Jump to content

Er TMC 24V motor sterkere enn 12V motor?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Eller drar den bare mindre strøm? Står vel 20A på 12V motoren som sitter der nå.

Lurer på om den begynner å ta kveld.- Har veldig tungt for å komme i gang. Må noen ganger kakke litt i bakkant på gummi mansjetten. Kun undertegnede som har brukt fasilitetene, oga da med de mest jomfruelige papirprodukter, så vet det ikke ligger noe rart nedi kverna og holder igjen. Den fungerer dessuten utmerket så snart den greier å få turtall på seg. Tenker derfor at 13 år kanskje er nok for denne.

Har den vart i 13 år så er ikke det så ille. Børster høres ut som problemet her, de varer ikke evig og når det hjelper med det dunk så bekrefter det også den teorien...

En 24V motor kan nok virke litt friskere men de har nok samme effekten. Du må jo også ha 24V tilgjengelig men det har du vel kanskje i en fiskebåt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

bellen skrev 18 minutter siden:

Børster er vel også en gjenganger på slike motorer?

Motoren må uansett plukkes opp. Jeg kjøpte min TMC juni 2004. Da jeg hadde opp motoren i 2022, var den som ny. Jeg var ganske forbauset. Men som jeg skriver, det kan dryppe vann inn i motoren. Og da blir det overhaling.

20220506_110624.jpg.f95bdd580f4a5391122c0ede853237ab.jpg

Som man ser på endelokket så har det vært litt vann der over tid. 

Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

...Tenker derfor at 13 år kanskje er nok for denne.

Ja, det vil jeg mene også. Går selvfølgelig å bytte lager og børster, men det er veldig vanskelig å få remonteringen 100% tett grunnet korroderte  anleggsflater. Anbefaler å bytte hele underdelen med motor, impeller/pumpe og kvern. Biltema hadde tidligere et komplett sett som passet til TMC. Vet ikke om de har det lengre.

hanto1 skrev 28 minutter siden:

Generelt til 12V utgaven: Sørg for tykke nok kabler dimmensjonert for 20A,

Ja, og det er nettopp der "amatørelektrikere" har så lett for å lure seg selv med å tenke "pytt, pytt, det er bare 12 volt ....".
Husk på at 20 Amp er mer enn komfyren hjemme trekker   -   og man må legge kabler ut fra strømforbruket for å minimere spenningsfallet.
Hvis tynne kabler gir et spenningsfall på f.eks 2-3 volt, da reduseres pumpeeffekten (i watt) fort ned mot det halve av det den burde gi.
Kjør på med tykkere kabler, gjerne 4 kvadrat hvis det dreier seg om flere meter.

Med vennlig hilsen POSEIDON

marius skrev for 10 timer siden:

Har sett at impeller kan svulme litegrann over tid, da sliter motor med å starte.

Akkurat!

SveinHa skrev for 12 timer siden:

Har den vart i 13 år så er ikke det så ille. Børster høres ut som problemet her, de varer ikke evig og når det hjelper med det dunk så bekrefter det også den teorien...

En 24V motor kan nok virke litt friskere men de har nok samme effekten. Du må jo også ha 24V tilgjengelig men det har du vel kanskje i en fiskebåt...

Har 24V ja. Toalettet går via en inverter. Egentlig litt fristende å få det koblet direkte. E ting mindre som kan gå galt.

høres ut som jeg skal bestille meg en komplett underdel +børster og impeller. Så får vi se hva som trenger å gjøres :)

hvis jeg ikke allerede har hjemme i «TMC eska». Styrte så mye den med forrige TMC dassen at jeg etterhvert satt med et lite delelager da jeg forventet at alt kunne svikte ;)

der var det tettning på akselen og impeller som røk. 

Før du gjør for mye, sjekk at du har den spenningen du skal ha ved pumpen.

Sett et par synåler inn i kabelen og mål spenning når du kjører pumpen. Om den faller mer enn 1 volt ville jeg gjort som Poseidon sier. Større kabler. 

Det kan også være at bryteren begynner å bli dårlig eller dårlig kontakt på en kobling.

Skal ikke mye til før det blir dårligere.

Karlsenkystfiske skrev for 10 timer siden:

...

Har 24V ja. Toalettet går via en inverter. Egentlig litt fristende å få det koblet direkte.

...

Kan det være at inverter ikke gir strømmen den skal? Altså at problemet ligger der, og ikke i motoren? Som foreslått av andre; mål spenningen ved motor under bruk, så ser du fort om det kan være sporet å følge.

Swingswong skrev On 25.2.2023 at 1.45:

Før du gjør for mye, sjekk at du har den spenningen du skal ha ved pumpen.

Sett et par synåler inn i kabelen og mål spenning når du kjører pumpen. Om den faller mer enn 1 volt ville jeg gjort som Poseidon sier. Større kabler. 

Det kan også være at bryteren begynner å bli dårlig eller dårlig kontakt på en kobling.

Skal ikke mye til før det blir dårligere.

Har spenning ut av bryteren ihvertfall. Nå har denne blitt dårligere og dårligere dag for dag, og da er det nok ikke ledningene som krymper ;)
Kan jo legge til at kablene har vært store nok i 13 år.

