Jump to content

Konvertering av fritidsskippersertifikat D5L/D5LA til det nye yrkessertifikatet D6

Poseidon

Recommended Posts

Gjennom Baatskolen POSEIDON har jeg etter avtale med Baatplassen arrangert D5L- og D5LA-kurs i mange år.
Flere hundre ivrige fritidsbåtfolk har arbeidet seg gjennom pensum i "Klasserommet vårt" her på Baatplassen.
Nå kommer det jevnlig forespørsler fra tidligere kursdeltagere fra Baatplassen om hvordan det ligger an med det nye yrkessertifikatet som mange har hørt om.
Noen kommer også med spørsmål om de MÅ foreta seg noe for å beholde D5L- og D5LA-sertifikatene videre fremover.

Å svare på det siste spørsmålet er ganske enkelt: NEI, hvis du har tenkt å benytte D5L-sertifikatet kun i fritidssammenheng, da gjelder det så lenge du har syn og hørsel, og du behøver ikke foreta deg noe som helst. (Slik er det i det minste etter dagens regler).

Men noen ønsker å benytte en gunstig overgangsordning for å få tatt ut det nye yrkessertifikatet D6 innen fristen 31.12.2023.
Hvis du bare driver i fritidssammenheng, da har det ingen hensikt  -  det må allikevel fornyes hvert 5. år, ved hjelp av fartstid på yrkesfartøy.

Men hvis du har tanke for å drive næringstrafikk med båt opp til 24 meter, slik som havnebåter, opprdrettsbåter, små slepebåter, Sjøredningskorps, servicefartøy, eller på annen måte føre yrkesfartøy over 8 meters lengde. DA er D6-sertifikatet aktuelt.

For å få løst ut D6-sertifikatet på overgangordningen kreves:
1) D5L eller D5LA
2) Sikkerhetskurs for mindre skip, "IMO 35"
3) Helseattest fra godkjent sjømannslege
4) VHF/SRC-sertifikat
5) Minst ett års fartstid fra yrkesfartøy ELLER bestått "Praktisk prøve" for godkjent assessor.

Mange av spørsmålene som nå kommer til meg, de går på det siste punktet.
Og da er svaret JA, det er mulig å få gjennomført "Praktisk prøve for godkjent assessor" her hos oss.
Prøven gjennomføres ombord i POSEIDON II, som har alt nødvendig utstyr og er godkjent av SDir for formålet.

Her er lenken til SDirs beskrivelse av den praktiske prøven:  https://www.sdir.no/sjofart/sjofolk/kvalifikasjon/assessor-utsjekk/praktisk-prove-d6/

(PS: det finnes også en mulighet for "Begrenset D6-sertifikat", men det gjelder kun opp til 15 meters båtlengde.)

Jeg laster opp en "Plakat" som viser litt mer om hva vi gjør i forbindelse med D6, men fyr løs med spørsmål, så skal jeg gjøre mitt beste for å svare.

Plakat_D6_hst_2023.jpg.5714be02494fb4c8aa8727e8fb286080.jpg

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Bare en liten kuriositet. Jeg kjenner flere som har D1 og som har valgt å ta ut D5L / D5LA som en formalitet ettersom sistnevnte er evigvarende og ikke har krav til legeattest etc. Dette for å ikke stå helt på bar bakke i tilfelle noe skulle oppstå som gjør at man mister mulighetene til å inneha de høyere sertifikatene med krav til jevnlig fornying.

Hei, Jan.

Leste info på plakaten ovenfor, samt på baatskolen.no. Blir litt i tvil når jeg ser "kurset settes opp med to kvelder pr. uke". Er dette teoretisk påfyll i tillegg til D5L/D5LA, eller er dette kursing til D5L for de som ønsker å hive seg på den gunstige overgangsordningen? Punktene 1-5 tilsier jo ellers at det blir nesten ...overraskende enkelt å ta ut D6, om det da faktisk er slik at at ikke er behov for å sette seg ytterligere på skolebenken.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

torkelmj skrev 4 minutter siden:

Blir litt i tvil når jeg ser "kurset settes opp med to kvelder pr. uke". Er dette teoretisk påfyll i tillegg til D5L/D5LA, eller er dette kursing til D5L for de som ønsker å hive seg på den gunstige overgangsordningen?

