Jump to content

Strømstad-Tønsberg tollkontroll

Janowski

Recommended Posts

5 minutes ago, Hulda said:

Papirarbeid siste dag på jobben? Ikke den tolleren der, nei.

Som barn husker jeg en gang på en grenseovergang nordpå, antageligvis Kilpisjärvi - min mor hadde kjøpt én flaske for mye og kjørte inn på rødt for å betale tollavgift for denne flaska.  Jeg mener å huske at det regnet, og jeg mener å huske at opplegget var slik at tollerene måtte ut og snakke med folk i bilen.  Tollerene stod innendørs bak et vindu og vinket meget bestemt: "kjør videre for faen, ikke skap jobb for oss!".  Og med én flaske for mye i bagasjen er jo det en grei beskjed å få, det hender jo at man faktisk er avhengig av å få papirer klarert i tollen.

Og for å gjøre det båtrelevant igjen ... britene har massive problemer etter brexit såvidt jeg har skjønt det, de må fysisk innom kontorer både ifbm innklarering og utklarering til EU, og det er en begrenset mengde kontorer og disse har selvfølgelig også åpningstider.  Skal man forlate unionen på en søndag ... så har man muligens et problem.  Av og til kan man visstnok være heldige og møte på noen som kan fikse papirene på en fredag, selv om faktisk utreisetidspunkt er på søndagen.  Så er det også begrenset hvor lenge man kan være i unionen.  Langferie i middelhavet?  Kanskje det går dersom man pendler mellom Afrika og Europa.  Roret stjålet av en spekkhogger?  Ja, da har man det kanskje travelt med å få på plass nytt ror.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 2 timer siden:

Evt bare slutte å drikke alkohol :-)

Man kan jo også drikke mer, så det ikke bygger seg opp lagre ombord mellom turene:giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg (var mannskap) har blitt stoppet av tollbåten ved Tisler i Mars klokka 4 på morgenen for etpar år siden. De var kun ute etter båten. De hadde problemer med å tro at den ikke skulle smugles inn i Norge. MVA var ikke betalt på denne båten. Papirene var iorden (transit), men det visste ikke tollerne, de var ganske bryske og stolte ikke på papirene. 

Mannskapet måtte vise pass og mot oss var de svært så hyggelige. De kikka ikke under dekk eller gjennomgikk bagasje. 

Så hva tollerne er ute etter er ikke alltid så enkelt å vite. Å forsøke å smugle inn en båt kan lett bli veldig kostbart, en ting er MVA, men de kan legge på veldig mye i straffeavgift (rent administrativt). Arbeid utført i utlandet er også MVA pliktig, så man må ringe et kontaktnummer når man nærmer seg Norge, dette logges og om du da blir stoppa så har du meldt i fra og således ikke forsøkt å smugle. 

Ole
S/Y Algol

Her blir vi praiet av tollbåten en gang. Tror det var i 2011, utenfor Larkollen. Skjedde flere ganger, alltid hyggelig og god opplevelser.

En gang var en av tollerne som kom ombord særdeles kjekk og ‘good looking’. Etter det ville fruen alltid oppsøke farvannet der hun mente tollbåten brukte å operere …. ☺️

19912FA3-BFC6-406E-A89E-04F6DE249446.jpeg.45127f9da3697c31b23ccdc053c5b59e.jpeg

Foto: Terje Avner

Redigert av Bonus (see edit history)

Nå har vi frekventert svenske farvann i 35 år, men aldri hatt en toller ombord. Vi er blitt anropt en gang, og det var litt sør for Drøbak på helgetur fra Son til Oscarsborg. Men da vi sa hvor vi kom fra, ble vi bare vinket videre.

Under korona'n måtte vi en tur innom innom Sponviken for å vise at vi var vaksinert.

Vi har alltid hatt hund ombord. Nå må vi huske å dra innom en veterinær (Strömstad) for å få en tablett mot "Revens dvergbendelorm" 24 timer før vi passerer grensen. Det er vi nøye på, men vi har aldri blitt stoppet. Da er det samtidig tid for å fylle opp lovlig grense med drikkevarer og sigaretter.

Går man imidlertid en del år tilbake, måtte hunden ha såkalt "6 väckors inntyg" for å komme inn i Sverige. Det var en attest fra norsk veterinær om at dyret var vaksinert.

En sommer bli vi faktisk kontrollert og måtte vise papirer på dette 4 ganger! En gang kom kontrollen fra land i Havstensund, en gang da vi lå på Alvön (naturhavn ved Hunnebostrand) kom myndighetene i en 15" båt i shorts og bar overkropp og skulle se papirene. I Grebbestad, på vei ut fra havnen, hadde vi akkurat sluppet tampene i regn og vind, ble vi vinket tilbake for kontroll. Den fjerde gangen var på Lilla Kornön. Da kom Kustbevakningen inn med et digert skip, og høyt oppe på baugen ropte de: "Har ni papper på hunden?" Det hadde vi jo, men så lå det en tysk seilbåt også i havnen. Der tok tollen en grundig kontroll, bager, puter, dyner og jeg vet ikke hva ble lempet på land og sjekket!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

18 minutes ago, Lars H. said:

Det hadde vi jo, men så lå det en tysk seilbåt også i havnen. Der tok tollen en grundig kontroll, bager, puter, dyner og jeg vet ikke hva ble lempet på land og sjekket!

