Jump to content

mercury 60hk 4-t, grå og overfylt motorolje etter vinterlagring


mssoviknes

Recommended Posts

21 hours ago, pipe said:

Nå spiller det kanskje ikke noen særlig rolle om høna eller egget kom først? 
Jeg heller til att problemene dine begynte allerede før båten din ble tatt opp fordi oljen din har blitt grå.
Det tyder på att motoren har vært igang slik att oljen og vannet har klart å blande seg med hverandre noe som neppe hadde skjedd hvis vannet hadde rent inn til stillestående olje.
Så trolig har motoren tært i stykker men hadde fått det sjekket ut før jeg hadde gitt opp.
Ser heller ingen plausibel forklaring på att oljenivået på peilepinnen har blitt godt over max etter lagring.
Oljenivået var nok for høyt før den kom på land.

jeg kan huske å ha sjekket oljen inni mellom, da la jeg ikke merke til noe, men kan kanskje ha vært på en av de aller siste turene noe begynte å gå galt. Jeg skrev i innlegget at jeg sjekket oljen før vinterlagring men begynner å bli mer usikker på om jeg husker riktig. 

 

hvis i så fall jeg har kjørt med den samtidig som vann i olja, vil det være enda større konsekvenser? Jeg la til en kommentar der det står: ''Den aller siste turen var på vei til å bli henta med båthenger, det er ikke lang vei fra båtplassen til båthengeren men jeg kan huske at motoren dauet rett før jeg skulle kjøre båten på hengeren, og jeg hadde sikkert hatt motoren i gang i 5-10 minutter før den døde.'' 

 

Kan det være det har noe med vann i olja å gjøre?

Link to post
On 2/22/2023 at 4:55 PM, Grønngylt said:

 

Somregel så er det blokka, toppen eller adapterplata imellom blokk og stammen som pleier å tære istykker

hvordan finner jeg ut hvilket av det er, må jeg bare dra alt fra hverandre? eller skal jeg gjøre som Brigg sa: ''En pragmatisk tilnærming til «problemet» kan være å bytte motorolje og oljefilter dersom motoren har dette. Kjør så motoren når båten kommer på vannet og peil olje ofte for å følge med på hvordan ting utvikler seg. Kanskje forblir oljen blank, og tiden brukt på bekymring rundt dette kunne heller vært brukt på andre ting det er verdt å bekymre seg for.''

Link to post

Skift olje en eller to ganger med start imellom. Kjør så motor en stund. Blir olja grå igjen har du fått hull i blokk/bunnpanne eller adapterplate. 

I så fall har du MYE arbeid foran deg og sikkert 20K bare i deler. Da er vel spørsmålet om det er verdt det.....

Har tatt en sånn jobb på en Yamaha F50 gjennom en vinter. Men da var dollaren 4,50 og eg hadde all verdens tid å vente på deler fra USA.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...
On 3/1/2023 at 7:05 PM, jerognal said:

Skift olje en eller to ganger med start imellom. Kjør så motor en stund. Blir olja grå igjen har du fått hull i blokk/bunnpanne eller adapterplate. 

I så fall har du MYE arbeid foran deg og sikkert 20K bare i deler. Da er vel spørsmålet om det er verdt det.....

Har tatt en sånn jobb på en Yamaha F50 gjennom en vinter. Men da var dollaren 4,50 og eg hadde all verdens tid å vente på deler fra USA.

Hei igjen, jeg har just fått skiftet olje, prøvde å starte motoren bare for å finne ut at olja ble veldig fort full av vann igjen, bare etter å ha latt den gå i 1 minutt ca, så hadde oljen blitt fylt med vann og skiftet farge.
Jeg leste litt rundt på nettet, i forsøk om det kan være noe annet som er problemet som kanskje ikke er så mye jobb og penger involvert. 
 

Noen sa at det kan være pga et dårlig thermostat, så jeg åpnet opp og sjekket, bare for å finne at det ikke er noe thermostat og det er fullt av rust overalt inni der.

 

kan dette være grunnen til det? Eller er det bare enda mer som er galt med motoren min nå?

 

jeg har også lest at det er noe som tar litt tid før kondens bygges opp inni blokka hvis thermostatet er dårlig, men for min del ble oljen fyllt med vann ganske fort, og nå som jeg tapper oljen ser jeg allerede at den er blitt litt grå. 

Hva er det som skjer her, har jeg enda mer problemer nå?

Link to post

Får du hurtig vann i olja er det lekkasje mellom oljekanaler og kjølekanaler. Det er tæring og da spørs det hvor tæringen er. Får å finne det ut må motor demonteres. Men du er ikke den første som hatt fått tært hull i blokka..... kjenner iallefall til to bare i nabolaget med det samme på Mercury. De var spesielt utsatt en tid. Tror det var noe med at de hadde forskjellige type legeringer i topp/blokk/bunnpanne og det var blokken som fikk julingen tror eg. Er det tilfelle så er det vel egentlig bare å kikke seg rundt etter ny powerhead eller ny motor.

På den Yamahaen eg overhalte var det aldri skiftet sinkanoder i blokken. Da røk adapterplaten og eksosrør. Blokken var like fin.

 

At den ikke har hatt termostat betyr at motor har gått for kaldt og da kan det bli kondens i oljen. Men det tar lang tid. 