Slik jeg leser det er dette for dem som ikke har noen av sertifikatene fra før. Disse får da muligheten til å ta D5L på komprimert tid nå til høsten slik at de kan få både D5L og deretter D6 før overgangsordningen går ut.

Kan i samme slengen anbefale kursene til Jan/Poseidon. Jeg tok D5L hos ham i fjor vinter, og var meget fornøyd med kurset. Interessante og lærerike forelesninger, ispedd morsomme (men faglig rettede) digresjoner/historier og en spennende praksistur under stødig veiledning. Anbefales:thumbsup:

torkelmj skrev 31 minutter siden:

Hei, Jan.

Leste info på plakaten ovenfor, samt på baatskolen.no. Blir litt i tvil når jeg ser "kurset settes opp med to kvelder pr. uke".

Hei Torkel,

mange takk for sist og takk for kommentaren ovenfor.
Ja, jeg ser at det åpner for misforståelser, men det har en enkel forklaring.

Når det gjelder de fem punktene, så er det hva som trenges for å få tatt ut D6, for dere som allerede har D5L eller D5LA.
Dere har altså ikke noe krav om ytterligere kurs for å gjennomføre den praktiske prøven for D6.

Plakaten er primært for høstens D5L-kurs her i Stavanger. Dvs man rekker å få tatt hele D5L-kurset med to kvelder pr uke utover høsten.
På den måten får man D5L innen fristen for konvertering til D6  -  noe som vil være den enkelste måten å få tatt D6 på.

Men som jeg påpeker: hvis man ikke driver eller har planer om å drive med yrkestrafikk, da har det liten hensikt å ta D6  -  annet enn "for moro skyld".

Hakkannen skrev 8 minutter siden:

Slik jeg leser det er dette for dem som ikke har noen av sertifikatene fra før. Disse får da muligheten til å ta D5L på komprimert tid nå til høsten slik at de kan få både D5L og deretter D6 før overgangsordningen går ut.

Kan i samme slengen anbefale kursene til Jan/Poseidon. Jeg tok D5L hos ham i fjor vinter, og var meget fornøyd med kurset. Interessante og lærerike forelesninger, ispedd morsomme (men faglig rettede) digresjoner/historier og en spennende praksistur under stødig veiledning. Anbefales:thumbsup:

Ja, du leser fullstendig riktig!
Ellers mange takk for sist   -  og takk for rosende ord  -  til deg også!
PS: Vi satser på D5LA her i Stavanger over nyåret, dvs våren 2024, for nå har det samlet seg opp ganske mange som tripper utålmodig etter D5LA. :smiley:

Poseidon skrev 15 minutter siden:

Ellers mange takk for sist   -  og takk for rosende ord  -  til deg også!
PS: Vi satser på D5LA her i Stavanger over nyåret, dvs våren 2024, for nå har det samlet seg opp ganske mange som tripper utålmodig etter D5LA.

Takk for sist ja?

Kjekk beskjed, D5LA må vi ha! Har fulgt med siden jeg tok D5L hos deg, men ser jo at det viktigste nå i første omgang er å få gjennom alle de som ønsker D6 før fristen. Nå kan vi som ønsker D5LA glede oss til våren 2024:thumbsup:

Flotte saker. Man skal ikke undervurdere verdien av "for moro skyld"-faktoren. Ellers - det som kan misforstås, det vil før eller senere misforstås. Men med denne presiseringen må jeg virkelig se om det er mulig å få presset inn IMO-35 i løpet av tidsfristen.

