Jump to content

SABB 10 HK G, turtall faller under belastning.

Sjarm sørlandssn

Recommended Posts

Ha en fin dag alle sammen! Ble eier av Sørlandsnække med en 74 SABB 10 HK G ensylindret dieselmotor.
 Jeg har aldri jobbet med dieselmotorer før. Ikke døm strengt ))
Tilstede. Trenger seriøse innvendige reparasjoner.
 Jeg starter helt fra begynnelsen. Jeg er fra Ukraina, jeg har beskyttelse i Norge. For øyeblikket kan jeg ikke språket, men jeg begynte å studere det. Med engelsk, fra skolen ikke i et forhold)). En snill person ga bort båten fordi jeg elsker å fiske. Ikke døm for oversettelsen - jeg bruker en oversetter.
 Nå om selve motoren. Jeg legger ved et bilde. Sylinderhodepakningen var ødelagt. Erstattet med en ny. Alle pakninger er skiftet. Under monteringen ble rørbolten på dysen ødelagt (i katalog 12).6.JPG.813df94680100aacb01f3366350a41f2.JPG5.JPG.549a12da06c527e88779593b0b40abc5.JPG Bolten ble laget av en dreier på en maskin - skiftet. 

Motoren startet på andre forsøk. Et lett banking på ventilen høres ved tomgang - vi justerer dette. Etter å ha jobbet i 30 minutter ble det bestemt å prøve pubis i bevegelse. Når du øker hastigheten, faller motoren til tomgang innen 2 minutter. ringer igjen innen 20 sekunder. Og så konstant - hvert 15.-20. sekund tilbakestilles og øker igjen.
Jeg presiserer - den oppfører seg slik bare i bevegelse. Å stå i nøytral fungerer jevnt. Tips hva det kan være? Kanskje mangel på drivstoff, på grunn av en uoriginal bolt? Kanskje andre grunner? Hvor er det mulig å kjøpe eller få reservedeler til min motor i Knarvik (Alver kommune). Jeg ville vært veldig takknemlig for råd.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Velkommen til Båtplassen :flag_bp:

Første tanken som slo meg er tett dieselfilter. Motoren får nok diesel til å gå på tomgang men når den belastes klarer den ikke å få nok gjennom filteret og mister effekt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev for 17 timer siden:

Добро пожаловать на верфь :flag_bp:

Первая мысль, которая меня поразила, это забитый дизельный фильтр. Двигатель получает достаточно дизельного топлива на холостом ходу, но при нагрузке он не может получить достаточно через фильтр и теряет мощность.

Takk for at du ble tatt opp i familien! Det var en slik tanke. I morgen skal jeg prøve å teste det i praksis.

2.jpg

3.jpg

Takk for rådet - filteret er tett. Spylte og renset systemet. alt er rent nå. I dag var den første utflukten i bukta. Cruisehastighet 6 km/t. Håper det er bra for henne?

Dryppende diesel nær den tidligere nevnte #12 bolten, slitasje på enden av røret. Fortell meg hvor jeg kan få tak i kobberskiver nr. 13, eller til og med rør nr. 36? Bilbutikken har kun messingskiver. Kanskje noen i Bergen-Knarvik-området vil selge dem til meg? Eller kanskje noen har en pipe.

Redigert av UmkaSABB2G (see edit history)

Jeg mener Biltema har sett med mange forskjellig kobberskiver, ikke helt sikker...

Om den kobberskiven du har ikke er alt for skadd så kan du ta den av og gløde den med blåselampe, da blir den myk igjen og tetter bedre. Bare å varme opp til den er glødende og la den kjøle av seg selv før montering.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 15 minutter siden:

Jeg mener Biltema har sett med mange forskjellig kobberskiver, ikke helt sikker...

Om den kobberskiven du har ikke er alt for skadd så kan du ta den av og gløde den med blåselampe, da blir den myk igjen og tetter bedre. Bare å varme opp til den er glødende og la den kjøle av seg selv før montering.

Takk

UmkaSABB2G skrev for 2 timer siden:

Cruisehastighet 6 km/t. Håper det er bra for henne?

Et slikt skrog med den motoren skal normalt klare å oppnå ca 6 knop ( 11 km/t) på full fart.  I 6 km/t (3,2 knop) så går skroget veldig lett i vannet.

Lykke til :flag_bp:  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 18 minutter siden:

Et slikt skrog med den motoren skal normalt klare å oppnå ca 6 knop ( 11 km/t) på full fart.  I 6 km/t (3,2 knop) så går skroget veldig lett i vannet.