Er det lenge siden?  For i dag skal det jo i teorien være ganske uproblematisk å bevege seg internt i EU.

(... men som nevnt, vi har måtte vise frem pass og dokumenter både i Spania og Portugal.  Jeg plukket opp sønn og svigerdatter til ei venninne fra Barcelona i Galicia, men de ble sjøsyk og forlot skuta i Porto.  Da vi så hadde et uhell ved Berlenga fikk jeg problemer med politiet - hva hadde jeg gjort med de to spanjolene som var med over grensa?)

tobixen skrev 15 minutter siden:

Er det lenge siden?  For i dag skal det jo i teorien være ganske uproblematisk å bevege seg internt i EU.

Kanskje 30år siden?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

1 hour ago, olews said:

en ting er MVA, men de kan legge på veldig mye i straffeavgift (rent administrativt)

Vi ble "plukket opp" av en hurtiggående patruljebåt mens vi var på vei ut av EU og eskortert tilbake til tollstasjonen på østsiden av Gdansk.  Jeg antar at om det ikke var for bølgene ville de ha kommet ombord og sjekket dokumenter på sjøen.  Det er ganske langt - de brukte nok ganske mye drivstoff på utrykningen, og vi brukte en hel natt på returen i seks knops fart.  Jeg var litt stresset over kostnaden ... men neida, jeg fikk relativt ubetydelig bot for å ikke ha lyttet til VHF (de hevdet å ha ropt "vesseln in posistion ... please respond", jeg mener å bare ha hørt noe uforståelig polsk på radioen).

Jeg har hørt rykter om at man kan få veldig store bøter i enkelte andre land, f.eks. for å ikke innrette seg etter trafikkseperasjonsregler eller ikke vite om rapporteringsplikter etc.

4 hours ago, tobixen said:

... britene har massive problemer etter brexit såvidt jeg har skjønt det, de må fysisk innom kontorer både ifbm innklarering og utklarering til EU, og det er en begrenset mengde kontorer og disse har selvfølgelig også åpningstider.  Skal man forlate unionen på en søndag ... så har man muligens et problem.  Av og til kan man visstnok være heldige og møte på noen som kan fikse papirene på en fredag, selv om faktisk utreisetidspunkt er på søndagen.  Så er det også begrenset hvor lenge man kan være i unionen.  Langferie i middelhavet?  Kanskje det går dersom man pendler mellom Afrika og Europa.  Roret stjålet av en spekkhogger?  Ja, da har man det kanskje travelt med å få på plass nytt ror.

Det er vel ikke så ille, det er jo online muligheter både for ut og innsjekk?  
https://www.gov.uk/government/collections/custom-rules-for-sailing-your-pleasure-craft-to-from-and-within-uk-waters

mvh, Arne
www.tiarora.no

7 hours ago, Arne Henriksen said:

Det er vel ikke så ille, det er jo online muligheter både for ut og innsjekk?  

Ikke vet jeg.  Reglene du lenket til gjelder for oss når vi skal på ferie til UK, det er kanskje andre regler som gjelder for briter som skal på ferie til Europa.  Så kan det jo også hende at ting har bedret seg i det siste, ryktene skal i allefall ha det til at det var fullt kaos i en periode etter brexit.

2 hours ago, Arne Henriksen said:

Det er vel ingen tvil om at det meste var kaos. Men under den linken der finner du denne, og dette gjelder alle enten de er UK citizens eller besøkende, så vidt jeg kan skjønne. https://www.spcr.homeoffice.gov.uk/

Jaja, men vi snakker fortsatt forbi hverandre.  Websiden sier nå fortsatt fint lite om hvilke prosedyrer britene må igjennom ifbm innsjekk og utsjekk av unionen.  Det skulle jeg også tro avhenger av hvilket land man kommer til.  Etter ryktene jeg har hørt er det altså slik at man må rapportere fysisk til et kontor etter ankomst til Frankrike og før avreise fra Frankrike.

Forøvrig var vi i Guernsey sommeren, jeg ignorerte da glatt at jeg kanskje måtte innom et kontor ifbm innsjekk/utsjekk fra Frankrike/Schengen, jeg anså rett og slett risikoen for å havne i trøbbel som veldig lav (eventuelt, jeg tenkte først på det etter å ha besøkt Guernsey.  Husker ikke helt).

Dersom man er brite med rødt flagg i hekken på besøk i EU, så er det også viktig å ha papirer på at man er på lovlig på besøk i EU/Schengen, og det er også viktig at man blir registrert ved utreise av unionen, ellers kan det få konsekvenser når man senere ønsker å besøke EU/Schengen.  For oss er det ikke like viktig, vi har rettigheter på å oppholde oss i Schengen, å vise frem pass er tilstrekkelig som bevis på dette, og det er en rettighet vi ikke uten videre kan miste.  Mulig vi risikerer bøter dersom det skulle bli oppdaget at vi har sneket oss ut og inn av Schengen uten å deklarere det, men risikoen er vel lav.

