Jump to content

Parallellkoble AGM og Lithium batteri


Bårdp

Recommended Posts

Jeg har tenkt i de samme baner i forhold til å komplettere en bly syre batteribank med et stort lithium batteri.

 Jeg er usikker på om BMS er beregnet til å håndtere den høye spenningen fra dynamo og evt lader på regulær basis eller om det kun er ved ved helt kritisk høy spenning den vil koble ut. Hvis båten normalt ligger på landstrøm vil laderen kanskje veksle litt mellom float og absorpsjon alt etter annet forbruk i båten.

 

Det er imidlertid en fyr på YouTube som har testet dette litt. Han har testet direkte sammenkobling, men har også kommet opp med noe som han kalle en battery bank manager som kobler fra lithium når spenningen blir for høy og kobler det inn igjen når spenningen synker:

 

 

 

Link to post
Thomas_h skrev 49 minutter siden:

Tror ikke du skal belage deg på å bruke bms til å reglemessig koble inn og ut batteriet. 

Det er jo det som er jobben til BMS.

 

Jeg har hatt LiFePO4 sammenkoblet med flytende blybatterier og det har gått veldig fint. Så vidt jeg husker så utlades Li først og så bly. Ved lading går det litt mer parallellt.

 

Siden virkningsgraden på blybatteriene er veldig mye dårligere enn Li og mine batterier var mer slitt enn jeg antok da de ble anskaffet så er de nå pensjonert så jeg kjører på ren LiFePO4.

 

Dette er på solcelleanlegg og lading med dynamo på motor er ikke en problemstilling hos meg. Kan ikke dynamoen programmeres til Li så vil AGM batteriet berge dynamoen når BMS kobler ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
11 minutes ago, SveinHa said:

Det er jo det som er jobben til BMS.

Nei, jobben til BMS er ikke regelmessig å koble fra batteribanken. Jobben er å koble fra dersom noe går galt, slik at spenningen blir for høy.

12 minutes ago, SveinHa said:

å vidt jeg husker så utlades Li først og så bly.

Kan umulig stemme. Når spenningen på Li er under 12.8V, er batteriet nesten utladet., mens et AGM batteri først begynner å lever strøm når spenningen går lavere enn 12.8V.

Link to post
Vestkystseiler skrev 21 minutter siden:

Når spenningen på Li er under 12.8V, er batteriet nesten utladet., mens et AGM batteri først begynner å lever strøm når spenningen går lavere enn 12.8V.

Nettopp, Li utlades først, deretter bly.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Om jeg da kobler forbruk og ladding til AGM batteriet og så kobler LiFe batteriet i parallell med de med en diode vær vei i serie med LiFe batteriet. Vil spenningen på det bli 14,1V når AGM batteriet har max ledespenning på 14,7V det skulle vel gi ca 80% oppladning på Life batteriet når AGM batteriet er ladet til 100%. Når jeg tapper fra batteribanken vil LiFe batteriet hele tiden ligge med 0,6V høyere spenning en AGM batteriet. Slik at når jeg er kommet ned til 12V på AGM batteriet vil spenningen på LiFe batteriet være 12,6V. Da vil de vel tappes nogen lunde likt. Har en 70A diodebro liggende som bør kunne brukes til dette. Kan jo sette inn en bryter som kobler forbi diodebroen og jeg ønsker å lade LiFe batteriet opp til 100%.

Noen som har tanker om en slok løsning?

Link to post
SveinHa skrev for 13 timer siden:

Det er jo det som er jobben til BMS.

Min bms kobler av ved 10,5v og 14,6v. Altså langt utenfor anbefalt verdi. 

Så defor lurt å bruke noe annet som holder deg innenfor f.eks 12,5 og 13.8/14.4.

Bårdp skrev 31 minutter siden:

gi ca 80%

14,1 er lik 99.9% på et lifepo4 batteri. Det er få % fra 14.4 til 13.8. 

 

Tror det er veldig mange som setter inn argofet eller diode mellom agm lifepo4, så er vel ok selv om hjernen min ikke klarte å forstå utladingen før kaffen var inntatt

 

Link to post

Mine JK-BMSer kan fritt stilles som jeg vil. De har standard settings for forskjellige batterityper som kan overstyres parameter for parameter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...