Jump to content

scanmar 33 tok inn vann. Veien videre

Fl1ppy

Recommended Posts

Hei! Vår flotte scanmar 33 endte opp med vann over batteri, motor, sofa, senger og elektronikk.

Forsikringsselskapet vil kondemnere båten, men det ser ut som at vi beholder den mot en kontantutbetaling.

1) vask

Det første vi lurer på er hva vi skal gjøre med salte overflater på tre og glassfiber. Båten står med varme på, og avfukter på max. 

Er det godt nok å vaske over overflater med såpevann og fille, og kanskje spyle med ferskvann der det er vanskelig å komme til?

2) motor

Motoren er en ferskvannskjølt volvo penta md2030. Den har hatt saltvann i sylindrene. Fagfolk har tømt den for vann, og kjørt den i 20min. Planen er å bytte olje og elektronikk (startmotor og altinator). Er dette en ok plan, eller ville dere vurdert å bytte motor?

3) elektronikk

Komponenter som har vært under vann tenker jeg å bytte. Her håpet jeg forumet hadde tips til hva jeg skal bytte dem til. Disse er:

Vvb. H=50CM Ø=ca30cm. Ønsker en som bruker både kjølevann fra motor, og har egen kolbe. Bør jeg gå for 230v eller 12v?

-Vannpumpe, floking, 12v, 7L/min

-Kjøleagregat, isotherm, 12-24v, mod 2001k

- Varmeutveksler, ukjent merke. Bruker kun kjølevann fra motor

-Batteri 2stk 86Ah. Hvilke type, og hvor mye anbefales? 1x startbatteri. Hvilket tilbehør for styring og lading av disse?

- Hovedstrømbryter 3vei batteri

vurderer å flytte denne til eventuell ny hovedtavle. Kan ha egne sikringer nært batteri for å sikre kablene

-føler for fart gjennom vann, og dybde. Disse tåler kanskje salt, da de er montert i kjølsvinet?

4) ekstra elektronikk

Hovedtavla i båten er sliten, og brytere går i stykker. Mye elektronikk skal byttes, og jeg ønsker å ta denne i samme slengen. Bør jeg utvide jobben når jeg første gjør alt dette? F.eks nytt opplegg til landstrøm? Jeg vet ikke hvor solid gjennomført det gamle opplegget til dette er. Har dere eventuelt tips utførelse av dette?

Jeg setter stor pris på hjelp. Vi ble ferske båteiere sist sommer, og vi fikk nå en noe tøff start på båtlivet. Jeg har ett lite håp om å redde vår første ferie i båt

Mvh. Stig Fuglestad 

IMG_20230221_143250_01.jpg

Resized_211.jpg

Må skifte absolutt alt av elektriske kabler, også på motoren. Vann trenger inn i desse og skaper dårlig kontakt som igjen fører til varmgang og fare for brann. Du får ikke varmtvannsbereder som går på 12V, kun kjølevann og 220V. Om noe av landstrømskablene har vært i vann, så må også dette skiftes. 

Husk også at en båt som har vært sunket/delvis sunket også mister en god del verdi ved salg, da du er pålagt å informere ny kjøper at det har vært vann i båten. Det er ikke utenkelig at kondemnering hadde vært det mest økonomiske valget.

Det var triste greier. Full sympati herfra for hva det er verdt. Jeg vil tro det etterhvert komme kyndige kapteiner på banen her med gode råd, slik jeg kjenner dette forumet.

Vet du hva vanninntrengningen skyldes? Hvor kom vannet fra ? Det kan jo være nyttig informasjon for andre også.

Uansett, lykke til med prosjektet ditt.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Takk for svar ?

Problemet kom av at båten hadde ett dårlig opplegg der lensepumpa hadde utløp under vannlinjen. Vannet steg opp ila 1,5 døgn. Prosjekt nr 1 blir å legge opp nytt lensepumpesystem, medutløp godt over vannlinja. Kanskje også 1 ekstra system i reserve ?

Gratulerer med at du redda båten! Jeg har også en Scanmar 33 som jeg er svært fornøyd med. Er ikke mange steder jeg ikke har vært på denne båten, tror jeg har rimelig grei oversikt over materialtyper og løsninger.  Utover kostnadene og arbeidet med å bytte skadet elektronikk o.l. så er jeg ikke bekymret for at ikke båten blir helt god igjen. 

