5nacks Startet 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2023 Hei, Jeg er på let etter en masse jeg kan bruke når jeg monterer rustfritt sammen med aluminum. Har funnet både duralac og tefgel. Men dette må bestilles. Er det noe som er like bra som kan kjøpes på en butikk i nærheten? F. eks tess, biltema, jula eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Vi bruker Tec7 når vi feks montere rustfritt mot svart på offshore bygg. Andre ganger brukes teflon plate. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
5nacks Svart 6.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 13 minutes ago, Okkaby said: Vi bruker Tec7 når vi feks montere rustfritt mot svart på offshore bygg. Andre ganger brukes teflon plate. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Jeg bruker Biltema Aluminiupasta. Har fungert i riggen min i 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 6.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 27 minutes ago, Hulda said: Jeg bruker Biltema Aluminiupasta. Har fungert i riggen min i 20 år. Så bra! Fått løs skruer etter 20 år også? Jeg har en halv tube liggende :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 5nacks skrev 11 minutter siden: Så bra! Fått løs skruer etter 20 år også? Jeg har en halv tube liggende :) Fikk en talje i skallen sist høst. Glapp ut etter å ha sittet i riggen en ti års tid. Pastaen var fremdeles klissen og jævlig. Jeg har til nå ikke opplevd problemer. Bruker pastaen også på bil der skruer blir utsatt for saltsprut. Helt suverent. Merk at pastaen ikke er vidunder smøremiddel. Og at den aldri tørker. Den er billig. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 6.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 19 minutes ago, Hulda said: Fikk en talje i skallen sist høst. Glapp ut etter å ha sittet i riggen en ti års tid. Pastaen var fremdeles klissen og jævlig. Jeg har til nå ikke opplevd problemer. Bruker pastaen også på bil der skruer blir utsatt for saltsprut. Helt suverent. Merk at pastaen ikke er vidunder smøremiddel. Og at den aldri tørker. Den er billig. Huff da? Da prøver jeg med med aluminiumspastaen. Hensikten er at det skal være mulig å få opp igjen rustfrie skruer som skrus inn i mast og aluminiumsforsterkninger i dekk. Samtidig unngå så mye korrosjon som mulig. Løsnet et beslag i fjor som var poppet på bommen for ca 14 år siden. Det var ikke mye korrosjon, men nok til å få meg til å tenke. Smurte på et tykt lag med det jeg hadde for hånd, høytemperatursilikon. Kul orange farge, håper det er bedre enn ingenting:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Silikon skaper vel korrosjon, ikke forhindrer den. Jeg har sett biler der man har prøvd å tette med silikon rundt vinduer, det ser ikke pent ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Hvis den lukter eddik er det en tvilsom syrekombinasjon. Særdeles tvilsom. Da er popnagler med spiker av Monel det som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 6.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 56 minutes ago, Hulda said: Hvis den lukter eddik er det en tvilsom syrekombinasjon. Særdeles tvilsom. Da er popnagler med spiker av Monel det som gjelder. Luktet ikke surt av den, så vidt jeg kan huske. Men nå ble jeg såpass usikker at jeg borer ut festet og fjerner silikonen ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Ja, få det vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Silikon er å blir noe forbanna møkk. Dessverre alt for mange som tror det er et vidundermiddel. Eneste plassen det er brukanes er vel hjemme på badet. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lars H. Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Silikon, selv sanitær silikon er ikke brukenes selv på badet hjemme. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
5nacks Svart 6.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Så da kan vi konkludere med at silikon kun er brukbart en plass, og den plassen skal jeg ikke nevne i fare for å tråkke noen på tærne. Takk for innspill @Hulda @Lars H. @Okkaby @index :) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Litt på siden, men forsøker meg: Har dere guruer noen tips til å remedier / metoden å løsne alu som er korrodert fast i stål? Lest meg frem til at ammoniakk kan benyttes for å løsne korrosjonen, men det er ikke akkurat enkelt å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Hvis snekkerbod skrev 1 time siden: metoden å løsne alu som er korrodert fast i stål? Hvis du tenker å løsne skruer som sitter fast i aluminium, så virker sjokkspray og slag trekker, for meg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.