Jump to content

Yanmar 3jh3e, valg av nye motorlabber

Crazym

Recommended Posts

Har en Yanmar 3jh3e motor jeg må ha nye labber til. Jeg har ikke orginale idag, og har funnet lignende som jeg har idag her:

Motorlabb C S-55 m/ 16 mm bolt Maritim Båtutstyr

Orginalt har yanmar labber type 100 og 150, dette er da hardhet på labbene og det er 150 babord og 100 styrbord grunnet motors rotasjon.

Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge av den andre typen som linket over. Man får disse i to typer:

S-55:

• 16 mm bolt
  • 60 shore
  • Last: 80 - 190 kg pr labb

S-45:

• 16 mm bolt
  • 45 shore
  • Last: 60 - 145 kg pr labb

Motor veier ca 200 totalt. Klarer jeg meg med S-45 typen, eller bør jeg gå for en kombinasjon? Jeg kan ikke bruke orginalt da, de er for store og bygge for høyt for akslingen.

Crazym skrev for 10 timer siden:

Motor veier ca 200 totalt. Klarer jeg meg med S-45 typen, eller bør jeg gå for en kombinasjon? Jeg kan ikke bruke orginalt da, de er for store og bygge for høyt for akslingen.

Samme hos meg. Jeg har samme motor, og Yanmar orginale labber bygger for høyt.

De som står på er av et annet merke/fabrikat, og har stått der siden båten var ny, montert av leverandøren (Tobias).

Jeg vet ikke hva disse motorlabbene heter, men antar at de begynner å bli modne for utskifting. Har stått der i 20 år.

Det har vært fint om ditt spørsmål finner en løsning her på forumet.

Jeg mener å ha lest en gang at man ikke burde gå under 60 shore om man ikke har thrustlager på akslingen som tar opp aksialkreftene? Men du havner utenfor anbefalt vektområde med disse. De har ikke noen mindre med 60 shore som kan passe?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan lite om dette. Men vil du (som jeg) helst handle i norsk butikk så kan kanskje

Bjarne Johnsen Teknisk hjelpe deg. Det er vel elBe han har i sitt sortement.

Ser at R&D marine har formel på sin side for hvordan du kan finne ut riktig størrelse.

Tror KD trading selger slike.

• 5 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...