håper å få noen gode tips fra folk her som kanskje har skrudd - og fortvilet - mer over påhengser enn jeg har gjort :-) Her er båten det dreier seg om, og motoren står vippet opp, og jeg får den ikke ned .... Dette er motorskiltet med alle tilgjengelige data. Motoren har manuell tilt, den betjenes med en liten spak på styrbord side, som via et wiretrekk skal bevege den lille "bolten" som stikker opp midt i det gjengede partiet. Det er den wiren som kommer ned øverst i bildet, med en forskruning av kunststoff. Her er den øvre enden av wiretrekket. Når tiltspaken betjenes utenfra, da beveger den lille kulen seg ca 5 mm opp/ned, og skal altså bevege wiren tilsvarende. Overføringen fra kule til wire virker "skremmende svak", kun en liten "plastikk-dings". Dette indikerer at det ikke er stor kraft som i teorien skal være nødvendig for å frigjøre den manuelle tilten. - - - - - Jeg har gjort flere forsøk på å bevege "bolten" ved tilt-assist-cylinderen for hånd opp eller ned, men får ingen bevegelse. Det er ikke selve bolten som sitter fast, for den lar seg lett vri frem og tilbake, men lar seg altså ikke bevege opp eller ned. Nå håper jeg at noen har erfarninger eller gode råd å bidra med, slik at propellen kommer ned i sjøen :-) Jeg ser i spent forventning frem til responsen. Redigert 17.Februar.2023 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Februar.2023 Del på Facebook Svart 17.Februar.2023 Du har sikkert prøvd, men har du prøvd å rikke selve motoren litt opp og ned mens du drar i spaken/ drar opp den pinnen med hull i? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Poseidon Svart 17.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2023 Grand Banks jr skrev 3 minutter siden: Du har sikkert prøvd, men har du prøvd å rikke selve motoren litt opp og ned mens du drar i spaken/ drar opp den pinnen med hull i? Mange takk for svar. Å ja, jeg har rikket og løftet for harde livet Men jeg klarer allikevel ikke å få pinnen hverken oppover eller nedover .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Allan E Svart 18.Februar.2023 Del på Facebook Svart 18.Februar.2023 Kan det være en transportsikring på den. På Mercury jeg hadde var det en boltsak som skulle vries 180grader. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2023 Jeg finner ingen tegn til transportsikring, hverken på selve motoren eller på det som jeg finner av dokumentasjon på nettet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 18.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2023 Det er mulig at der er en sammenheng mellom hvilken stilling gearspaken står? Kanskje skal den stå forover, akterover, i startstilling, eller, eller, ....? Kanskje må tenningen være påslått for å få spenning til et rele, eller, eller, ....? Noen som har gode stalltips å komme med? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Februar.2023 Del på Facebook Svart 18.Februar.2023 Det er vanlig at påhengsmotorer over en viss størrelse må stå i fri for å kunne startes, men ingen av mine har hatt noen tilt-sperre knyttet til gir. Dette kan kanskje kaste lys over det? Vet ikke om det er samme patent, men så langt jeg forstår det så er der det. https://www.justanswer.com/boat/6z9ju-1996-evinrude-40-hp-mod-no-e40teleds-stuck.html Sitat: "Basically the unit is a sealed gas charged unit that all you are doing is releasing an internal valve to allow the unit to go up and down." Så hvis du kan dra opp den saken som skal dras opp, og det ikke skjer noe, så kan det være en defekt inne i den og da må hele enheten byttes. Dette er bare ment som innspill da jeg ikke kjenner motoren din. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Poseidon Svart 18.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2023 Grand Banks jr skrev for 7 timer siden: Så hvis du kan dra opp den saken som skal dras opp, og det ikke skjer noe, så kan det være en defekt inne i den og da må hele enheten byttes. Dette er bare ment som innspill da jeg ikke kjenner motoren din. Mange takk for et godt innspill, det stemmer nok bra med at det er en cylinder som skal "hjelpe" pga vekten. Men jeg får ikke trukket opp den lille bolten som skal frigi cylinderen, og som egentlig burde gå ganske lett - ref den lille "plastdingsen" som brukes i overføringen. Jeg får som nevnt snurret bolten lett rundt, så den henger ikke i rust/irr/gørr, men den lar seg foreløpig ikke trekke opp. Det amerikanske nettstedet hadde litt av hvert av informasjon, så der skal jeg lete litt videre og eventuelt legge ut et spørsmål. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 21.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2023 Idag løsnet det, bokstavelig talt! Jeg har lett forgjeves etter en god forklaring på hvordan det kunne ha seg at "tilt assist" ikke ville slippe motoren ned. Idag laget jeg en liten "jekk" med en 4mm bolt hvor jeg filte hodet slik at det tilsvarte den kulen som skal trekke mekanismen opp. I kombinasjon med et par store muttere som distansestykker kunne jeg skru med en liten mutter slik at kulen ble trukket oppover. Etter noen ganske få forsiktige tørn på mutteren begynte motoren å sige ned. Noen flere tørn, dvs litt mer løfting av kulen, så fortsatte den å sige nedover. Det var nok mekanismen som hadde satt seg, og etter et par døgn badet i WD40, kombinert med den lille "jekken" - så slapp det og bypassventilen åpnet seg. Nå gjenstår en grundig smøring og moving, så satser jeg på at "Tilt assist mekanismen" skal være brukbar igjen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Februar.2023 Del på Facebook Svart 21.Februar.2023 Flott! Godt det ordnet seg. Blir mye mer driv i båten når propellen får tak i vann. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 23.Februar.2023 Del på Facebook Svart 23.Februar.2023 Godt det løste seg. Det ser ut som en anvendelig MOB båt du har fått tak i der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Poseidon Svart 23.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2023 (redigert) index skrev for 8 timer siden: Godt det løste seg. Det ser ut som en anvendelig MOB båt du har fått tak i der. Ja, det løste seg i den forstand at jeg fikk motoren ned i vanlig "Run" posisjon. Det viser seg allikevel at mekanismen nederst i tiltcylinderen fortsatt er så treg at den ikke lar seg betjene med den uskyldige lille spaken som er tenkt brukt. Men jeg har tatt løs wiren fra betjeningsspaken og lar den gå rett opp ved siden av motorfestet, da kan jeg betjene den med "rå makt" om jeg skulle ha behov for å tilte motoren opp. Ja, det ser ut for å være en kjekk liten MOB. Nå står den provisorisk montert, så blir det å lage en mer tilpasset krybbe en av dagene. Redigert 23.Februar.2023 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 23.Februar.2023 Del på Facebook Svart 23.Februar.2023 Slik du har klart å plassere den kan vel bare motoren være nedtiltet hele tiden. Problemet løst! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Morth Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli Hei ventilen som vaieren hektes på, vippes opp ved å sette en tynn skrutrekker under, for det er en liten avstand mellom bunnen på ventilen og toppen av ventilhuset. Brukte selv mange timer før jeg fant det ut, for ventilen er umulig å rikke, uten å vippe den opp under fra, eller med fungerende vaier montert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.