Jump to content

Hvordan virker kaldstart på Mariner 30hk 1995?

index

Recommended Posts

Jeg har en totakter, tosylindret Mariner 30hk som jeg bruker alt for skjelden. Så da har den ofte en litt tvilsom gange når jeg først får startet den. Etter å ha ligget ubrukt siden i høst, fikk jeg startet den nå for en stund siden. Veldig mye vibrasjoner og tvilsom gange. Pluggledningene hadde litt varierende målinger, så disse ble byttet. Den går litt bedre nå, men den vil ikke gå helt rent. Grå eksos, og gangen ellers tyder på for rik blanding.  Motoren har en kaldstartanordning der man trykker inn nøkkelen ved kaldstart for litt ekstra bensin. Så feilen kan jo ligge der. Men hvordan virker dette? Forgasseren har ingen elektriske tlkoplinger, så dette må skje et annet sted tenker jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Frisk bensin, friske plugger, og kjør gjerne litt forgasserrens i bensinen.
Bensinen i Norge har en levetid på ca 6 måneder, etter det blir den veldig fort dårlig.
Dvs, at har motoren ikke vært i bruk på en stund, så vil du få avleiringer i hele drivstoffsystemet.
Et annet tips, er at bruke fuel stabilizer, da holder bensinen litt lenger.

Jeg har sjekket forgasser, ingen urenheter der og nåleventilen ser ut til å åpne og stenge som den skal. Men likevel virker det som om den får for mye bensin, og derfor ikke vil gå rent. Vibrerer, særlig på høyt turtall. Og ryker mer fra eksosen enn normalt. Har derfor en mistanke om at kaldstartanordningen ikke slår seg av igjen, men da må jeg jo nesten finne den først..

Ser på tegningene at det sitter en solenoid på bensinpumpa, kan det være den mon tro?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...