Mr_Stian Startet 26.Februar.2023 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2023 (redigert) Heisann. Har hatt litt lavt oljetrykk på motoren de siste 2 årene. Ikke skremmende lavt men lavt nok til at jeg i dag tok ut oljedistribusjonshuset og oljekjøler for å bytte ventil fjær og eventuelt ventil og sete. Motor er som sagt en Kad44 fra 1998 med snart 1600 timer på klokken. På varm motor på marsj så har jeg rett rundt 4 bar. Som detter ned til rett over 1 bar på tomgang. Som sagt ikke alvorlig, men trykket burde vert minst 4.2 bar på marsj. Dette er sjekket med mekanisk manometer og dette stemmer. Huset med kjøler er relativt enkelt å ta ut. Av med luftfilter boks, av med inntaksrør inn på kompressor, av med 2 stk kjøleslanger og 2 stk olje slanger. Så henger hele sulamitten med kun 3 stk små bolter. Så kommer hele greia ut ganske enkelt. Kan henge litt på 4 gummi pakninger mot blokk. Ser da slik ut: Begge fjærene og ventilene så helt fine ut. Ene ventilen hadde spor etter fjær i godset så denne må nok byttes. Så trenger jeg litt hjelp her. Selve setet, trenger man spesialverktøy for å ta ut dette? Som passer med disse 3 lippene på bildet under? Har ikke lyst å begynne å skru på disse med noe verktøy jeg kan ha liggende da jeg har lest at disse sitter ganske godt. Når det gjelder olje kjøler så ser denne ganske grei ut. Bør jeg ta av endelokkene her å bytte pakning på disse? Og bør jeg ta den av huset for å bytte pakning mellom kjøler og det? Redigert 26.Februar.2023 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2023 Mr_Stian skrev for 6 timer siden: Når det gjelder olje kjøler så ser denne ganske grei ut. Bør jeg ta av endelokkene her å bytte pakning på disse? Dersom O-ringene er fra 1998 så vedder jeg på at om du åpner kjøleren så er ikke O-ringene runde lengre. Ruller du de mellom fingrene kjenner du at de har to flater. Tørker du O-ringene helt rene og tørre, og bøyer de rundt feks stammen på en skrutrekker vil du se at overflaten sprekker. En O-ring som har har stått i et miljø hvor den blir varm og kald, i tillegg til at den blir opp mot 100 grader, varer ikke evig. Den mister gradvis sin elastitet. Raskere i et varmt motorrom enn i et med bedre ventilasjon. Kortversjonen: Når du først har delene på benken så er det min mening at det galematias å ikke benytte anledningen når delene er så rimelige og det er en kjapp enkel jobb. Om O-ringene er like fine når du åpner, så taper jeg veddemålet og betaler for de. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 27.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2023 Det ble nok demontering av oljekjøler og for å bytte pakningene. Og som du sier det var spor i de. Du ser det så vidt på bildet nedenfor her: Ellers så ser oljekjøler ut til å være i veldig god stand. Ingen korrosjon noen plass. Var ett grønt merke på selve kjølerør. Virket nesten som om det var maling. Så ikke ut som irr. Se bilde: Ett par bilder av resten av kjøleren: Når det gjelder oljedistribusjonshuset så fikk jeg ut setene. Laget meg ett lite verktøy av en pipe jeg hadde som passet mellom sporene i setet. Så var det bare å vri litt så kom de Ser på ventilene at det er spor etter fjæren. Dette ser du på begge. På den ene så kan en se litt antydning til at det kan ha vert en lekkasje. Alt av pakninger hadde forhandler på lager. Men måtte bestille ventil og sete. Kjøler er montert sammen og tenker jeg tar en liten trykktest på sjøvann siden. Må bare få laget meg noen adaptere. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2023 Nå er den klar for 20 år til Flotte bilder og verdifull deling Regner med at du også liker følelsen av at du nå kjenner motoren din enda bedre... og er enda bedre forberedt om du skulle få et problem i fellesferien. Håper inderlig at oljetrykket ditt kommer tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 7.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Da var alle deler kommet og jeg fikk skrudd sammen alt. Ville ta en sjekk at jeg ikke fikk noe vann i oljen så jeg tok en trykktest på sjøvann siden. Litt usikker hvor mye trykk som skal brukes men brukte 1 bar som bør være mer en nok. Skal jo ikke være noe trykk av betydning på disse. Hadde trykk i over 1,5 time uten at det sank så jeg friskmelder hvertfal sammenstillingen av kjøler. Håper å få montert den på plass i løpet av helgen. Båten står på land så må vente på litt mer plussgrader før jeg starter for å sjekke trykket. Får heller ikke kjørt den skikkelig varm på land så må vente til den er på sjøen før jeg får sett resultatet. Ingen oppdatering uten bilde så her er ett bilde av trykktestingen: Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2023 Kjekt å ha litt overganger å velge i😀👍 Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart 17.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2023 Hvordan gikk det? Merket du noe forskjell på oljetrykk etter det du gjorde? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 17.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2023 Heisann. Har ikke fått startet motor enda. Da jeg skulle montere på drevet oppdaget jeg korrosjon på svinghjulskåpen. Så motor bla faktisk tatt ut av båten og står nå i garasjen og venter på kranbilen for å løftes tilbake. Kommer tilbake med en oppdatering så fort jeg får båten på sjøen. Håper innen maks ett par uker. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Mr_Stian skrev On 17.5.2023 at 19.51: Heisann. Har ikke fått startet motor enda. Da jeg skulle montere på drevet oppdaget jeg korrosjon på svinghjulskåpen. Så motor bla faktisk tatt ut av båten og står nå i garasjen og venter på kranbilen for å løftes tilbake. Kommer tilbake med en oppdatering så fort jeg får båten på sjøen. Håper innen maks ett par uker. Helt supert at du legger ut bilder og beskrivelse. Tenkte å demontere mine kjølere også til høsten for å bytte pakninger. Tømte du motor for olje først? Noen tips til å unngå søl? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Mr_Stian skrev On 17.5.2023 at 19.51: Kommer tilbake med en oppdatering så fort jeg får båten på sjøen. Håper innen maks ett par uker. Vi venter spent på om du fikk oljetrykket tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 18.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Det ble bedre ja. Båten er solgt. Mener den lå ganske stabilt på over 4 bar på marsj og rundt 2 bar på tomgang etter en liten nedkjølingsperiode. Jeg tok denne jobben sammen med en vanlig service så jeg tappet av all olje. Men vil tro det ikke er nødvendig da den står en del høyere en bunnpannen. Men det kommer en del olje ut som ligger i slanger osv. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Det er jo akseptable verdier for en KAD44 så da kan du vel være stolt av en god jobb og sove godt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.