Jump to content

Draco 25 TC bytte til nyere motor


Kaien40

Recommended Posts

Hei, Ønsker en nyere Diesel motor som er kraftigere og har kortere byggelengde enn AQAD40B / 290 dp 1,61 med trim

 

Tenkte D4-300 hadde vert perfekt, men de er populære som brukt. Siden jeg har funnet en FNM 250 HPE med Volvo Penta DP-SM 1.95 ratio drev. Så da lurer jeg på Finnes det noe tabeller hos Volvo Penta som viser hvilken båter (vekt/lengde) DP-SM 1.95 drev passer på? Vil denne motor pakke gi meg mere fart og spesial komme meg ut av sjøen med 10 voksne menn ombord? Båten idag er veid til 2800 kg 50% og d tank. Den er vanskelig å få opp av vannet med 5 voksne ombord. 2 Personer Maks 3600 rpm 28 knop 90% diesel tank og 80% vanntank ferielastet Stål propeller C5  og alt er perfekt, Ny turbo og ny vasket under.

Redigert av Kaien40 (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

om du søker på Hyundau Seasall 270 her på forumet  så skal det være etpar tråder her med folk som har bygd om fra volvo 41 serie.  Det er en V6 så byggelengden bør bli endel kortere

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Yanmar 4 LV- 250 er liten og nett. Skal du ha kort motror er det 4 cyl eller V6 som du må se etter. Om disse små motorene med lavt sylinder volum på ca  250 Hk greier å få båten med 10 voksne i plan aner jeg ikke, men kontra den gamle, daffe & tunge rekkesekseren vil du få en mye raskere og lettere båt.

image.png.9befff161cdf664a81e2f8c05a533ddf.png

Link to post

Har jo byttet ut min 41 som er mer eller mindre lik din 40 i størrelse og passer rett på fundament.

Jeg byttet til nye FNM270 som er en 4 sylindre.

Men den brukt pakke du tenker kjøpe er vel den gamle 5 sylindre modellen.

Min passet ned på fundament med kun litt shimming under fremre motorlapper.

 

Ble en helt annen båt med nye motor.

 

Men har min tvil om dette med 10 voksne menn å opp i plan.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

med en maskin med bra dytt i nedre mellomregister, og egnede propeller så burde det la seg gjøre å komme i plan med 10 pax.  Men med risk for at propelloppsettet ikke er like godt egnet når det kjøres med tom båt, med feks økt støy og forbruk på marsjfart som resultat

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
index skrev On 6.3.2023 at 13.45:

I plan med 10 voksne menn i en 25 foter? Er ikke det litt optimistisk?

Hehe kanskje litt i det meste laget, men eg mener det står at båten er godkjent for 10 personer så ønske var at ny motor skulle klare det (5 voksne menn og 5 unge damer)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Kaien40 skrev 34 minutter siden:

Hehe kanskje litt i det meste laget

 

Om den er sertifisert for det så flyter den i det minste. Jeg synes bare det hørtes vel folksomt ut, om vi er mer enn fire i 27 foteren så synes jeg det begynner å bli trangbodd. Jeg har hatt max 12 voksne for korte transporter, men jeg liker ikke helt oppførselen på båten da. Og da snakker vi om 4-5 knop, ikke plan...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg prøver å finne nyere propell guide enn denne som ligger i arkivet på Båtplassen. Noen som har liggende?

 

Prøver å finne mest mulig info før jeg handle FNM 250 HPE med Volvo Penta DP-SM 1.95 ratio drev.

 

I prop_guden her så er den største  F propell (stål til DPS drev) til diesel  KAD32.

 

 

image.png

Redigert av Kaien40 (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

Du kan ta en telefon til Bjørnar hos Junker marine i Kristiansand å høre om han har noen ide om rett propell.

Han selger jo FNM å har installert en del av disse. er i tillegg gammel VP mann med lang fartstid på VP. Så ikke umulig han kan hjelpe deg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...