Jump to content

Overhale oljedistribusjonshuset/oljekjøler på KAD44


Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann. Har hatt litt lavt oljetrykk på motoren de siste 2 årene. Ikke skremmende lavt men lavt nok til at jeg i dag tok ut oljedistribusjonshuset og oljekjøler for å bytte ventil fjær og eventuelt ventil og sete. Motor er som sagt en Kad44 fra 1998 med snart 1600 timer på klokken.

 

På varm motor på marsj så har jeg rett rundt 4 bar. Som detter ned til rett over 1 bar på tomgang. Som sagt ikke alvorlig, men trykket burde vert minst 4.2 bar på marsj. Dette er sjekket med mekanisk manometer og dette stemmer. 

 

Huset med kjøler er relativt enkelt å ta ut. Av med luftfilter boks, av med inntaksrør inn på kompressor, av med 2 stk kjøleslanger og 2 stk olje slanger. Så henger hele sulamitten med kun 3 stk små bolter. Så kommer hele greia ut ganske enkelt. Kan henge litt på 4 gummi pakninger mot blokk. 

 

Ser da slik ut:

 

EB5F2281-A6F4-4FBC-8792-2A9FD1A44CFF.jpeg.dd14808581517e3a6a25c7b3fe470a62.jpeg

 

Begge fjærene og ventilene så helt fine ut. Ene ventilen hadde spor etter fjær i godset så denne må nok byttes. 

 

Så trenger jeg litt hjelp her. Selve setet, trenger man spesialverktøy for å ta ut dette? Som passer med disse 3 lippene på bildet under? 

 

AC8D0A40-7267-4832-884B-0C98831EC6A9.jpeg.b7cd00c6e4bdb7944631067343aafd1d.jpeg

 

Har ikke lyst å begynne å skru på disse med noe verktøy jeg kan ha liggende da jeg har lest at disse sitter ganske godt. 

 

Når det gjelder olje kjøler så ser denne ganske grei ut. Bør jeg ta av endelokkene her å bytte pakning på disse? Og bør jeg ta den av huset for å bytte pakning mellom kjøler og det? 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Mr_Stian skrev for 6 timer siden:

Når det gjelder olje kjøler så ser denne ganske grei ut. Bør jeg ta av endelokkene her å bytte pakning på disse?

Dersom O-ringene er fra 1998 så vedder jeg på at om du åpner kjøleren så er ikke O-ringene runde lengre. Ruller du de mellom fingrene kjenner du at de har to flater. Tørker du O-ringene helt rene og tørre, og bøyer de rundt feks stammen på en skrutrekker vil du se at overflaten sprekker. En O-ring som har har stått i et miljø hvor den blir varm og kald, i tillegg til at den blir opp mot 100 grader, varer ikke evig. Den mister gradvis sin elastitet. Raskere i et varmt motorrom enn i et med bedre ventilasjon.

 

Kortversjonen: Når du først har delene på benken så er det min mening at det galematias å ikke benytte anledningen når delene er så rimelige og det er en kjapp enkel jobb. Om O-ringene er like fine når du åpner, så taper jeg veddemålet og betaler for de.

Link to post

Det ble nok demontering av oljekjøler og for å bytte pakningene. Og som du sier det var spor i de. Du ser det så vidt på bildet nedenfor her: 

 

F1D7286A-928C-4C95-B7E2-34553FA56155.jpeg.7bdc600259fd9e0c7a511020c9f9a493.jpeg

 

Ellers så ser oljekjøler ut til å være i veldig god stand. Ingen korrosjon noen plass. Var ett grønt merke på selve kjølerør. Virket nesten som om det var maling. Så ikke ut som irr. Se bilde:

 

F6DABF85-C3D5-4CD9-99ED-0AF2B06B72E2.jpeg.ea7de1f48a2c7e24a57de9c3287c3b4c.jpeg

 

Ett par bilder av resten av kjøleren:

 

FDE6E5EF-EE3F-40F7-ABB3-26645DB467D3.jpeg.fe4108ad195da9fa6945cdad59f6674b.jpeg

 

