Jump to content

Hvordan velge modell i værapp.

Steihy

Recommended Posts

Det er ikke bare oppløsningen som betyr noe, det er veldig komplekse modeller bak forecast og de fleste av de store senterne rundt omkring jobber mye for å forbedre modellene sine. ECMWF (European Center for Medium Range Forecast) er blant de som ligger i front. Skulle det bare vært oppløsning ville vi alle brukt modellen fra Wuxi i Kina med «488-m resolution» som ble tildelt Gordon-Bell prisen for vitenskapelig beregning i Salt Lake City i 2016.  Sånn er det åpenbart ikke. Det er mer som skjer i kulissene. 

F.eks. gir denne web siden en sammenstilling av flere modeller https://meteologix.com/no/model-charts

En test du går gjøre for å danne deg et bildet av hvordan vær og forecast modellene avviker etter hvert som du går små skritt i diffligningene er å ta utskrift at analysen (fasitsvaret som viser været slikt det var akkurat kl 12). så tar du forecast +24, 48, 72, 96 og 120 timer fram. Neste dag henger du opp analysen under 24t forecast for dagen før etc.  Slik at alle med samme dato henger under hverandre, hvis forecast var perfekt skulle analyse, 24t forecast fra dagen før, 48t fra dagen før det igjen osv osv være helt like. Det er de ikke. Det er noen år siden jeg gjorde denne øvelsen nå, selv om det er blitt endel bedre så er det stor forskjell på forecast 120t og analyse fra samme dag, selv om de er viser samme tid og skulle vært like (ofte så ligner de ikke på hverandre i det hele tatt). Alt er å ta skjermdump i Windy. Du kan også gå 5 dager frem i tid og skifte mellom modellene i windy, da ser du at det kan være tildels stor forskjeller. Dette er vanlig å gjøre, ECMWF kjører mange værmodeller for å se på forskjellen, dette for å estimere usikkerheten, vi ser dette som rød, gul eller grønn i yr. Noen ganger opplyser også meterorologen at det er et usikkert varsel. 

Så hvilken modell skal man velge ? Ganske mange mener at UK-met office og ECMWF er best for wind, men vær er også vindkast, turbulens, temperatur, nedbør, tåke og alt hva vi forbinder med vær. Her på østlandet er ±1 grad temperatur forskjellen mellom regn og snø, det er ikke så lett å treffe det. Fasitsvar er vanskelig å gi, men sjekk alle modellene og se hvordan de utvikler seg i dagene som følger, går det i alle mulige retninger så er det faktisk vanskelig å spå og ingen vet hva som kommer om noen dager, andre ganger er de helt like og da stiger tiltroen til varslet. 

https://www.ecmwf.int/ har veldig mye lesestoff som kan være vel verd å bruke noen timer på, eller online trening : 

https://www.ecmwf.int/en/learning/elearning-online-resources

Eller vår egen Stormgeo https://www.stormgeo.com/weather/ - denne gjengen springer ut fra geofysikkmiljøet i Bergen. 

Eller ta det i dybden : https://www.uio.no/studier/program/geofysikk/karriereintervjuer/helene-met-nve.html - søknadsfristen for samordna opptak er om ikke så lenge.

Ole
S/Y Algol

olews skrev for 22 timer siden:

går det i alle mulige retninger så er det faktisk vanskelig å spå og ingen vet hva som kommer om noen dager, andre ganger er de helt like og da stiger tiltroen til varslet

Ser den. Jeg bruker mye "hurtigverktøyet" Pent, som stiller opp Yr og Storm ved siden av hverandre. Hadde vært morsomt med historikk, og sammenligne treffsikkerhet over tid, men ellers er det som du sier. Er de veldig forskjellige har du i realiteten ingenting å gå etter. Om jeg skjønner deg rett, er modellene i værappene det samme. Ellers, takk for linker og ressurser. Og så blir ECMWF default til daglig.

Jeg klarte å få "Ik" - ikke - i matematikk på realskolen, en karakter som nærmest ikke var i bruk. Nå er det nærmere 60 år siden. Tror du jeg har sjans i samordna opptak?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 31 minutter siden:

Om jeg skjønner deg rett, er modellene i værappene det samme.