Lykke til :flag_bp:  

Hun er veldig våt inni seg. Det var åpent i et år, bildet viser at det var veldig forsømt, og de taklet det ikke. Jeg vil trekke den ut på tørt land, og i løpet av denne tiden foreta en fullstendig reparasjon av skroget fra utsiden. Og så engasjert i en total overhaling på innsiden. Få styrke.Jeg tar over hele motoren. Så får vi se hvilken fart det vil utvikle seg

UmkaSABB2G skrev for 2 timer siden:

Hun er veldig våt inni seg.

det er normalt for en trebåt som har stått lenge på land at treverket krymper. Når båten kommer på vannet igjen vil det sive inn vann her og der. Så vil treverket absorbere vann og utvide seg igjen, og båten blir mer tett. Det kalles at båten trutner

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 9 timer siden:

det er normalt for en trebåt som har stått lenge på land at treverket krymper. Når båten kommer på vannet igjen vil det sive inn vann her og der. Så vil treverket absorbere vann og utvide seg igjen, og båten blir mer tett. Det kalles at båten trutner

Jeg vet om det faktum at tre tar på seg vann etter sushi. Båten min er helt våt, innvendig - skillevegger, gulv, seter.

Taskeladden skrev On 1.3.2023 at 16.59:

Hentet du denne på lepsøy i bjørnafjorden ? minner fælt om en som har lagt på gies-bort på finn en god stund. 

Om så, så har jeg sikkert kobberskiver til deg om du fortsatt trenger. 

Hallo! ja, du har rett, en båt med en finne. og hun er fortsatt i Lepsøy. men det viste seg at det ikke var skiver, men et kort kobberrør sprakk, på stedet hvor skivene er installert. Jeg skal prøve å lodde den. Takk for tilbudet.

UmkaSABB2G skrev 28 minutter siden:

Hallo! ja, du har rett, en båt med en finne. og hun er fortsatt i Lepsøy. men det viste seg at det ikke var skiver, men et kort kobberrør sprakk, på stedet hvor skivene er installert. Jeg skal prøve å lodde den. Takk for tilbudet.

Ok, det ligger ett båtverksted på lepsøy, de kan nok lage helt nytt rør til deg for noen småpenger, Os Marineservice heter de. Spør etter Morten, han er veldig dyktig og en grei fyr. De har flenseverktøy og alt slik at du får det skikkelig :) 

Let me know if you need some help, im not so far away :)

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Taskeladden skrev 35 minutter siden:

Let me know if you need some help, im not so far away :)

Takk skal du ha.  Nå kan jeg ikke være ved båten så ofte.  Selv er jeg fra Ukraina, på mandag skal jeg lære norsk.  Jeg bor i Knarvik.  Her vil jeg fikse den og kjøre den nærmere. gå langt)) Takk for tilbudet om hjelp.

UmkaSABB2G skrev 1 time siden:

Takk skal du ha.  Nå kan jeg ikke være ved båten så ofte.  Selv er jeg fra Ukraina, på mandag skal jeg lære norsk.  Jeg bor i Knarvik.  Her vil jeg fikse den og kjøre den nærmere. gå langt)) Takk for tilbudet om hjelp.

bare hyggelig. Har en venn med en del deler til de motorene så trenger du noe så kan jeg formidle kontakt :) Bare å sende en melding her inne på forumet så skal vi ordne det :)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Taskeladden skrev 58 minutter siden:

bare hyggelig. Har en venn med en del deler til de motorene så trenger du noe så kan jeg formidle kontakt :) Bare å sende en melding her inne på forumet så skal vi ordne det :)

Takk skal du ha.  som vi sier i Odessa, hvis det er gratis, så tar vi alt på en gang))).  det er mange ting for henne, men jeg er ukomfortabel.

UmkaSABB2G skrev for 7 timer siden:

som vi sier i Odessa, hvis det er gratis, så tar vi alt på en gang

:lol:

Med den regulatoren som viser i bildene så har du nok en likestrømsdynamo og da vil nok ikke en Ladac 1204 kunne brukes (tror jeg).

Det beste vil være å skifte hele dynamoen til en vanlig vekselstrømsdynamo (slik som brukes i alle biler og båter nå til dags) men vil jo sannsynligvis kreve litt mekanisk ombygging. Biltema har mange alternativer, f.eks denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/dynamo/dynamo-universal-12v60a-2000032916

Her er et eksempel på hvordan en slik båt kan stå på land:

19052008164.jpg

Viktig at den midterste klossen står under motoren. A-rammen har også et ben som går under båten (viser nesten ikke på bildet) og det er denne som holder båten stødig, en slik på hver side av båten, de 2 andre plankene er bare litt ekstra hjelp.

Hva båten veier tør jeg ikke gjette på...

Antar at båtens vekt er mellom 1500 og 2000 kg.  

Nødvendig utstyr for opptak og oppstøtting er avhengig av metode for landsetting.

For å få gode råd må du si noe  om båten skal løftes med gaffeltruck eller kran, tas opp med båthenger, settes opp med slippvogn eller trekkes opp med ruller eller planker på stranden.

Bilder av tilsvarende båt med eksempel på oppstøtting: Tresnekke på Baatplassen.no (Bildet i innlegg fra @SveinHa er fra denne linken) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...