Jump to content

Hjelp til kjøp av første seilbåt, 26 til 30 fot, maks 150k

Lille Budda

Recommended Posts

Hei :)

Skal kjøpe min første seilbåt. Har kun erfaring med motorbåter opp til 21 fot.

Hensikten med båten er å lære å seile, før jeg investerer i en større og dyrere båt

Ønsker:

Ser for meg 26-30 fot

Max 150000kr

Er 193cm, så god takhøyde er viktig

Ønsker å kunne ha med 2-3 personer på turer

Blir i hovedsak brukt i Oslofjorden men med ønske om å kunne seile over Skagerak når evner er tilstrekkelig

Noen som har noen gode råd til båttyper og ting jeg bør se etter når jeg kikker på båter?

På forhånd takk for alle innspill

Ikke svar på det du spør om. Men om du vet du skal oppgradere med erfaring, bør du vurdere å gå rett på båten du egentlig skal ha. Det kan være store kostnader både ved vedlikehold og salg, og liten forskjell i båtplass og opplag. Vi gikk rett på 36-foter uten noen form for erfaring (seilkurs samme helg vi hentet båten). Og angrer ikke hverken når vi bruker båten, eller når vi koster på kroner fordi vi vet vi skal beholde den. Båten er ikke billigere nå enn da vi kjøpte for snart 4 år siden. Både ditt ønske om plass og forventet bruk vil gi godt utvalg med noe romsligere budsjett. 0E03CDF6-3274-40DE-9B6A-276CF47238F6.jpeg.2526aec7579a35d58961051bb692e22e.jpeg

Redigert av lr-80 (see edit history)

Du vil få mye å velge i på Finn utover våren og kan få veldig mye båt for pengene om du velger riktig. Det er i hovedsak båter fra 70- og 80-tallet som er aktuelle i dette prissegmentet og de har falt kraftig i pris de siste årene. Du vil nok slite litt for å få ståhøyde, men her må du nok prøve deg frem. De fleste fra denne tiden har nok lavere takhøyde. Men mulig de franske fra f. eks Jeanneau er noe romsligere enn andre. Andre gode modeller fra 70-tallet er f. eks Comfort 30 eller Albin Ballad og Maxi 95. Sistnevnte er veldig romslag men noe over 30 fot. Fra 80-tallet kan du se på f. eks Maxi Fenix, Omega 30 eller ulike franskmenn som begynte å komme til landet da.

Men tilstand og oppgraderinger er mye viktigere enn merke og modell. Sjekk skrog og kjøl nøye for skader og blærer som kan bli dyre å fikse. Rigg og seil må sjekkes og seilene bør ikke være for gamle og slitte for du kan fort svi av halve budsjettet ditt på et nytt sett. Motor bør være byttet på så gamle båter, ellers kan du gå på en smell her også. Spesielt hvis det sitter en original saltvannskjølt motor i båten. Sjekk innvendig for mugglukt og lekkasjeskader på treverk. Få gjerne med deg kyndig person om du er usikker selv. Anbefaler boka 700 segelbåter i test av svenske Curt Gellin hvis du ikke har den. Det er selve Biblelen på området. 

Du går en morsom og spennende tid i møte, bare bruk god tid og se på flere båter. Spør på nettet om det dukker opp spesielle spørsmål i forbindelse med båtene du ser på.

Og lykke til!

Takk for begge svar. 

Har vært på nippet til å kjøpe større seilbåt tidligere, men det føles tryggere og mindre "skummelt" å starte i det små.

700 segelbåtar skal jeg prøve å skaffe meg.

Får bruke litt tid i havna i Holmestrand i våres for å bli kjent med noen erfarne seilere som kanskje kan hjelpe meg litt når båten skal kjøpes.

Comfort, Albin og Maxi er notert. Har sett litt på de, men det kommer vel forhåpentligvis noen til salgs på finn etterhvert

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...