Jump to content

Erverv av registerhjemmel ved søksmål, noen som har vært gjennom dette?

Guest

Recommended Posts

Har etter flere månader konkludert sammen med kontaktperson hos sjøfarts direktoratet at jeg må bruke sjøloven § 35 Men jeg har ingen ide om hvordan jeg bør gå frem fra her. Vet eigar rekkefølgen fra båt var ny, men sliter med at dei jeg kjøpt av ikke ser ut til å være selges til hjelp. Manger enda skips skjøte da dette ble sendt i papir form fra sjøfartsdirektoratet men ble ikke rett utfylt. Sjøfarts direktoratet sendt nye papir, Men har me ikke hørt noe mere siden det. Har går over 1 månad utan noen form for respons og ikke svar på meldinger. Og prøvd å sende digitalt skjema via Altinn som bare skulle signerast men fikk da bedske at dei ikke kunne bruke digital løsing. Og jeg måtte selv ta kontakt med første eigar da dette ikke var av interesse av selger å gjere. Kontakt med dei har vore bra. Men nå ser det ut som jeg bare har sjøloven § 35 igjen som løsing så noen som har kunnskap til denne prosessen?

Dersom du ikke har ubrutt dokumentasjon på hvem som har eid båten de siste 10 årene, så må du gå til Tingretten på ditt hjemsted og få de til å hjelpe deg med å erverve registerhjemmel på båten etter sjøloven § 35. 
Da vil du få hjemmel på båten ved dom.

I tillegg må du ha måledata på båten. 

Det tar gjerne noen måneder å få papirmølla i orden. Men det er bare å begynne i den ene enden og jobbe seg gjennom det.
Lykke til!

FFBD1907-8451-4305-970F-50F686A6D4D7.png.f810a76e403d1bb66788ed63fc26a741.png

Redigert av navid (see edit history)

Jeg måtte gjøre det samme. 

Fikk assistanse av advokat. Med tiden for advokat (1,5tv) og div rettsgebyr kom dette seg på 12.500,-  

Var verdt det for min del (advokat) pga ønske om å få alt gjort i en omgang. Med en omgang forstår jeg: at jeg ikke sender inn alt sdir har behov for første gang. 

mvh

Tor Arild

Vet alle eirer ha både adresse personnummer og alt men er dei jeg kjøpt av som ikke har fylt ut papirer riktig. Måtte få sjøfarts direktoratet sende dei papirer da dei nektet å gjere dette digitalt som hadde vore mye enklare. Manger vist kun 1 dokument der selger får overført 50% av båt fra ektefelle, da det ektefelle som kjøpt båt av første eigar som hadde den siden den var ny. Har avtale med tingrett neste månad så for se hvordan det går. Har dessverre ikke råd til å bruke advokat arm ellers ville jeg har brukt dette. Har heller ikke mål data da det er avtalt at den blir målt opp ved registrering. Men kommer ikke vidare utan det manglene dokumentet som selger ikke ser ut til å ville hjelpe med. Burde ikke være det vannskelegaste å få igjennom da jeg har papirer det første eigar overdrar fartøy til selgers ekte felle og at selger + ekte felle overdrar båt til med. + skipsskjøte skal være ok i følge sjøfarts direktoratet. Og har fått kopi av original kjøps kontakt fra første eigar som stemmer overens.

ErlendsBasement skrev 46 minutter siden:

Har dessverre ikke råd til å bruke advokat arm ellers ville jeg har brukt dette. 

Neida, du trenger ikke advokat for å få båten registrert i skipsregisteret. Du får den hjelpen du trenger både av sjøfartsdirektoratet og tingretten. Fint med bilde av båten da...:yesnod: Du får holde oss underrettet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...