2228455B-1FED-4316-AFDD-FC18C9AB967A.jpeg.0cac526e1ae7ce92a4f8c60d1180b2e6.jpeg

 

6FF36396-FA3E-48D1-8DE2-F57965A902AC.jpeg.592ab628515957cf577d2f5423ad0077.jpeg

 

5D350D38-EBEC-4079-B26C-53E913F91FBB.jpeg.fe7298f814730f30c23f93b079a433b4.jpeg

 

Når det gjelder oljedistribusjonshuset så fikk jeg ut setene. Laget meg ett lite verktøy av en pipe jeg hadde som passet mellom sporene i setet. Så var det bare å vri litt så kom de

 

E631EAEA-DDEF-46DC-87F0-1ECBED04832B.jpeg.8d6b2261f1eb01cc56a7878db8311fe9.jpeg

 

Ser på ventilene at det er spor etter fjæren. Dette ser du på begge. På den ene så kan en se litt antydning til at det kan ha vert en lekkasje. 

 

E44B5AA7-4584-47D1-9530-295C1A9B36D3.jpeg.5e59c9ee3c8067f149c07be935fca9d6.jpeg

 

37C4A586-2B02-4F67-8A71-96AAE7A8E453.jpeg.30c5a9bbc24b9ef16719e01e42d3b4fc.jpeg

 

Alt av pakninger hadde forhandler på lager. Men måtte bestille ventil og sete. 

 

Kjøler er montert sammen og tenker jeg tar en liten trykktest på sjøvann siden. Må bare få laget meg noen adaptere.

Link to post

Da var alle deler kommet og jeg fikk skrudd sammen alt. Ville ta en sjekk at jeg ikke fikk noe vann i oljen så jeg tok en trykktest på sjøvann siden. Litt usikker hvor mye trykk som skal brukes men brukte 1 bar som bør være mer en nok. Skal jo ikke være noe trykk av betydning på disse. 

 

Hadde trykk i over 1,5 time uten at det sank så jeg friskmelder hvertfal sammenstillingen av kjøler. Håper å få montert den på plass i løpet av helgen. Båten står på land så må vente på litt mer plussgrader før jeg starter for å sjekke trykket. Får heller ikke kjørt den skikkelig varm på land så må vente til den er på sjøen før jeg får sett resultatet. 

 

Ingen oppdatering uten bilde så her er ett bilde av trykktestingen: 

 

07719125-4B61-4E0C-9654-247FFF1AB23B.jpeg.cb0cac6759524bd83cf8b2c153d54012.jpeg

 

 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Heisann. 

 

Har ikke fått startet motor enda. Da jeg skulle montere på drevet oppdaget jeg korrosjon på svinghjulskåpen. Så motor bla faktisk tatt ut av båten og står nå i garasjen og venter på kranbilen for å løftes tilbake. Kommer tilbake med en oppdatering så fort jeg får båten på sjøen. Håper innen maks ett par uker. 

Link to post
  • 1 år senere...
Mr_Stian skrev On 17.5.2023 at 19.51:

Heisann. 

 

Har ikke fått startet motor enda. Da jeg skulle montere på drevet oppdaget jeg korrosjon på svinghjulskåpen. Så motor bla faktisk tatt ut av båten og står nå i garasjen og venter på kranbilen for å løftes tilbake. Kommer tilbake med en oppdatering så fort jeg får båten på sjøen. Håper innen maks ett par uker. 

Helt supert at du legger ut bilder og beskrivelse. Tenkte å demontere mine kjølere også til høsten for å bytte pakninger. Tømte du motor for olje først? Noen tips til å unngå søl?

Link to post

Det ble bedre ja. Båten er solgt. Mener den lå ganske stabilt på over 4 bar på marsj og rundt 2 bar på tomgang etter en liten nedkjølingsperiode. 

 

Jeg tok denne jobben sammen med en vanlig service så jeg tappet av all olje. Men vil tro det ikke er nødvendig da den står en del høyere en bunnpannen. Men det kommer en del olje ut som ligger i slanger osv. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...