Jump to content

Erfaring med hvor stor båt man kan ta opp med båthenger?


Lars Moe

Recommended Posts

Det er for så vidt ikke noe problem å handtere en 18 foter på båtvogn åleine, men spørsmålet er hvor ofte du gidder å gjøre det. Jeg hadde samme plan selv, men etter at jeg hadde satt den ut 4-5 ganger, så bestemte jeg meg for å skaffe båtplass. Å ta ut og opp båten for hver gang tar for mye tid som du kunne heller brukt til å være på sjø, og så må det klaffe med flo og fjære.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post

Jeg har en gammel Askeladden 505 Excel, ikke helt sammenlignbar men en gammel og tung båt så den er ikke så helt langt unna... Hengeren jeg kjøpte båten med var litt snau og et helvete å få båten opp på og ikke så enkel å få den ut heller. Da jeg kjøpte ny henger med vugge og i en mer passende størrelse bestilte jeg med el.vinsj. Vinsjen dukket opp litt senere enn hengeren men da den kom hadde jeg allerede tatt opp båten et par ganger og det var så lett at jeg solgte el.vinsjen...

 

Skal du kjøre litt avstander er det greit med en skikkelig trekkvogn og lavgir er også veldig greit men ikke et must når du står på rampen.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

 

Takk for gode svar alle sammen. I disse dyrtider tenker vi på et rimeligere og enklere båtliv enn vi har i dag. Vi er veldig fornøyd med båten vi har så det blir med tungt hjerte om vi tar skrittet, men vi må begynne å tenke på økonomi og dette er en mulig salderingspost.

 

bellen skrev 1 time siden:

Det er for så vidt ikke noe problem å handtere en 18 foter på båtvogn åleine, men spørsmålet er hvor ofte du gidder å gjøre det. Jeg hadde samme plan selv, men etter at jeg hadde satt den ut 4-5 ganger, så bestemte jeg meg for å skaffe båtplass. Å ta ut og opp båten for hver gang tar for mye tid som du kunne heller brukt til å være på sjø, og så må det klaffe med flo og fjære.

 

Det er det jeg også har vært bekymret for. Flo og fjære er det lite av her på østlandet, men å sveive inn en båt på 7-800 kg har jeg ikke erfaring med. Vi hadde en 14 fot på båthenger tidligere, det var en helt grei ording. Men det er stor forskjell på 2-300 kg og nesten ett tonn.

 

TerjeFjern skrev 56 minutter siden:

Null problem. Hadde en Rinker 232 som jeg tok ut ved bruk. Hadde guide poles og el vinsj. Her er hvordan jeg gjorde det.

 

 

 

Dette gikk jo som en lek. Om vi realiserer planene våre blir nok elektrisk vinch et must. For som bellen sier blir det lett et ork om det blir for tungt.

 

 

Link to post

Viktig for at det skal være ok å ta ut ig ta opp med henger:

 

En god båthenger som er stødig,  og med nok ruller som er tilpasset 100%.

 

Jeg liker best båthenger med tipp. 

 

Stor vinsj. Enten manuell som er veldig lavt giret, eller elektrisk. 

 

Stor nok bil, og helst firehjulstrekk. Det kan være glatt på rampen, og med forhjulstrekk kan man miste en del vekt på drivhjulene når båten vinsjes på. Det ideelle er firehjulstrekk og lavserie, men det er det jo få biler som har.

 

Vanntette hjullager. Enten fette dem veldig godt, eller lukkede lager.

 

Jeg har en tung 16" og en forhjulsdrevet Ford S-max. Det fungerer ok, men ikke på alle ramper, og ikke når det er sleipt eller litt snø. Jeg bruker den kun noen få ganger i året fordi jeg har båtplass. Skulle jeg gjort det ofte ville jeg hatt litt større henger, elektrisk vinsj og helst firehjulstrekk. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Noen få ting til:

 

Hvis rampen og båten tillater det kjører jeg ikke hjullagerne under vann. Men det er ikke alle steder det går ok, og da må hjullager under vann.

 

Jeg liker å ha tilgang på ferskvann, og jeg spyler godt med ferskvann i navet uansett. Mye. 

