Jump to content

Kompabilitet mellom elektronikk merker

Schjell

Recommended Posts

Hei, vedr. oppgradering av elektronikk på seilbåt.

Eg antar at "sensorene" og alt det lagte ledningsnettet på Simrad elektronikk fra 2012 er kompatibel med nyare konsoller, etc frå Simrad, men kan en bruke et anna merke også? Er litt svak for den RM Axiom serien.

Har forstått såpass frå forumet her at NMEA ikkje har kapasitet til kartdata/video, etc og at en då også behøver nettverkskabel mellom to ev. plotteren.

Er så mykje proprietære standarder rundt omkring, så det NMEA 2000 greiene hørtes for godt ut til å være sant.

Takk igjen for gode innspill.

Svaret er både ja og nei. Kommer an på hvilke enheter du ønsker å bruke.

F.eks en Simrad radar vil ikke være kompatibel med kartplottere fra andre merker, og omvendt.

Men mitt Simrad gps-kompass fungerer helt fint med Garmin kartplotter.

Om du ønsker Raymarine kartplotter, er det nok lurest å holde deg til den produsenten for resten av utstyret også.

Du tar trolig feil. Selv ikke mine gamle Garmin vil snakke med den nye kartplotteren grunnet programendring. Den eneste leseren av Garmin radar er utstyr fra Garmin. Men både gamle og nye plottere fra Garmin leser det gamle utsyret som radar, AIS, ekkolodd, VHF etc. Så her er det mulig å tråkke feil. Nå vet jeg ikke om Garmin er spesielt sær. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...