Grunnen til at det ikke er noen termostat kan være at kjølevannet har gått gale veier i motor og gått varm før termostat ble fjernet. Det tyder jo og på tæring......

 

Min Yamaha jeg har nå fikk eiret fast termostat i åpen stilling. Gikk kald en hel sesong før eg oppdaget det. Men fikk aldri vann i olje likevel.

 

Så ja jeg tror bestemt du har et alvorlig problem som krever MYE. Dette fikses ikke med et oljeskift....

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
49 minutes ago, jerognal said:

Får du hurtig vann i olja er det lekkasje mellom oljekanaler og kjølekanaler. Det er tæring og da spørs det hvor tæringen er. Får å finne det ut må motor demonteres. Men du er ikke den første som hatt fått tært hull i blokka..... kjenner iallefall til to bare i nabolaget med det samme på Mercury. De var spesielt utsatt en tid. Tror det var noe med at de hadde forskjellige type legeringer i topp/blokk/bunnpanne og det var blokken som fikk julingen tror eg. Er det tilfelle så er det vel egentlig bare å kikke seg rundt etter ny powerhead eller ny motor.

På den Yamahaen eg overhalte var det aldri skiftet sinkanoder i blokken. Da røk adapterplaten og eksosrør. Blokken var like fin.

 

At den ikke har hatt termostat betyr at motor har gått for kaldt og da kan det bli kondens i oljen. Men det tar lang tid. 

Grunnen til at det ikke er noen termostat kan være at kjølevannet har gått gale veier i motor og gått varm før termostat ble fjernet. Det tyder jo og på tæring......

 

Min Yamaha jeg har nå fikk eiret fast termostat i åpen stilling. Gikk kald en hel sesong før eg oppdaget det. Men fikk aldri vann i olje likevel.

 

Så ja jeg tror bestemt du har et alvorlig problem som krever MYE. Dette fikses ikke med et oljeskift....

Åpnet opp alt igår for å lete litt, da jeg begynte å skru ut boltene som gikk gjennom adapterplata til motorblokken så jeg at den ene bolten hadde samlet seg opp med olje. som vist på bilde nedenfor:

 339805576_296353156286320_4192259473282452512_n.jpg.a3734bd8863d8acd76f3558fdc068133.jpg

 

 

 

Og på pakningen så det ut som en liten *bulk* som på vises på bilde nedenfor:

338555122_618494069729846_1328870696239174234_n.jpg.a94f9cee85313853af409c8485d6330d.jpg 

det er vanskelig å se på bilde men det er hvitt, saltvann eller noe som er samlet opp der.

 

 

 

Samme sted ca er det et punkt der man ser rett ned på bare metallet og ikke det belegget som ligger oppå som er vist på dette bildet nedenfor:

340265482_900526974573589_6311916695870692677_n.jpg.f93a024b4c2a5f795f6fca2e2649f584.jpg

 

 

 

Her er jo komplett bide av alt, jeg vet jo ikke hvilke steder det kommer vann og hvilke steder det kommer olje men ser jo hvertfall at det er noe som har tært her, ville det vært lurt å bytte adapterplata? Eller kan det være pakningen som er grunnen?

340265481_908677817051089_5091966671553801225_n.jpg.bdd8978b29c802f6dd1bb1e77a00e223.jpg340193961_1580737709102107_5287392693720556275_n.jpg.a18634ba15c21fb442c9506899f7d87c.jpg

 

Link to post

Ser ut som tæring er godt igang så om du har tid og pæng ville eg byttet den adapterplaten. Så spørs det  om du får av bunnpanna og eksosrør(om det er noe igjen av det). På den Yamahaen eg overhalte måtte eg kjøpe ny bunnpanne og eksosrør og...

Skal den adapterplata brukes er du helt avhengig av at alle flater mot pakning er hele ellers tetter det ikke og du er like langt.

Er du sikker på at blokken er hel?

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
23 hours ago, jerognal said:

Ser ut som tæring er godt igang så om du har tid og pæng ville eg byttet den adapterplaten. Så spørs det  om du får av bunnpanna og eksosrør(om det er noe igjen av det). På den Yamahaen eg overhalte måtte eg kjøpe ny bunnpanne og eksosrør og...

Skal den adapterplata brukes er du helt avhengig av at alle flater mot pakning er hele ellers tetter det ikke og du er like langt.

Er du sikker på at blokken er hel?

Usikker på om jeg får av den adapterplata, de to mutterene sitter ganske godt på, jeg har sprayet noe wd40 på noen dager nå for å prøve å løsne det opp, men de sitter ganske godt fast. Noen tips til å få de løs?

Link to post
On 4/12/2023 at 1:04 PM, jerognal said:

Ser ut som tæring er godt igang så om du har tid og pæng ville eg byttet den adapterplaten. Så spørs det  om du får av bunnpanna og eksosrør(om det er noe igjen av det). På den Yamahaen eg overhalte måtte eg kjøpe ny bunnpanne og eksosrør og...

Skal den adapterplata brukes er du helt avhengig av at alle flater mot pakning er hele ellers tetter det ikke og du er like langt.

Er du sikker på at blokken er hel?

hvordan skal jeg se at blokka er hel, jeg har ikke dratt fra hverandre noe der. den løfta jeg bare rett av

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...