Treverket i interiøret er en kombinasjon av heltre (mahogny) og finér (skott, bord,luker). Alle flater er lakkerte, så med mindre treverket har stått lenge under vann så tror jeg sjansene skal være gode for at skadene er begrenset og også begrenset til finérte overflater. Tørking og vasking høres greit ut for meg, og så kan det jo hende du må til med litt overflatebehandling igjen på et tidspunkt.

Jeg ville vurdert å bytte skumgummi i puter om disse har vært dyvvåte. Trekkene kan du sikkert beholde etter vask. 

Det står sannsynligvis vann inne i masten som har kommet inn gjennom åpninger til kabler osv. Jeg ville nok tatt ned masten og fått drenert ut dette vannet og vasket opp for å unngå korrosjon (jeg har malt med epoksy på innsiden av masten og mastefoten for å redusere sannsynlighet for skade om det likevel skulle bli stående noe vann akkurat her). 

Motoren er jo en enkel mekanisk variant, høres ut som om du reddet denne, bra! Alt av ledninger må selvsagt byttes, og det er kanskje her du vil bruke mest tid. Men en fin anledning til å få oppgradert båten, egentlig. På batterisiden så er det jo også en fin anledning til å få oppgradert til LifePo4. 

When life serves you lemons, make lemonade! Oppgradert el-anlegg og batteripakker, og ny elektronikk? Ikke dumt! 

Lykke til, og spør om det er noe du lurer på om Scanmar 33 :-)

Trasige greier. Hugsar eg såg båten til sals på Finn.no i fjor, og tenkte at det var eit godt kjøp. Håper at de fekk ein god deal med forsikringsselskapet. Med innsats så kan de få ein flott og oppdatert båt. Alt elektrisk som har vore i kontakt med saltvatn må bytast, bortsett frå logg og fartsmåler(dei kan ev skiftast seinare om dei ikkje er i orden) Teakfiner må vaskast. Avfukter må stå på leenge, for å vere sikker på å få ut all fukt. Eg ville brukt mykje ferskvatn når eg vaska innvendig for å få fjerna alt saltet. Ellers ser det ut til det er orginale puter innvendig, trur eg hadde skifta desse, og fått på nytt stoff. Isolering til motorrom bør nok også skiftast. Ellers så er det sjølvsagt eit spørsmål om kor mykje pengar de vil bruke, ny motor er no alltid kjekt?

Ellers så var det ei merkeleg løysing med lensing som går under vatn.....

Fl1ppy skrev for 12 timer siden:

Takk for svar ?

Problemet kom av at båten hadde ett dårlig opplegg der lensepumpa hadde utløp under vannlinjen. Vannet steg opp ila 1,5 døgn. Prosjekt nr 1 blir å legge opp nytt lensepumpesystem, medutløp godt over vannlinja. Kanskje også 1 ekstra system i reserve ?

Uff da. Men dette lensesystemet var vel på båten også før du overtok den. Vet du hva som skjedde med pumpen, begynte den å suge inn vann? Vært intr.. å få vite hvilken lensepumpe som stod/står i båten. Uansett, lykke til videre.

Dersom lensepumpen har utløp under vann og du ikke tar dine forholdsregler, vil jo vannet renne tilbake inn i båten pga hevertprinsippet.

Pumpen vil da pumpe dette ut igjen, vannet renner inn igjen, osv inntil batteriet er tomt eller pumpen svikter av annen grunn.

Vestkystseiler skrev 1 minutt siden:

Dersom lensepumpen har utløp under vann og du ikke tar dine forholdsregler, vil jo vannet renne tilbake inn i båten pga hevertprinsippet.

Pumpen vil da pumpe dette ut igjen, vannet renner inn igjen, osv inntil batteriet er tomt eller pumpen svikter av annen grunn.

Ja, jeg tenker det er noe ala dette som har skjedd. Det har stått en enveisventil som skulle hindre dette, men den må ha sviktet

Skal boteremeg at isolasjonen i motorkassen kanskje bør byttes. Vi har også sett for oss å bytte skumgummi og trekk. 

