Jump to content

Masse for å isolere rustfritt fra aluminum?

5nacks

Recommended Posts

Hei,

Jeg er på let etter en masse jeg kan bruke når jeg monterer rustfritt sammen med aluminum. Har funnet både duralac og tefgel. Men dette må bestilles. Er det noe som er like bra som kan kjøpes på en butikk i nærheten? F. eks tess, biltema, jula eller lignende? 

5nacks skrev 11 minutter siden:

Så bra! Fått løs skruer etter 20 år også? Jeg har en halv tube liggende :) 

Fikk en talje i skallen sist høst. Glapp ut etter å ha sittet i riggen en ti års tid. Pastaen var fremdeles klissen og jævlig. Jeg har til nå ikke opplevd problemer. Bruker pastaen også på bil der skruer blir utsatt for saltsprut. Helt suverent. Merk at pastaen ikke er vidunder smøremiddel. Og at den aldri tørker. Den er billig.

19 minutes ago, Hulda said:

Fikk en talje i skallen sist høst. Glapp ut etter å ha sittet i riggen en ti års tid. Pastaen var fremdeles klissen og jævlig. Jeg har til nå ikke opplevd problemer. Bruker pastaen også på bil der skruer blir utsatt for saltsprut. Helt suverent. Merk at pastaen ikke er vidunder smøremiddel. Og at den aldri tørker. Den er billig.

Huff da? Da prøver jeg med med aluminiumspastaen. Hensikten er at det skal være mulig å få opp igjen rustfrie skruer som skrus inn i mast og aluminiumsforsterkninger i dekk. Samtidig unngå så mye korrosjon som mulig. Løsnet et beslag i fjor som var poppet på bommen for ca 14 år siden. Det var ikke mye korrosjon, men nok til å få meg til å tenke. Smurte på et tykt lag med det jeg hadde for hånd, høytemperatursilikon. Kul orange farge, håper det er bedre enn ingenting:) 

Silikon skaper vel korrosjon, ikke forhindrer den. Jeg har sett biler der man har prøvd å tette med silikon rundt vinduer, det ser ikke pent ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
56 minutes ago, Hulda said:

Hvis den lukter eddik er det en tvilsom syrekombinasjon. Særdeles tvilsom. Da er popnagler  med spiker av Monel det som gjelder.

Luktet ikke surt av den, så vidt jeg kan huske. Men nå ble jeg såpass usikker at jeg borer ut festet og fjerner silikonen ?

Litt på siden, men forsøker meg: Har dere guruer noen tips til å remedier / metoden å løsne alu som er korrodert fast i stål? Lest meg frem til at ammoniakk kan benyttes for å løsne korrosjonen, men det er ikke akkurat enkelt å få tak i.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...