Støtter ellers helhjertet oppunder @Hakkannens anbefaling av Jan/Poseidon. Og avslutningen av kursene - på timeplanen omtalt som "sukk og stønn" - det føltes faktisk helt greit å sukke og stønne litt da det hele var over. :thumbsup:

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

skagenekspressen skrev 6 minutter siden:

Hva er kravene til begrenset D6, i tillegg til D5L? (for moros skyld)

Et veldig aktuelt spørsmål.
D6-begrenset gir førerrettigheter opp til 15 meters lengde. Dette sertifikatet er primær etablert for at folk som har arbeidet "hele livet" med båter under 15 meter, gjerne 14,99 meter, ikke skal risikere å stå helt uten førerrett nå når grensen for båtlengde flyttes ned til 8 meter.
Dvs dette er mest aktuelt for folk som ikke kan forestille seg å ta D5L, eller gå noe kurs/opplæring i det hele tatt.
Da får de muligheten for å avlegge en praktisk prøve med godkjent assessor, og ved bestått prøve får de tatt ut D6-begrenset så snart de har IMO35, SRC og attest fra sjømannslege.

Men for folk som allerede har D5L er det mest naturlig å få ut D6-sertifikat uten begrensning  dvs med gyldighet opp til 24 meter. 

Forhåpentlig ble dette forståelig, men kom gjerne tilbake med spørsmål hvis noe er uklart.         

Chiefengineer skrev for 14 timer siden:

Bare en liten kuriositet. Jeg kjenner flere som har D1 og som har valgt å ta ut D5L / D5LA som en formalitet ettersom sistnevnte er evigvarende og ikke har krav til legeattest etc. Dette for å ikke stå helt på bar bakke i tilfelle noe skulle oppstå som gjør at man mister mulighetene til å inneha de høyere sertifikatene med krav til jevnlig fornying.

Jeg blant annet ?, så nå har jeg samme sertifikat som kona ?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

• 4 uker senere...

Som en liten oppfølger i denne tråden kan nevnes at vi allerede har hatt flere runder med D5L-skippere som ønsker å avlegge "Praktisk prøve for D6-sertifikat, med godkjent assessor".
Den siste omgangen var nå i ettermiddag, med 7 mann som virkelig fikk tatt seg ut med en 100 tonns isbrytende redningskrysser. De hadde det garantert moro  -  og alle dro hjem med "Bestått" i lommen.
DSC06149.JPG.8b56439e7dfdacb07db79dea76a644b5.JPG

Man trenger både oppmerksomhet og konsentrasjon for å komme til lands med et såpass stort og tungt fartøy  - men vi velger solide kaier, så det går stort sett bra.

DSC06148.JPG.2aa3b0eebc64787832f01aa040c95da3.JPG

Slik så "tracket" på plotteren ut etter at 7 mann hadde gått til og fra kai minst to ganger hver.
Øvelse gjør mester!

DSC06142.JPG

Å gå til og fra kai på spring brukes åpenbart lite blant fritidsbåtfolket som ofte har trøstere både her og der.
Men når de først får prøvd metoden i praksis, da drar mange hjem for å bruke det på egen båt.

DSC06133.JPG

Stakkars "Miss Lycket" har vært berget så mange ganger at der snart er bare fillene igjen. Hun har vært med på det meste  -  og flyter fortsatt.
Men det blir en alvorlig vekker for mange å oppdage hvor tungt det kan være å få "et menneske" ombord igjen!

DSC06109.JPG

Jeg kunne ikke dy meg: men tre karer med SÅ tøffe solbriller, det MÅ bli en fulltreffer ;-)

Det ser ut for at neste mulighet for å avlegge denne prøven for D6-sertifikat blir lørdag 22. april kl 12:00, og videre utover ettermiddagen.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Kreves det fartstid for å opprettholde D6 etter konvertering?

Ja, i og med at dette er et yrkessertifikat, som dermed er underlagt IMO og STCW-regler kreves minst ett års fartstid pr femårsperiode, samt fornyelse av helseattest og sikkerhetskurs.

Poseidon skrev 36 minutter siden:

Ja, i og med at dette er et yrkessertifikat, som dermed er underlagt IMO og STCW-regler kreves minst ett års fartstid pr femårsperiode, samt fornyelse av helseattest og sikkerhetskurs.

Jeg holder på med konvertering av mitt D5LA tik D6. Hørte at om en ikke får nok fartstid kan det løses med ny utsjekk etter 5 år (helseattest og sikkerhetskurs må jo selvsagt fornyes utenom)

Vet du om det stemmer?

