Jump to content

Overvåkning av åpen båt

jlr

Recommended Posts

Hei.

Hva er den enkleste og rimeligste løsningen for å kunne sove godt om natten vel vitende om at en åpen motorbåt ligger godt og trygt på plassen sin i båthavna?

Jeg vet at det finnes mange mange fancy off-the-shelf produkter, som SmartBoat One osv. Men disse er dyre, og mange krever kanskje mer strøm enn det man kan drifte med et vanlig start-/forbruksbatteri for en "vanlig" åpen båt?

Er det noen som har noen lure løsninger de vil dele her? Feks enkle vannsensorer med 4G-varsling, eller lignende? Eller kreative løsninger som 4G-kamera.. Andre forslag? 

Det kommer litt an på hva du vil beskytte mot?

Brann. Jeg har to Bonpet brannslukkere i motorrommet. en vanlig pulverslukker i lugaren, og en pulverslukker rett ved føttene mine på styreplassen
Tyveri. Jeg har fjernbetjent hovedbryter, og skal jeg være borte fra båten mer enn et par timer, tar jeg med meg en liten hovedkomponent fra motorrommet.
Jeg har røykvarslere, og kullos varslere montert.
Jeg har tre lensepumper, to med nivåvakt og en manuell.
Jeg har også en liten boks, som varsler meg på sms, om det store forbruksbatteriet kommer under 12 volt. da det er det batteriet som lensepumpene er koblet til
Og jeg har GPS tracker gjemt i båten, slik at jeg finner den igjen.

Er alt dette nødvendig? Sikkert ikke. men jeg har det bedre med å vite at det er på plass.

Takk for svar.

Mitt mest konkrete ønske/behov, er å finne en løsning som gir meg beskjed på mobilen hvis det er vann i båten, når jeg er hjemme og båten er i havna.

Jeg har en åpen Nordkapp 550, og har et par ganger opplevd at selvlensingen har blitt tett, og at det har stått x antall cm vann i bunn. Jeg kunne ha spart meg for mange turer ned til havna hvis jeg hadde funnet en løsning som feks varsler via 4G hvis det er detektert vann.

Har ikke klart å finne et slikt produkt, utover dyre systemløsninger som Smartboat One o.l., som blir overkill i en liten båt..

Både kameraløsningen og gsm-varsleren så jo veldig interessante ut!

Om kameraet: kan man aktivere kameraet fra mobil, for å feks se at det ikke er vann i båten, eller aktiviseres kameraet kun av bevegelse?

Om alarmsystemet: Det ser ut til at det finnes en tilsvarende enhet med 4G. https://m.aliexpress.com/item/1005001385623853.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.6b1359fbyFoEef&browser_id=5f576e55bed8443585aa36847f9901f4&aff_platform=msite&m_page_id=bzehbrwbwcavklrz186be326c071ccafae71eac34e&gclid=&pdp_npi=3%40dis!NOK!729.22!729.22!!!!!%40211bf4c516782282209448093d0705!12000015892594990!sea!NO!1847957338&algo_pvid=c86a6275-bc3f-4d34-8e82-90769ea0a3f7

jlr skrev for 21 timer siden:

Om kameraet: kan man aktivere kameraet fra mobil, for å feks se at det ikke er vann i båten, eller aktiviseres kameraet kun av bevegelse?

Du kan gå inn via Reolinks app og se når som helst. Eller bli varslet med pushmelding på bevegelse og så gå inn og se. Du kan også se lagrede opptak fra hver gang bevegelse er detektert. Enten gjennom å sette inn minnebrikke i kameraet eller betale for lagring i skytjeneste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...