Jump to content

Kan jeg koble minus på høyttalere til 12V minus?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har litt dårlig plass i kabelkanalene til styrehustaket, der høyttalerne sitter. Det er snakk om fire 6x9 JBL MS-9200 båthøyttalere til mellombass og oppover, subwooferen sitter montert et annet sted og har dessuten innebygd forsterker. Men jeg har en solid 12V- opp dit, 16 mm², som også brukes til lysriggen på taket, vindusvisker og diverse annet, og som er koblet på det samme batteriet som forsterkerne (forbruksbatteriet, ikke startbatteriet). Kan jeg da bare legge plusskabler fra forsterkeren og opp til taket og så bruke 12V- som minus til høyttalerne, eller er det et problem med det? Hvis det bare eventuelt er snakk om støyproblemer, er det jo veldig lett å sjekke med å høre på anlegget, jeg tenker helst på om jeg risikerer å ødelegge noe. En brennende forsterker kan jo alltid legge en liten demper på en fisketur med gutta...

Redigert av Mastiff (see edit history)

Det kan nokk virke om utgangen er AC koblet det vil si at det sitter en kondensator i utgangen men du vil da neppe få mer en 1/4 effekt i de høyttalerene. Utgangen til slike forsterkere med 12V drift er vanligvis lagd som balanserte utganger eller brokoblede om en vill det vil si at det egentlig er to forsterkere som jobber mot værandre. Om du da kobler fra den ene og mot 0V får du da kun halve spenningen og derav kun 1/4 av effekten. Du må for all del ikke koble - utgangen på forsterkeren til 12V- for da blir det en smell og en blå røyk når du slår på.

Redigert av Bårdp (see edit history)

Hadde dette vært en (meget) gammel 12V bilradio med de vanlige 5Watt, så hadde det nok gått bra. På disse var som oftest - polen på høyttalerutgangene koblet til - polen på 12V tilførselen.

Men, moderne 12V forsterkere for bil og båt er som oftest brokoblede (høyttalerne kobles mellom utgangene på to forsterkerkretser) eller har spenningsomformer (for å få høyere forsyningsspenning og, derav, muligheten for mer effekt). Ofte brukes begge disse mulighetene. I tillegg til dette brukes det vel også Klasse D forsterkere (høyeffektive forsterkere basert på digital switching) i bil og båtstereo.

Så, svaret på spørsmålet ditt er å koble høyttalerne med egen kabling for hver høyttaler til de respektive høyttalerutgangene.

Redigert av Bonus (see edit history)

Lite trolig at bare kobling til en pol fra forsterkeren gir noen strømkrets. For store landbaserte anlegg kan jeg huske at min Nakamichi bruksanvisning sterkt frarådet

å koble lasten på annen måte enn mellom de angitte utgangsterminalene.

p.

Det kommer jo helt an på hvordan forsterkeren er lagd. Ofte har disse en svitsjet strømforsyning som lager gjerne +50V og -50V fra 12V tilførselen. Disse spenningene refererer deg til den samme 0v som 12V tilførselen. I et slikt tilfelle vil det faktisk fungere og koble høyttaleren mellom høyttaler ut + og 0V eller - om en vill. Men om en ikke sikkert vet hvordan forsterkeren er konstruert er det jo et sjansespill og prøve på noe slikt.

Bårdp skrev 21 minutter siden:

Ofte har disse en svitsjet strømforsyning som lager gjerne +50V og -50V fra 12V tilførselen. Disse spenningene refererer deg til den samme 0v som 12V tilførselen.

Nja, flere forsterkere med svitchet strømforsyning (for å få høyere forsyningsspenning) chopper opp 12V forsyningsspenningen med relativ høy frekvens, kjører denne gjennom en transformator og så likeretter den igjen etter trafoen. Da gir transformatoren et galvanisk skille mot 12V forsyningen. Jeg har sett flere forsterkere som ikke kobler sammen høyttalerutgangens - og 12V tilførselens -.

Men, nå beveger vi oss milevis fra trådstarters spørsmål.

Svaret er fortsatt å koble høyttalernes + og - terminal direkte til forsterkerens + og - høyttalerutganger. Uten andre koblinger.

Redigert av Bonus (see edit history)

Ja trafo er jo nesten en forutsetning for at dette skal virke. Og selvsagt kan en da lage et totalt galvanisk skille. Men i de forsterkerne jeg har reparert på har 0V i selve forsterkeren og 0V "Jord/tilførsel" vært koblet sammen. Dette er nokk for enklere og kunne undertrykke støy som ellers dras inn på ubalanserte signalkabler.

Men uansett ikke vært og eksperimentere med.

Siden vi har svart klart på trådstarters spørsmål og fortsetter å drodle litt …

I det siste musikkanlegget jeg installerte i båt, fikk jeg litt støyproblemer. Selv med særdeles konstruktiv kabellokalisering og tilkoblinger, hadde jeg fortsatt hørbar støy. Monterte galvaniske skiller (trafo) mellom headunit og forsterkere og all støy forsvant ?

25236625-FAE5-4A38-9DE0-FBD1E55C6B1E.jpeg.de15ed5ea2ec0c85dd812434481cd06d.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...