 

Det å bytte hjullager på henger har gått ok, og de koster ikke så mye. Kjøpte på Nettotrailer.no sist, og det var ikke mange kronene for lager til min henger. Ble overrasket over hvor rimelig det var egentlig. Det var til båthengeren til sønnen, og de var mildt sagt ødelagt. Det var da vi kjøpte båten og den hengeren. Den var brukt ukritisk og dynket i saltvann mye.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 19 minutter siden:

Viktig for at det skal være ok å ta ut ig ta opp med henger:

 

En god båthenger som er stødig,  og med nok ruller som er tilpasset 100%.

 

Jeg liker best båthenger med tipp. 

 

Stor vinsj. Enten manuell som er veldig lavt giret, eller elektrisk. 

 

Stor nok bil, og helst firehjulstrekk. Det kan være glatt på rampen, og med forhjulstrekk kan man miste en del vekt på drivhjulene når båten vinsjes på. Det ideelle er firehjulstrekk og lavserie, men det er det jo få biler som har.

 

Vanntette hjullager. Enten fette dem veldig godt, eller lukkede lager.

 

Jeg har en tung 16" og en forhjulsdrevet Ford S-max. Det fungerer ok, men ikke på alle ramper, og ikke når det er sleipt eller litt snø. Jeg bruker den kun noen få ganger i året fordi jeg har båtplass. Skulle jeg gjort det ofte ville jeg hatt litt større henger, elektrisk vinsj og helst firehjulstrekk. 

 

 

Dro med en Jeep Grand Cherokee med V8 og lavgir. Opplevde en som ikke ville ha vann på felgene på båthengeren og når båten kom langt nok bak på hengeren ble bilen, en BMW X5 , løftet opp bak og var da i full fart ned i sjøen.  Derfor er det tryggere å få vann på lagrene på hengeren tenker jeg.

Link to post
Grand Banks jr skrev 12 minutter siden:

Viktig for at det skal være ok å ta ut ig ta opp med henger:

 

En god båthenger som er stødig,  og med nok ruller som er tilpasset 100%.

 

Jeg liker best båthenger med tipp. 

 

Stor vinsj. Enten manuell som er veldig lavt giret, eller elektrisk. 

 

Stor nok bil, og helst firehjulstrekk. Det kan være glatt på rampen, og med forhjulstrekk kan man miste en del vekt på drivhjulene når båten vinsjes på. Det ideelle er firehjulstrekk og lavserie, men det er det jo få biler som har.

 

Vanntette hjullager. Enten fette dem veldig godt, eller lukkede lager.

 

Jeg har en tung 16" og en forhjulsdrevet Ford S-max. Det fungerer ok, men ikke på alle ramper, og ikke når det er sleipt eller litt snø. Jeg bruker den kun noen få ganger i året fordi jeg har båtplass. Skulle jeg gjort det ofte ville jeg hatt litt større henger, elektrisk vinsj og helst firehjulstrekk. 

 

 


God båthenger er en forutsetning om man skal ha denne formen for båtliv. Det er selve vinchingen jeg er litt betenkt på. Men det så jo ut til at elektrisk vinch løste oppgaven tilfredsstillende.

 

Trekkvognen er ikke et problem. Med 170 dieselhester, firehjulstrekk, høy/lavserie og 2500 kg trekkevne vil ikke bilen bli et problem.

Link to post

Vi har relativt tung 18" skjærgårdsjeep (ca. 900kg) som bor på henger, og vil aldri gjøre det på annen måte!

Bare å fylle båten med det som skal med på turen hjemme på tunet og kanskje kjapt innom og fylle tanken på den lokale bensinstasjonen hvis det er 'billig' bensin.

Jeg har håndsveiv, men med god henger (HSS med vippe, helt genial, trenger ikke engang å tukle med lysrampe) tar det max 5 minutter å sette ut, (utenom å løsne stropper) og kanskje 10 min å ta opp siden det er litt mer greier å få den fra ventebrygga og inntil hengeren og så sveive opp. Fruen venter og holder båten ved brygga.

