Jump to content

Hva gjør båten din så himla bra?

IAZM

Recommended Posts

Sunny 600, 19 fots skjermsjekte. Har klassens aller største solseng og med motoren under dørken slipper man å åle seg rundt «den forbanka motorkassa». Med nye puter, ankervinsj og kjøleboks er den blitt «den perfekte dagstur og badebåt» når man trives med å tøffe rundt i 4-5 knop. 
CDF58E7A-92D3-4106-AD41-86E1C76BC440.jpeg.d2fdb5967d6788cf061ff85b08d69e73.jpeg

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Tja, stor nok til at jeg ikke føler meg klaustrofobisk om bord selv etter flere måneder på tur, og liten nok til at jeg behersker den alene, til tross for protese og andre utfordringer.

Fart er jeg ikke avhengig av, så at den er snill på dieselbruket er også et must. Og jeg elsker å dra på lange overnattingsturer, så med god sove- og sittekomfort er en Tresfjord 29 perfekt for meg. Og synes den går fort nok når jeg drar på og kommer opp i 17 knop.

Startet båtlivet med en saktegående, noe undermotorisert Nidelv 24 snekke, men koste meg gløgg ihjel da også. Madrassene fra 1974 var noe mer ukomfortable enn de jeg har nå, men sov gjorde jeg uansett! Kom dog ikke opp i mer enn 5,5-6 knop på det meste, noe som også hadde sin sjarm når man synes mye av kosen med båtlivet er nettopp det å ta det med ro. Jeg ser jo at jeg trives best med å tøffe rundt i 7-8 knop med Tresfjorden også, mens etter pris på at jeg kan gå opp i mer når jeg skal krysse en lang fjord jeg har krysset utallige ganger før, eller hvis været gjør at jeg vil finne nærmeste havn så fort som mulig.

Min båtbruk dreier seg derfor mest om turer med overnatting, og da er den jeg har nå helt perfekt.

IMG-6350.jpg.2d123e231a66b2b97e527821b365a30e.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)

Det var den største seilbåten jeg hadde råd til. I tillegg har jeg ståhøyde i hele salongen. Et pluss på luksussiden er at praktisk talt alle knappene på strømpanelet betjener det de har påskrevet - og virker! I min verden er det luksus ??

Det beste med båten min er bokomforten i forhold til størrelse. V-salong/kjempekøye i baugen, dinette, bysse, minilugar under brodekket, El-toalett med 300 liters septiktank og 300 liters vanntank i tillegg til rimelig i drift opptil økonomisk marsjfart på 17-20 Knop(1,1-1,2 L/Nm). Drar jeg til over 30 Knop går det derimot over 51 Liter i timen(1,7 L/Nm)...

Artig tråd.

Jeg har modifisert en fjernkontroll (RC-23 fra Sleipner. der jeg kan kontrollere begge thrustere, ankervinsj og gear på motor. Dette gjör at jeg er selvhjulpen om jeg ikke har mannskap med meg. Det å kunne slippe anker og kjøre båten inn og selv hoppe på land, eller å kjøre bauen in til brygga og fortøye fra denne, er utrolig lettvint 

(Man kan selvfølgelig kjøpe dette ferdig som ,https://dockmate.eu/ men til en tidoblet pris.)

At den er en enkel DC, ny og moderne, nokså fin i designet med et lavt og slankt uttrykk, lett å vedlikeholde, garanti, outboard med fin v6 dur, trenger ikke brukes ofte om jeg ikke vil. Stor nok, og liten nok, sittehøyde under dekk, sjøvannstoalett, greie sjøegenskaper, liker også godt at den har bauganker. Enkel kalesjeløsning og bruker relativt lite bensin.

Men så til de viktigste:

Over 8 meter

Toppfart rett under 50 knop 

:giggle:

Det er en del ting jeg ikke liker også, men det ble jeg ikke spurt om.

Lingefan

Først og fremst liker jeg at jeg kan ha et aktivt båtliv året rundt uten at det drar på seg så mye mer kostnader enn 10-15k i året. Båten fungerer både som dagsturbåt for hele familien, til overnattingstur med ungene samt til soloturer og regattaturer med kompiser. Den er solid, kan seiles til Shetland hvis jeg vil det og er relativt morsom å seile. Samtidig er den letthåndterlig og kommer inn mange steder de større båtene ikke kommer til. 

At båten kan seiles!

At båten er liten - enkel å håndtere, rimelig å vedlikeholde.

At båten er gammel - trenger ikke være redd for en skramme eller to.

At båten er godt vedlikeholdt - trenger ikke være redd for at rigg, motor eller kjøl/ror skal svikte.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...