Jannmar
Det som gjør min båt bra for meg, er at den passer til mitt bruk, som er fiske med snøre, teiner og ruser.
Det er ikke snakk om et stort antall redskaper, men nok til at jeg holder på med dette, ikke for økonomisk vinning, men av ren og skjær lyst og glede, uten noen som helst form for stress.
Båten har ikke drev. Den har fast aksling. Den har en Yanmar diesel som ligger under dekk ute, slik at den er lett tilgjengelig for å gjøre nødvendig vedlikehold. Den har ikke turbo, og jeg har ikke fast batterilader i båten.
Jeg har 1 batteri, og det er et startbatteri, og det brukes til start, teinehaler. kartplotter/ekkolodd, VHF og lanterner. Har aldri manglet strøm. Jeg stopper aldri motoren mens jeg er ute på sjøen, slik at batteriet lades hele tiden, også mens jeg bruker teinehaleren.
Båten har en cabin, hvor jeg har "gratis" varme fra motorens kjølevann, og vifta som sprer varmen bruker omtrent ikke strøm. Det blir ikke kokvarmt, men det er stor forskjell på å ha denne varmen, i forhold til ingenting.
I båthavna har jeg landstrøm, slik at jeg på vinteren kan varme opp cabinen med en vifteovn før jeg drar ut, og bruker som nevnt varme fra motoren mens jeg er utpå.
Vedlikehold av selve båten/skroget skjer ved at jeg har den opp en gang hvert annet år for bunnsmøring og skifte av sink. Polering og annet puss tar jeg ved anledning mens båten ligger på vannet.
Drifstoffutgiftene er minimale i båtsammenheng.
Det er det jeg har beskrevet her som gjør min båt så "himla bra" for meg.
Jeg bruker båten hele året. Isfri havn og isfri fjord.
Må tilføye at jeg av og til nok skulle ønske at båten både hadde vært litt større og gått litt fortere, men da hadde den ikke passet så godt til lommeboka.