Morten_L skrev 25 minutter siden:

Vet du om det stemmer?

Det er ukjent for meg at en slik mulighet skulle finnes og jeg kjenner den ikke igjen fra de høyere yrkessertifikatene. Selv om jeg stiller meg nokså tvilende til påstanden hadde det vært fint om jeg tok feil og det hadde vært kjekt å bli oppdatert.
Det jeg vet er at når man mister et sertifikat har det vært mulig å gjennomføre et "repetisjonskurs" for å kompensere for manglende fartstid. Jeg mener å huske at det er en fagskole i Trøndelag/Namdalen som har hatt dette tilbudet.
Men det er en relativt omfattende sak, som fort koster noen titusen kroner ...

Poseidon skrev for 3 timer siden:

Holder det om jeg er skipper på egen 20+ meter som seiler rundtomkring utenfor Norge?

blir dette et internasjonalt anerkjent sertifikat?

Rettelse, rettelse, rettelse   -  ny feil følger, som det heter i visse kretser.

Nå viser det seg at jeg hadde oversett en forskriftsendring som innebærer en betydelig lettelse når det gjelder fornyelse av D6, det er altså vesentlig lettere å opprettholde D6 enn de andre yrkessertifkatene.
Her er den aktuelle delen av "Kvalifikasjonsforskriften":

image.png.e9397ecfe0759f10f2869ecc7b79142b.png

Poseidon skrev 11 minutter siden:

Rettelse, rettelse, rettelse   -  ny feil følger, som det heter i visse kretser.

Nå viser det seg at jeg hadde oversett en forskriftsendring som innebærer en betydelig lettelse når det gjelder fornyelse av D6, det er altså vesentlig lettere å opprettholde D6 enn de andre yrkessertifkatene.
Her er den aktuelle delen av "Kvalifikasjonsforskriften":

image.png.e9397ecfe0759f10f2869ecc7b79142b.png

Det virker jo lovende! Jeg skal nok bare kjøre litt dugnadskjøring med kystlagets tauebåt så det blir nok ikke voldsomt mye fartstid, men dette skal jeg klare 

• 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Interessen for å gjennomføre den praktiske prøven for D6-sertifikatet viser seg å bli betydelig større enn ventet. Det ser også ut for at dekningen i landsmålestokk er temmelig ujevnt fordelt.
Vi har nå holdt det gående utover høsten, omtrent hver lørdag, med deltagere fra hele landet  -  men Oslofjordområdet ser ut for å dominere ....
Hvis noe skulle ha behov for den praktiske prøven vil det nok være en fordel å raske på, for "Romjulen kommer til å bli brenntravel" som jeg sier, halvt i spøk, men mest i alvor.

Pr idag har 2-3 ledige plasser 4. nov., og noen flere 11. nov.

Her er noen bilder fra de siste prøvene, "Miss Lycket" blir reddet fra drukningsdøden, det stiller krav til årvåkenhet og erfaring fra den som står med hendlene  -  og det er heller ikke alltid like enkelt å komme fornuftig inn til kaiene med 100 tonn isbrytende redningskrysser ....

DSC06788.JPG.b8780de8c9f27d4d041df3df20b0e520.JPG

5-6 dyktige kavalerer gjør sitt beste for å redde den skibbrudne damen ....

DSC06790.JPG.1fd7279002f5fb4e50bdeee9a35ed685.JPG

De fikk henne inn på dekket denne gangen også, men det stod visst dårlig til med pust og puls ...

DSC06667.JPG.45542d6a8c0915828bd7bd8a97780465.JPG

Man skal følge nøye med både på rorindikator og andre instrumenter for å ha "hele kontrollen".
Men vi velger konsekvent solide kaier, så det går bra.

DSC06662.JPG.91f894d3e1c6fc3eb0929b152a3fadeb.JPG

Den unge damen på kaien har satt fast springet, så nå er det bare å "checke etter" mens den ansvarlig i styrhuset går "sakte forover, hardt styrbord ror".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...