Jump to content

Hvilken NMEA2000 svinger kan anbefales?

Okkaby

Recommended Posts

Siden plan er å hive ut Garmin plotter, å kanskje også Axiom innen så lenge. så vil jeg bytte den Garmin svinger som sitter i båten med en nye NMEA2000 svinger.

Trenger ikke noe ekkolodds bilde i feriebåten, så alt jeg trenger er dybden, å da bør det holde med en Svinger som sender rett på NMEA nettverket. 

Da vil jeg få opp dybden på Orca.

Men er det noen som har erfaring med disse å kan anbefale en?

Ser Garmin har en, men usikker på om den kun vil vises på Garmin skjermer, siden det står nevnt dette i teksten til denne.

Er ikke ute etter noen dyrt luksus utstyr her. Så en billig gjennomgående er det jeg trenger.

Kanskje @abborhar noe råd å gi her?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg utvider dette emnet. 35' seilbåt. Vurderer Orca med Display 2 dersom denne ikke blir veldig dyr. Skal slippes i. l. a. mars, pris foreløpig ukjent. Har brukt nettbrett til navigasjon.

Har fra før Raymarine autopilot, vind og dybde/fart/sjøtemp på en enkel Seatalk/NMEA2000 installasjon. Har forstått det som at Orca plukker opp disse. Ønsker meg ekkolodd som ser fremover, mener at Orca skal håndtere dette også. Har ikke lyst til å ta flere hull i skroget.

Finnes det en svinger som gir god info ned og frem, og som kan monteres innvendig? Ren glassfiber bunn.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

3 hours ago, Steihy said:

...Ønsker meg ekkolodd som ser fremover, mener at Orca skal håndtere dette også. Har ikke lyst til å ta flere hull i skroget.

Finnes det en svinger som gir god info ned og frem, og som kan monteres innvendig? Ren glassfiber bunn.

ForwardScan er ikke støttet på Orca så vidt jeg vet.. da må du ha en nyere Navico plotter (B&G/Simrad/Garmin).

mvh, Arne
www.tiarora.no

• 1 måned senere...
Mulligan skrev 44 minutter siden:

Uten ekkolodd har du ingen mulighet for å se hvor dypt det er. Ligger i navnet.  Du lodder ved bruk av ekko.

Du får nok lese deg litt opp på dagens teknologi. 

Airmar DST810 har all nødvendig elektronikk bygget inn i svingeren.

Den kalibreres via Airmar sin app da den har Bluetooth. Sender da dybde/fart/temp ut på nmea2000 nettverket.

Da ser en disse tall på skjermer som er koblet på nettverket.

Vil du ha tradisjonell bilde med hard/blød bunn, fisk++ så må du ha ekkolodd å tradisjonelle svinger.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

On 4/23/2023 at 6:00 PM, abbor said:

Disse er et Airmar produkter og er like uavhengig av hvilket båtelektronikkfirma som distribuerer dem. 

Det er du 100% sikker på? Raymarine sin airmar passet ikke sammen med Simrad-systemet ombord, måtte ha den for Simrad. 

5nacks skrev 53 minutter siden:

Det er du 100% sikker på? Raymarine sin airmar passet ikke sammen med Simrad-systemet ombord, måtte ha den for Simrad. 

Den sender ut standard PNG signaler. Dette er samme signal alle bruker, da det er industri standard.

Så eneste som evt kan være forskjellig er vel plug på kabel. Men står nu det er N2K 

Så, så lenge mitt Orca system leser disse data er jeg happy.

Redigert av Okkaby (see edit history)

5nacks skrev for 1 time siden:

Tok å fyrte en rask mail til Airmar i US, å de svarte raskt de.

Ingen forskjell på disse. Nå skrev jeg Simrad å ikke B&G men det er samme da Simrad/B&G er fra samme konsern å bygger på samme system. Spørsmål å Svar under.

Hi

Are there any difference between the version for Simrad/Garmin/Lowrance of the DST810?

I ask since I have ordered a Simrad version, but will use it on a standard NMEA2000 network, where I have both Raymarine Axiom and a New Orca navigation system.

Was told here locally that they where all the same, and will all work across the systems. 

So since the shop only had the Simrad version on stock, I have ordered this one to plug in to the N2K network.

Kind regards

Hi Tommy,

No difference, NMEA 2000 is pretty standard across all the OEMs except for the Raymarine version.

Best Regards, 

Airmar Tech Support

Airmar Technology Corporation

35 Meadowbrook Drive

Milford, NH 03055

Phone: 603-673-9570

Fax: 603-673-4624

Så da tenker jeg vi bør kunne legge denne ballen død. Airmar er vel største produsent av svinger, så bør vite hva de holder på med.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...