Selve datamaskinprogrammene som er selve værmodellen skrevet for datamaskin er ganske så forskjellige, selv om de i prinsippet gjør mye av det samme. De tar en tilstand (de har også retninger og strørrelsen på endringene) som de så kjøre et lite tidssteg framover,  så utveksles data med nære omgivelser, før man igjen kjører et tidssteg.

En liten feil i hvert trinn vil øke og øke, etter hvert blir det synlig mellom modellene. Hvert meteorologimiljø har gjerne sin egen modell. Det finnes også en åpen som alle kan kjøre WRF, den er populær, du kan kjøre den på laptop. Jeg hadde en kollega som alltid kjørte den i høy oppløsning for Nordmarka. På den annen side skal du ha veldig høy oppløsning og god topografisk modell for å ikke få øst eller vestlig vind i Drøbaksund. Jo mer en lærer jo mer komplisert blir det. 

Dette er en grov forenkling, f.eks. skyer, det er faktisk ganske vanskelig å vite om det dannes skyer eller ikke, er lufta full av partikler/ioner/støv dannes skyer mye lettere enn om lufta er helt ren. Det er veldig mye forskning og erfaring bakt inn i modellene. Når det er forskjeller betyr det at det faktisk er så vanskelig å predikere været. Det er kaotisk på alle skalaer. Slå opp kaosteori så kan du få et innblikk. På den annen side blir det aldri uendelig kaldt eller varmt, så kaoset holder seg innenfor rammer.

Hadde vi bare hatt ECMWF ville vi ikke tenkt på dette, men når vi trenger GRIB data så kan vi få noe lokalt fra met.no, men på større skala er vi henvist til GFS siden ECMWF vil ha betalt for data.  Da er vi henvist til GFS. Over Atlanteren og Stillehavet f.eks. er det GRIB fra GFS man er henvist til, det er ikke båndbredde nok til å kjøre Windy, en

enkel GRIB fil kan man hente over SSB.

Personlig bruker jeg ECMWF og ICON. 

https://forecast.predictwind.com/atlas/#Wind er også et alternativ til Windy, den kan ha to modeller på skjermen samtidig.

Ole
S/Y Algol

Viktigste med modellene er at de alle undermelder vind. Jeg ser alltid på vindkast. Det pleier å stemme bedre med hva vi opplever

bølger meldes i signifikant bølgehøyde. 2 meter varsel er maks 4 meter i virkeligheten. 3 meter varsel er maks 6 meter i virkeligheten.

jo nærmere den aktuelle dagen jo likere er varslene fra ulike modeller. På havet bruker vi GFS basert på punktene nevnt over. Det funker rimelig bra. GFS filene er heller ikke større enn at de lastes ned med iridium go og ipad. 

@Bittelitenhar en grei tilnærming der. Også her er det vindkastene vi styrer etter. Når jeg roter rundt i Skagerak, Kattegat, er det kastene som gjelder. Signifikant 4 m/s er ingenting, men om kastene er 14 m/s setter vi rev i seilene når vi heiser. Ellers bruker vi de vanlige, SMHI, Yr, Windy (europeisk), Sejl Sikkert osv. Det er vel slik at man velger seg sine favoritter, blir vant med dem, og legger inn sine egne 'plusser og minuser' utfra hvordan himmelen ser ut. Hvert eneste år opplever jeg frontpassasjer som ikke kommer frem på værmeldingene. En gang utenfor Hundested styrte vi unna ikke mindre enn tre små tornadoer. Skyene ga melding om at saker og ting var på gang. 

Skal vi ut å fiske innaskjærs i nærområdet gir Yr og TV2 sine vær apper god nok informasjon. Men skal vi utaskjærs og/eller lengre som en helgetur eller mer, bruker vi Windy og Barentswatch i tillegg. Og som både @Bitteliten og @Hulda også nevner, tar vi hensyn til både styrken i vindkastene, høyeste bølgehøyde og tidevann på tiltenkt tidspunkt med tanke på rutevalget. For jeg vil ikke oppleve å gå over en fjordåpning med 4-6 meters krapp strømsjø en gang til, slik jeg gjorde da jeg var med en kar som "glemte" at han hadde dårlig kjøling og bare kunne gå med 5 Knop i den grove sjøen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...