Du sparer ikke bare båtplass, (noen tar betalt for bruk av slipp, gratis den vi bruker, sjeldent mer enn en tusing i året) men slipper også båtvakter og bunnstoff. I tillegg er det fort gjort å spyle gjennom motor og vaske skroget når du kommer hjem, jeg bruker vel totalt en snau time på alt inklusive vaske fiskeutstyr, rulle på plass båten og legge over trekk. 

Også trygt å ha den i hagen, og fort gjort hvis det er noe du må fikse.

Vi lånte en gang en båtplass over natten, og selv om jeg hadde alt tauverk såpass lett tilgjengelig at det sannsynligvis ikke tok mer tid enn om man eide plassen, var det masse styr med puter og bære alt tjafs mellom båt og bil. Vi tok også med endel puter siden det er åpen båt. Man må uansett kjøre tur/retur hjemmet..

Jeg rygger aldri lenger enn til at vannet står så vidt på felgen, det holder i hvertfall med den hengeren. Vinch er to-trinns, så ut og første delen opp går på 'hurtig', men må kjøre lavgir for å få den over 'kneika' og helt opp på hengeren. Med automat og 4-hjulstrekk går turen opp problemfritt.

Link to post
Lars Moe skrev On 25.2.2023 at 18.24:


God båthenger er en forutsetning om man skal ha denne formen for båtliv. Det er selve vinchingen jeg er litt betenkt på. Men det så jo ut til at elektrisk vinch løste oppgaven tilfredsstillende.

 

Trekkvognen er ikke et problem. Med 170 dieselhester, firehjulstrekk, høy/lavserie og 2500 kg trekkevne vil ikke bilen bli et problem.

 

Har skipsplast 655, 21 fot. Ligger normalt ute, men ofte opp en gang eller to løpet av sesongen. Ca 1200 kg med 150 hk og diverse løsøre ombord. Manuell vinsj av billigste sort, og sveivingen er den minst krevende delen av det å ta opp. Viktigere at man har tilgang på en god slipp som er skjermet for vind, tungvint å håndtere båt med såpass med vindfang FØR man har fått festet wiren. I alle fall om man er alene. 

 

Når jeg kjøpte båten, var det ekstremt tungt å sveive den opp, men det viste seg at det var fordi hengeren var feiljustert, slik at båten hang på siderullene. Med god, riktig justert henger, ligger begrensningen for praktisk trailing kun på trekkvognas kapasitet, og bredde dersom man skal transportere noen distanse etter offentlig veg.

 

Jeg kjører hengeren så langt ut som praktisk mulig, og beregner bytte av hjullager hvert 5. år. Koster en slikk og ingenting, og er mye snillere med både båt og henger kontra å sveive båten opp på en henger som "står tørt"

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post

Solgte båtplassen vår i vinter, og har gått til innkjøp av boggie henger.
Sitter allerede en elektrisk vinsj på den, men jeg har allerede nyere og kraftigere vinsj på lager, med fjernkontroll.
Hengeren bygges litt om, slik at jeg får guidepins på den, vanntett ledningsnett og lykter.
Skylling av bremser og et par gode kraftige låse på, slik at henger, vinsj eller båt plutselig er borte.
Bilen byttes ut til noe som er litt større. Subaru'en drar 2000 kg på kroken, men det blir litt snaut, når båt og henger med løsøre kommer på 2600 kg.

Jeg bruker sjelden mer enn 15 minutter på å få båten på hengeren, og ut av vannet.
Mine stropper er tilpasset båten, slik at den er stroppet fast på 10 minutter.

Så jeg kan reelt sett få båten på vannet på 20 minutter, og ut av vannet og klar for transport på en snau halv time.

 

Link to post

Vi hadde en Uttern D66 på henger, men det tok ikke lang tid for vi hadde skaffet båtplass til den. Jeg syntes det ble for tungvint. Samme føler jeg på nå med RIBen vi har som skal selges. Jeg syntes det blir et "prosjekt" ut av å ta en båttur med det styret jeg syntes det er å sette den ut og ta den opp igjen.

