Jump to content

Daviter, avstand mellom dem?

Sigurd

Recommended Posts

Jeg skal sette på daviter i vinter og lurer på om det finnes noen tommelfinger-regel eller ideell avstand mellom dem? Båten er 3.3m brei over hekken og davitene er omtrent så store som de største fra ILAS. Skal ha en Terhi Microfun hengende, men på sikt blir det gummibåt ca samme lengde.

Det er vel neppe noen regel, men det må da bli et kompromiss mellom det som ser pent/praktisk ut på hekken og lengden på lettbåten? Altså avstand lik noe mindre enn lengden? Husk bilde etter montering så vi andre blirlitt klokere.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

• 4 måneder senere...

....Husk bilde etter montering så vi andre blirl itt klokere......

Har så vidt vært hjemmom mellom to jobb-økter og fått sjekka andre båter. Ser for meg ut for at ca 150cm er standard uansett størrelse på 10-15 båter jeg har målt . Har sveisa mine fundamenter 155cm senter til senter.
  • 1 måned senere...

Så ikke hintet ditt før nå roaldbj, men jeg har tatt høyde for det. Davitene, som er brukte, ser ut for å ha vært festa med ca 1/2 tommers bolter originalt. Jeg bora 18mm hull i fundament-platene, og det skal gi rikelig med slark for justering av vinkler. Gjenstår bare å finne rette plassene å "perforere" jolla for løftepunkter.

Neida...jeg ligger 60nm vest av Mumbai og sist jeg så båten lå den innefrysi i 1m snø og is på land inne i fjorden. Umulig å komme til med krana. Tragisk start på sesongen i år for oss som pleier å være ute rundt påske. Men mannskapet har heldigvis full kontrol på klargjøringa hjemme, så det gjenstår nesten bare et par dagers flekking og maling til meg når jeg kommer hjem om ei drøy uke. Full fart og sydover så fort som mulig. Satser på god økning i hekkbølga nå med drøye 200kg ekstra på hekken.

Uff,og jeg syntes Slagskibet kom vel sent i år... Torpedorommet er betydelig oppgradert i år så du får grave hekksjø med måte :lol: Det ble behørig testet i går. Akkurat nå er det grisekaldt her så du går ikke glipp av det helt store. Veldig kjølig nordadrag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...