Jeg kjenner at jeg er bekymret for gir og gasswire. Disse ble byttet når vi kjøpte båten. Kanskje bør jeg gjøre dette igjen?

Det blir jo også et spørsmål om du har tid nok å avse til å gjøre jobben, og pengene å bruke på det, veiet opp mot å finne en tilsvarende båt.
Etter å ha holdt på endel i gamle båter opp gjennom, vet man at ALT som skal gjøres krever mye mere tid enn man har sett for seg.

Hvis ikke det bare er meg som er veldig lite effektiv da:giggle:.
I tillegg til madrasser, og evt motorrom isolasjon, må evt skrogtrekk som har vært i vann, byttes. Spesielt typen med skumgummi bak.
Skal du ha den klar til årets sesong?

• 1 måned senere...

Hei

Vi har også en Scanmar 33 (1985) som det er gjort mye med opp gjennom årene...

Angående varmtvannsbereder:   Da vi kjøpte båten i 1988 var det en liten stående bereder i skapet under vasken på do. Kun kjølevann, ikke elektrisk.  Etter noen år rusta det hull i denne, så den ble demontert. Etter ytterligere noen år kjøpte vi ny bereder hos Maritim.no, som vi installerte liggende i klesskapet på do (se bilder). Husker ikke størrelsen, antakelig ca 40 liter. Vi valgte den største som fikk plass, ble nok litt for trangt, så nesten umulig å åpne tappekrana!

Utløpet fra lensepumpa i vår båt er plassert langt oppe på akterspeilet (bilde 3). Tror dette var originalt?

Vannskader: Siden mye av innredningen er kryssfiner, har vannet en tendens til å trekke opp i det simple treverket innafor mahognyen. Vi hadde en lekkasje i luka i forpiggen, i bb stuerom hadde det nok stått 10 cm vann hele vinteren (bilde 4). Ingen synlige skader på utsiden. Demonterte panelet og tørket i sola et par uker, deretter fjernet alt ødelagt treverk og sparklet med en glassfiber/epoksy blanding (husker ikke merke). La så på en teaklist (siden det er inne i benken er det ingen som ser at det ikke er mahogny)....

Bereder1.jpg

Bereder3.jpg

Scanmar33_hekk.jpg

Reparasjon3.jpg

Redigert av GunnarNyb (see edit history)
bellen skrev On 25.2.2023 at 20.59:

Husk også at en båt som har vært sunket/delvis sunket også mister en god del verdi ved salg, da du er pålagt å informere ny kjøper at det har vært vann i båten.

Den regelen gjelder bare bil og mc, man har ikke opplysningsplikt på båt med mindre den er i skipsregisteret 

lang-sommerferie skrev for 9 timer siden:

Den regelen gjelder bare bil og mc, man har ikke opplysningsplikt på båt med mindre den er i skipsregisteret 

Så klart har enn opplysningsplikt om objektet enn selger. Det finnes utallige saker der selger har tapt på grunn av han har utelatt informasjon.

bellen skrev 10 minutter siden:

Så klart har enn opplysningsplikt om objektet enn selger. Det finnes utallige saker der selger har tapt på grunn av han har utelatt informasjon.

En bekjent av meg, som kjøper og selger mye forsikringsbåter var i retten for ett par år siden, da kom det frem at man ikke har opplysningsplikt på samme måte som man har på bil. Hvis man har bytta alt som har vært under så er skaden utbedra. Hvis man derimot ikke bytter alt, så har man opplysningsplikt

Han blei frikjent og kjøper hadde ikke krav på redusert pris selv om det viste seg at båten hadde vært under, da skaden var utbedra på ordentlig vis og selger selv hadde brukt båten 1år for og forsikre seg om at alt virka som det skulle 

Selv om vi ser på det som en selvfølge, så er men ikke pålagt av loven å fortelle om sånt, sålenge man har utbedra det på ordentlig måte. 

Men kjøper derimot, har faktisk undersøkelsesplikt. 

Syns regelverket rundt båt er litt sykt sånn sett. Kjøper MÅ undersøke båten, men selger MÅ ikke fortelle om tideligere skader sålenge de er utbedra på forsvarlig måte. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...