Jump to content

mercury 60hk 4-t, grå og overfylt motorolje etter vinterlagring


mssoviknes

Recommended Posts

Jeg sjekket just båtmotoren min (mercury 60hk 4takter 2007 modell) for oljenivå etter vinterlagring, da så jeg på peilepinnen og den var helt grå og godt over max. 

Jeg sjekket også motoroljen før vinterlagring og da virket alt greit (oljen ble ikke byttet før vinterlagring)

Motoren har stått helt uten tak eller presenning gjennom vinteren, den har bare stått på båten på land. 

 

Motoren er blitt brukt en del rundt sommertid bare i saltvann/brakkvann. En av de siste turene jeg hadde la jeg merke til at motoren begynte å lage litt hvit røyk etter at jeg hadde kjørt den en god stund, la merke til det da jeg skulle fortøye. Jeg ble litt bekymret men jeg måtte jo hjem igjen så jeg kjørte bare, uten noen problemer. Jeg hadde noen få turer etter det og la ikke noe særlig merke til det lengre. 

 

Den aller siste turen var på vei til å bli henta med båthenger, det er ikke lang vei fra båtplassen til båthengeren men jeg kan huske at motoren dauet rett før jeg skulle kjøre båten på hengeren, og jeg hadde sikkert hatt motoren i gang i 5-10 minutter før den døde. Jeg forsøkte ikke å få start på den igjen for jeg kunne akkurat få dradd båten på hengeren. 

 

Jeg har lave forventinger men er det en liten sjans for at motoren kan bli frisk igjen? Eller er alt håp ute for motoren min? 

 

Kommentar fra moderator: Tittel redigert.

 

Link to post
14 minutes ago, Erik said:

Er motoren kjørt mellom ok og grå olje? Hvis ikke må det nesten være frostspreng mellom kjølevann og oljekanal? 

Hva mener du med mellom ok og grå olje? Tror ikke jeg har brukt motoren mens olja har vært grå, jeg har sjekket av og til på olja mens jeg er på tur. Kan ikke huske noe grå olje før jeg sjekket den nå etter vinteren

 

Jeg har brukt den kun før vinterlagringa, da jeg ikke la merke til noe grå olje

Link to post
37 minutes ago, Jakob T said:

Velkommen på forumet.Det trengs nok litt meir innfo om motor.Kansje endre emnetittel.

Om olja var ok før vinterlagring,har du nok kjørt motoren etter lagring,all den tid olja er blitt grå

kjørt motoren eller er motoren kjørt? skjønte ikke helt, den har ikke blitt brukt/startet etter jeg tok den opp fra land.

 

Har endret innlegget, forhåpentligvis lettere å forstå nå

Link to post
7 minutes ago, Jannmar said:

Mest sannsynlig som @Erik sier. Lekkasje mellom kjølevann og olje. 

Frostsprengt, eller at du kjørte motoren varm dvs. uten tilstrekkelig kjøling siste gang du brukte den.

motoren har hatt problemer med kjøling før, da pep den og slo seg av automatisk, dette var i for fjor men da ble det fikset. den hadde kjølestråle da jeg kjørte den hvertfall.

 

Frostsprengt, er det noe som har skjedd gjennom vinteren? Og er dette noe verd å prøve å fikse?

Link to post
4 minutes ago, Hulda said:

Hvis motoren ikke blir konservert, vil eksempelvis girhus og motorblokk sprekke. Du bør besørge diagnostiserng av motoren. Du beskriver implisitt at det har rent vann inn i bunnpannen.

Vil ikke det allerede ha sprukket da? det har stått sånn gjennom hele vinteren i minusgrader

Link to post

Om motoren ikke står opptiltet vil den ha tømt seg for sjøvann. 
 

En pragmatisk tilnærming til «problemet» kan være å bytte motorolje og oljefilter dersom motoren har dette. Kjør så motoren når båten kommer på vannet og peil olje ofte for å følge med på hvordan ting utvikler seg. Kanskje forblir oljen blank, og tiden brukt på bekymring rundt dette kunne heller vært brukt på andre ting det er verdt å bekymre seg for. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
7 hours ago, Brigg said:

Om motoren ikke står opptiltet vil den ha tømt seg for sjøvann. 
 

En pragmatisk tilnærming til «problemet» kan være å bytte motorolje og oljefilter dersom motoren har dette. Kjør så motoren når båten kommer på vannet og peil olje ofte for å følge med på hvordan ting utvikler seg. Kanskje forblir oljen blank, og tiden brukt på bekymring rundt dette kunne heller vært brukt på andre ting det er verdt å bekymre seg for. 

Motoren har stått tiltet opp gjennom vinteren, er det et problem?

Link to post

En slik påhengsmotor fryser ikke i stykker om den ikke blir konservert. Tenk på alle disse som brukes hele året uten at det er noe problem. Bare i båthavna der jeg har min båt er det nokk flere hundrede påhengsmotorer fra 8,8 til 350 HK som er i bruk hele året og det kan fint bli -15-20°C der. Ingen av de er da konservert på noen måte. 

Men det har vert mange tilfeller av at det er tært hull mellom kjølekanaler og oljesystem på 4t påhengsmotorer.  

Link to post
1 hour ago, Bårdp said:

En slik påhengsmotor fryser ikke i stykker om den ikke blir konservert. Tenk på alle disse som brukes hele året uten at det er noe problem. Bare i båthavna der jeg har min båt er det nokk flere hundrede påhengsmotorer fra 8,8 til 350 HK som er i bruk hele året og det kan fint bli -15-20°C der. Ingen av de er da konservert på noen måte. 

Men det har vert mange tilfeller av at det er tært hull mellom kjølekanaler og oljesystem på 4t påhengsmotorer.  

Hvis det har kommet hull mellom kjølekanaler og olja, vil ikke det være et problem i minusgrader da? eller er minusgrader helt irrelevant? 

 

Link to post
Erik skrev for 14 timer siden:

Er motoren kjørt mellom ok og grå olje? Hvis ikke må det nesten være frostspreng mellom kjølevann og oljekanal? 

 

Hvordan får du til det på en påhenger? Den tømmer seg jo for vann straks du stopper den, så den skal ikke inneholde noe som helst vann når den står på land?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 4 timer siden:

 

Hvordan får du til det på en påhenger? Den tømmer seg jo for vann straks du stopper den, så den skal ikke inneholde noe som helst vann når den står på land?

På det tidspunk frostspreng ble foreslått var hverken fabrikat eller type motor kjent. Det ble oppdatert i original innlegget senere. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
mssoviknes skrev for 19 timer siden:

Den aller siste turen var på vei til å bli henta med båthenger, det er ikke lang vei fra båtplassen til båthengeren men jeg kan huske at motoren dauet rett før jeg skulle kjøre båten på hengeren, og jeg hadde sikkert hatt motoren i gang i 5-10 minutter før den døde.

 

Helt sikker på at du hadde kjøling på motoren før den daua???

Link to post

Nå spiller det kanskje ikke noen særlig rolle om høna eller egget kom først? 
Jeg heller til att problemene dine begynte allerede før båten din ble tatt opp fordi oljen din har blitt grå.
Det tyder på att motoren har vært igang slik att oljen og vannet har klart å blande seg med hverandre noe som neppe hadde skjedd hvis vannet hadde rent inn til stillestående olje.
Så trolig har motoren tært i stykker men hadde fått det sjekket ut før jeg hadde gitt opp.
Ser heller ingen plausibel forklaring på att oljenivået på peilepinnen har blitt godt over max etter lagring.
Oljenivået var nok for høyt før den kom på land.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...