tobixen
22 minutes ago, Kallethekid said:Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men vet om tilfeller der hunder har funnet narkotika pakket i tette beholdere liggende i en full bensintank.
Jeg har en liten hypotese om at dette er usann skremselspropaganda, rykter spredd ut for å skremme folk fra å prøve å smugle narkotika, men jeg kan ta feil :-)
Det spiller forøvrig uansett liten rolle, hverken for meg personlig eller ifht trådemnet - dette er en digresjon.
Jeg har heldigvis aldri hørt om noen som har fått båten kappet opp i småbiter pga mistanke om narkotikasmugling, det er bare en mulighet jeg har tenkt litt over etter å ha hørt rykter om at det kommer mye kokain via småbåttrafikk fra Latin-Amerika til Iberia.
Jeg har lest om en person som hadde et meget ublidt møte med tollkontroll langs landeveien på vei inn i Norge fra Sverige - type måtte kle av seg alle klærne og slikt - uten at jeg har referansen tilgjengelig, og uten at jeg kan stå inne for om det er sant eller ikke.
Jeg har også hørt en historie om en lastebileier som hadde to lastebiler, hvor den ene hadde hule vegger fylt opp med vodka. Tollerene hadde fått nyss om denne lastebilen og stopped vedkomne på vei inn i Norge og hadde gått fysisk til angrep på lastebilen og penetrert veggene i den. Til hell for lastebileieren (og til uhell for tollerene) var det feil lastebil som ble stoppet. Dette er en "røverhistorie" jeg har hørt muntlig, om den er sann eller ikke aner jeg lite om :-) (Etanol er jo ikke akkurat luktfritt, dersom det er mulig å lukte en pose med kokain inne i en full drivstofftank, så burde det jo også være mulig å lukte etanol i en lastebil?) :-)
Jeg har som nevnt hatt øvrigheten om bord noen ganger (Göteborg, Polen, Spania, Portugal), men aldri noe større inspeksjon enn at politibetjenten åpnet et vilkårlig og lett tilgjengelig oppbevaringsrom inni et bord. (Har ellers opplevd grensekontrollører som hardnakket har hevdet at norske pass skal være blå og latt oss vente i mange timer - antatt forsøk på å fiske frem en bestikkelse - samt også å måtte pakke ut alt av bagasje fra bilen og la tollerene inspisere det - men aldri på norskegrensa, og aldri til sjøs. Det var befriende enkelt med grensepasseringer i båt i koronatiden).