Schjell Startet 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2023 Hei, vedr. oppgradering av elektronikk på seilbåt. Eg antar at "sensorene" og alt det lagte ledningsnettet på Simrad elektronikk fra 2012 er kompatibel med nyare konsoller, etc frå Simrad, men kan en bruke et anna merke også? Er litt svak for den RM Axiom serien. Har forstått såpass frå forumet her at NMEA ikkje har kapasitet til kartdata/video, etc og at en då også behøver nettverkskabel mellom to ev. plotteren. Er så mykje proprietære standarder rundt omkring, så det NMEA 2000 greiene hørtes for godt ut til å være sant. Takk igjen for gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Svaret er både ja og nei. Kommer an på hvilke enheter du ønsker å bruke. F.eks en Simrad radar vil ikke være kompatibel med kartplottere fra andre merker, og omvendt. Men mitt Simrad gps-kompass fungerer helt fint med Garmin kartplotter. Om du ønsker Raymarine kartplotter, er det nok lurest å holde deg til den produsenten for resten av utstyret også. Sitér dette innlegget Link to post
Schjell Svart 7.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Tusen takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Meg bekjent skal alle dingser med nmea2000 kunne tale sammen uavhengig av fabrikat eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Du tar trolig feil. Selv ikke mine gamle Garmin vil snakke med den nye kartplotteren grunnet programendring. Den eneste leseren av Garmin radar er utstyr fra Garmin. Men både gamle og nye plottere fra Garmin leser det gamle utsyret som radar, AIS, ekkolodd, VHF etc. Så her er det mulig å tråkke feil. Nå vet jeg ikke om Garmin er spesielt sær. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Min Raymarine autopilot (rattstyring/computer/gps/kompass/rorføler) fra 2017 snakker fint med mine B&G-instrumenter (Triton/Touch12) fra 2015, dvs. den styrer fint etter rute eller på vindvinkel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Akkurat det å få Garmin til å kjøre min Ray autopilot har jeg aldri prøvd å koble opp. Det kjører på NMEA 0183 hos meg. Mulig det kan fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.