Jump to content

Edit History

Mr_Stian

Mr_Stian

Heisann. Har hatt litt lavt oljetrykk på motoren de siste 2 årene. Ikke skremmende lavt men lavt nok til at jeg i dag tok ut oljedistribusjonshuset og oljekjøler for å bytte ventil fjær og eventuelt ventil og sete. Motor er som sagt en Kad44 fra 1998 med snart 1600 timer på klokken.

 

På varm motor på marsj så har jeg rett rundt 4 bar. Som detter ned til rett over 1 bar på tomgang. Som sagt ikke alvorlig, men trykket burde vert minst 4.2 bar på marsj. Dette er sjekket med mekanisk manometer og dette stemmer. 

 

Huset med kjøler er relativt enkelt å ta ut. Av med luftfilter boks, av med inntaksrør inn på kompressor, av med 2 stk kjøleslanger og 2 stk olje slanger. Så henger hele sulamitten med kun 3 stk små bolter. Så kommer hele greia ut ganske enkelt. Kan henge litt på 4 gummi pakninger mot blokk. 

 

Ser da slik ut:

 

EB5F2281-A6F4-4FBC-8792-2A9FD1A44CFF.jpeg.dd14808581517e3a6a25c7b3fe470a62.jpeg

 

Begge fjærene og ventilene så helt fine ut. Ene ventilen hadde spor etter fjær i godset så denne må nok byttes. 

 

Så trenger jeg litt hjelp her. Selve setet, trenger man spesialverktøy for å ta ut dette? Som passer med disse 3 lippene på bildet under? 

 

AC8D0A40-7267-4832-884B-0C98831EC6A9.jpeg.b7cd00c6e4bdb7944631067343aafd1d.jpeg

 

Har ikke lyst å begynne å skru på disse med noe verktøy jeg kan ha liggende da jeg har lest at disse sitter ganske godt. 

 

Når det gjelder olje kjøler så ser denne ganske grei ut. Bør jeg ta av endelokkene her å bytte pakning på disse? Og bør jeg ta den av huset for å bytte pakning mellom kjøler og det? 

Mr_Stian

Mr_Stian

Heisann. Har hatt litt lavt oljetrykk på motoren de siste 2 årene. Ikke skremmende lavt men lavt nok til at jeg i dag tok ut oljedistribusjonshuset og oljekjøler for å bytte ventil fjær og eventuelt ventil og sete. 

 

På varm motor på marsj så har jeg rett rundt 4 bar. Som detter ned til rett over 1 bar på tomgang. Som sagt ikke alvorlig, men trykket burde vert minst 4.2 bar på marsj. Dette er sjekket med mekanisk manometer og dette stemmer. 

 

Huset med kjøler er relativt enkelt å ta ut. Av med luftfilter boks, av med inntaksrør inn på kompressor, av med 2 stk kjøleslanger og 2 stk olje slanger. Så henger hele sulamitten med kun 3 stk små bolter. Så kommer hele greia ut ganske enkelt. Kan henge litt på 4 gummi pakninger mot blokk. 

 

Ser da slik ut:

 

EB5F2281-A6F4-4FBC-8792-2A9FD1A44CFF.jpeg.dd14808581517e3a6a25c7b3fe470a62.jpeg

 

Begge fjærene og ventilene så helt fine ut. Ene ventilen hadde spor etter fjær i godset så denne må nok byttes. 

 

Så trenger jeg litt hjelp her. Selve setet, trenger man spesialverktøy for å ta ut dette? Som passer med disse 3 lippene på bildet under? 

 

AC8D0A40-7267-4832-884B-0C98831EC6A9.jpeg.b7cd00c6e4bdb7944631067343aafd1d.jpeg

 

Har ikke lyst å begynne å skru på disse med noe verktøy jeg kan ha liggende da jeg har lest at disse sitter ganske godt. 

 

Når det gjelder olje kjøler så ser denne ganske grei ut. Bør jeg ta av endelokkene her å bytte pakning på disse? Og bør jeg ta den av huset for å bytte pakning mellom kjøler og det? 



×
×
  • Create New...