 

Tror ikke det har blitt nevnt, men BE sertifikat må nok på handlelista. Egentlig blir det fort behov for BE lappen med en vanlig kassehenger også. Appen "Bil og henger" er veldig kjekk for å sjekke kjøretøy og henger.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Tror de fleste vil anbefale deg båtplass, hvis du har tenkt å brukte båten litt mer enn noen få ganger i året.. Video til TerjeFjern er grei nok den, en vindstille sommerkveld, litt værre ved vind, bølger som gjør henger glatt og du må ut og balansere på den.

En i havna forsøkte dra opp en eldre tung 20foter, luktet svidd clutch over hele området, jeg dro den opp for han med en Mercedes R-klasse(SUV) med 4-hjulstrekk, så du må i værste fall tenke på å bytte bil også.

Her i Grenland blir det færre og færre steder man kan sette ut båten og parkere bil  og henger etterpå, dette er også noe du bør ta med i "regnestykket".

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

En liten historie herfra første gang jeg skulle dra Uttern opp en skikkelig bratt rampe etter å ha fått sveivet den på hengeren. Båten veide vel 1700 kg mener jeg å huske. LandCruiseren greide ikke å dra den opp - bare spant. Greit nok, tenkte jeg. Jeg koplet inn lavserie og to stk diff sperrer. Samme resultat, bortsett fra at den nå spant på alle fire hjul der to var på grus og to var på ruglete betong. Jeg skjønte ingenting.

 

Så kom det en jeg kjente bort og spurte hvordan det gikk. Dårlig, sa jeg. Jeg kan godt løsne håndbrekket på hengeren for deg, sa han, så kan du prøve igjen :smiley: Så det er gode bremser på noen av disse båthengerne. Det er helt sikkert.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Nå er det kanskje begrenset hvor mye penger du vil legge på henger til en båt som ikke er så stor, men med riktig utstyr er det fort gjort å ta opp sette ut båten. Har du en godt dimensjonert henger med god vugge trenger du sjelden å kjøre ut hengeren lenger en till gummien på hjulene, båten blir løftet før hekken tar i bunn. På en god henger vil båten også rulle av ved utsetting uten at du må bruke alt for mye krefter. Skal du gjøre dette ofte er en elvinsj med fjernkontroll nydelig å ha, men det koster jo selvsagt litt. Er det litt vind er det viktig å ikke være for forsiktig med styrefarten. Motoren kan også brukes for å holde båten inntil hengeren mens du fester kroken. Jeg filmet hvordan man kan ta opp båt uten hjelpere. https://youtube.com/watch?v=aa_kb1nalYY&feature=shares Her blåste det litt sidevind så jeg måtte komme in med litt høy hastighet for å ikke bomme på rulle systemet.

Link to post

Å kjøre tilhenger ned i saltvann og fylle hjullager og bremsetromler med salt er selve oppskriften på en kort levetid.. Skylling eller ei, vanntette lagere eller ei, det fungerer bare ikke over tid.

 

Et utleiefirma jeg kjenner hadde forhåpninger om å starte utleie av båthengere og tenkte de skulle overkomme dette med nøye ettersyn og skylling etter bruk men etter et par år avviklet de tiltaket da det ble alt for mye reparasjoner på hjullagrene og bremsesystemene.

 

Ikke særlig ulogisk egentlig.

Link to post
Lars Moe skrev On 25.2.2023 at 17.57:

Om vi realiserer planene våre blir nok elektrisk vinch et must. For som bellen sier blir det lett et ork om det blir for tungt.

 

Om du vil holde kostnaden nede og gjøre det så enkelt som mulig så ville jeg ikke komplisert og fordyret med elektrisk vinsj.

Har to forkrøpplede hender og mistet 10kg muskelmasse, men opplever det ikke som tungt å sveive opp 2t båt på henger.

Flytter to 18 fotere nesten hver helg om sommeren og har aldri klart å se på det som et ork. Jeg bruker flatstropp og vinsj med to gir og opplever at riktig utført så er dette enkelt og greit.

 

Det fordrer selvfølgelig at en velger en henger som passer til båten...  Trekkbilen til 18 foterne veier 990kg og har forhjulstrekk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...