jerognal
Får du hurtig vann i olja er det lekkasje mellom oljekanaler og kjølekanaler. Det er tæring og da spørs det hvor tæringen er. Får å finne det ut må motor demonteres. Men du er ikke den første som hatt fått tært hull i blokka..... kjenner iallefall til to bare i nabolaget med det samme på Mercury. De var spesielt utsatt en tid. Tror det var noe med at de hadde forskjellige type legeringer i topp/blokk/bunnpanne og det var blokken som fikk julingen tror eg. Er det tilfelle så er det vel egentlig bare å kikke seg rundt etter ny powerhead eller ny motor.
På den Yamahaen eg overhalte var det aldri skiftet sinkanoder i blokken. Da røk adapterplaten og eksosrør. Blokken var like fin.
At den ikke har hatt termostat betyr at motor har gått for kaldt og da kan det bli kondens i oljen. Men det tar lang tid.
Grunnen til at det ikke er noen termostat kan være at kjølevannet har gått gale veier i motor og gått varm før termostat ble fjernet. Det tyder jo og på tæring......
Min Yamaha jeg har nå fikk eiret fast termostat i åpen stilling. Gikk kald en hel sesong før eg oppdaget det. Men fikk aldri vann i olje likevel.
Så ja jeg tror bestemt du har et alvorlig problem som krever MYE. Dette fikses ikke med et oljeskift....