Får demontere å se. Tenker det er børstene som er utslitte. Kanskje i kombinasjon med svelling på impeller eller noe annet som gjør det tungt å dra rundt.

Ronald skrev On 25.2.2023 at 9.58:

Kan det være at inverter ikke gir strømmen den skal? Altså at problemet ligger der, og ikke i motoren? Som foreslått av andre; mål spenningen ved motor under bruk, så ser du fort om det kan være sporet å følge.

Tenker at inverteren gir vel akkurat like mye strøm på bryteren som ved pumpa. Å om det er noe inni der som gjør det tungt for motoren, så vil man vel uansett oppleve et spenningsfall når motoren forsøker å dra det den makter.

Hulda skrev for 17 timer siden:

Hvis toalettet en gang i tiden har funget ok, så kan man i grunnen se etter andre muligheter ekstern strømforsyning.

Ja riktig. Noen trodde kanskje dette var en ny installasjon. Men det har fungert siden det var nytt, og nå har vel sannysnligvis noe blitt utslitt.

Er bare 1,5 mm2 kabler. Ikke mye å skryte av, men det har nå fungert siden 2010.

Karlsenkystfiske skrev 28 minutter siden:

Har spenning ut av bryteren ihvertfall. Nå har denne blitt dårligere og dårligere dag for dag, og da er det nok ikke ledningene som krymper ;)
Kan jo legge til at kablene har vært store nok i 13 år.

Får demontere å se. Tenker det er børstene som er utslitte. Kanskje i kombinasjon med svelling på impeller eller noe annet som gjør det tungt å dra rundt.

Tenker at inverteren gir vel akkurat like mye strøm på bryteren som ved pumpa. Å om det er noe inni der som gjør det tungt for motoren, så vil man vel uansett oppleve et spenningsfall når motoren forsøker å dra det den makter.

Ja riktig. Noen trodde kanskje dette var en ny installasjon. Men det har fungert siden det var nytt, og nå har vel sannysnligvis noe blitt utslitt.

Er bare 1,5 mm2 kabler. Ikke mye å skryte av, men det har nå fungert siden 2010.

1.5 m2 kabler gir 0.27V spenningsfall pr meter kabel (husk tur/retur) ved 20A. Det er betydelig. Legg til økende overgangsmotstand i bryteren over tid og evt korrosjon i kabler samt evt økende motstand i kverna så er det vel ingen umulighet at det går treigt. Enkleste sjekken er vel å tjuvkoble med løse feitere kabler for å se om det gjør susen. Det kan også være smart å la bryter styre av/på via et passende relé for å unngå at all strøm går gjennom bryter og evt også korte med kabelstrekk fra inverter til dassen.

Så hvis jeg nå skifter til 24V motor og 4mm2 kabler så blir det skikkelig fart på kverna? ;)
Rart at dem som installerte dette ikke forsto såpass. Men med tanke på at samme folka plasserte toalettet under vannlinja i lastet tilstand og ikke installerte svanehalser så er det vel ikke noen bombe om dem ikke forsto strøm noe særlig...

Et relè vil spare ca 40cm kabel totalt så tror ikke jeg orker det. 

Fikk overta en 12V motor rimelig hos Roger jo. Men mens jeg gikk her og kneip så dukket det plutselig opp en 24V motor fra bygdas forhenværende TMC dealer. Så da ble det 24V :) Ble bra fart på den selv med bare 1,5 kvadrat!

MEN innholdet i skåla forsvant ikke. Lurer på om ikke det plasthuset ytterst i assemblyen ble vridd når jeg satte den inn slik at åpninga ikke peker mot utløpet. Noen andre som har gjort det samme og kan bekrefte?

IMG_8914.jpeg.722419a78e62ec6bbe500c96c542b22b.jpeg

Den åpninga der altså

IMG_8915.jpeg.70d60e375aae2ec462b0fd7cda670da0.jpeg

marius skrev On 24.2.2023 at 12.36:

Har sett at impeller kan svulme litegrann over tid, da sliter motor med å starte.

Impelleren var ikke i så verst forfatning

IMG_8912.jpeg.203d3e3b316213417c2b079bf8b7fb10.jpegIMG_8913.jpeg.a70893b7a028d33eb4fa84b5deccc14d.jpeg

Nei, det er en av de blemmene jeg ikke har gjort. Men fleste av de andre mulige. Hvis ikke innmaten stemmer, så blir det null effekt. Det ligger vel monteringsinstruks ute på nettet, bare å google. Impelleren sveller ikke om den går i det mediet den er beregnet for. 

Ved nærmere ettertanke, jeg har gjort den blemma også.

Redigert av Hulda (see edit history)

Den sto nok slik at den blokkerte utløpet. Og jammen sto den godt! Måtte bankes ut fra "skål-sida".

Går så det hyler nå. Mye hissigere lyd enn med den halvdøde 12V motoren. Skal ta den ifra hverandre og se om jeg kan forstå hva som fikk den til å dø. Om det bare er nedslitte børster så hadde det jo vært fint å skifte dem og ha den i reserve :)
Regner med at nesten problem blir lekkasje mellom kvern og pumpe. Holder ikke evig de tettningene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...