Reglene på Guernsey tilsier at man fyller ut et skjema som så skal leveres i en postkasse, inntil man har gjort dette må man flagge med gul Q og holde seg i båten.  I henhold til informasjonen på internett ville skjemaet bli levert ut av personalet ved gjestehavnen ved ankomst.  Nei, vi fikk ikke noe skjema, jeg måtte på land og lete etter et kontor som kunne ta i mot gjestehavnsavgift og gi meg et skjema.  Kontoret stengte også tidlig, så ihht reglene kunne vi strengt tatt ikke forlate båten den kvelden.

Redigert av tobixen (see edit history)

For å svare trådstarter. Har kjørt strekningen mange ganger og mange andre ruter mellom Strømstad-"Østlandet"

Herfølrenna på Hvaler unngår man på lørdager. Søndager ungår man Hankø-Moss distriktet. :pray: 

Vel... dette er stedene jeg har blitt stoppet, og har observert tollbåten ofte. Jeg har blitt stoppet eller ropt på et 10 talls ganger da jeg ferdes veldig mye i de trakter, men aldri blitt bordet, men inviterer de alltid om bord.

Raskeste vei Strømstad-Tønsberg har jeg aldri blitt stoppet eller sett tollerne, heller ikke vestsiden Tønsberg-Oslo annet en sjelden observasjon rundt "Borgen"

Smugler ikke bevist, men har en alt for stor vin/øl kjeller og velfylt barskap i tilfelle fint besøk...

Høne, øl og hornmusikk!

1 hour ago, Captain Chaos said:

Smugler ikke bevist, men har en alt for stor vin/øl kjeller og velfylt barskap i tilfelle fint besøk...

Ja ... fort gjort å smugle samme vare frem og tilbake over svenskegrensa flere ganger når man har båt av en viss størrelse og beveger seg den veien ofte.  Til tider helt ubevisst, som da jeg fant noen vinflasker som hadde blitt avglemt på et bortgjemt sted i noen år :-)

Nå ble jeg tørst!

Men å glemme en flaske eller to, i båten eller her hjemme? Nei, det har nok aldri skjedd. Men så har jeg hverken båt "av en viss størrelse" eller hus "av en viss størrelse". Jeg får nøye meg med en båt på 27 fot og en rekkehusleilighet på 125m².

Nå er det tid for skiskyting på TV'n. Så da blir det å finne frem en boks pils (kjøpt på meny for en times tid siden) pluss litt bacon chips.

:santcheer1:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Når jeg tenker over det, når det kommer til "kryssing av svenskegrensa" optimaliserer jeg for "høyest mulig risiko" til "lavest mulig egennytte" (i den grad alkoholkonsum kan ansees som "egennytte") ...

• Sprit drikker jeg sjeldent, men har alltid noen flasker om bord - så samme flaskene blir tidvis transportert frem og tilbake mange ganger over grensen før de blir konsumert ... på den ene eller andre siden av grensa.
  • Jeg er en av de få som setter pris på svensk butikkøl (3.5% alkohol).  Jeg liker å drikke mye øl, og svensk butikkøl kan jeg drikke i store kvanta uten å miste kontrollen - kan til og med drikke relativt mye øl og holde seg under 0.8-grensa.  Men blir man tatt for "smugling" så tror jeg ikke det er noe forskjell på øl med 3.5% alkohol og 6% alkohol?
  • Vi drikker jo noe lettøl også.  Lettøllet i Sverige har marginalt mer alkohol enn lettølet i Norge ... og er dermed å regne som "øl" og ikke "lettøl" dersom man blir tatt for smugling.
  • Det hender rett som det er at jeg krysser grensa alene - slik at det blir minst mulig folk å dele kvota på.

12 minutes ago, Lars H. said:

Men å glemme en flaske eller to, i båten eller her hjemme? Nei, det har nok aldri skjedd.

Jeg har tidvis reist mye og alltid tatt med meg "kvota", kombinert med relativt lavt konsum av sprit så har det etterhvert akkumulerer seg opp noen lagre hjemme.  (Jeg har etterhvert begynt å skippe taxfreeshopping).

Hulda skrev 16 minutter siden:

Lettøl går vel ikke under alkoholkvoten. Så da kan man plukke med seg en hektoliter. Begrenset oppad til NOK 6000. Men nå tror jeg TS forlengst har sovnet.

Med tanke på at hans siste innlogging er 5 minutter etter hans første innlegg på tirsdag kan vel mye tyde på det...

tobixen skrev 1 time siden:

Svensk lettøl er marginalt sterkere enn norsk lettøl ... så jeg tror ikke det er definert som lettøl lengre når man tar det med seg inn i Norge.  (Men, tollerene er tross alt mennesker ... så det er nok forskjell på teori og praksis)

Grensen går på >2,5% alkohol. 

Jeg har forresten begynt å kjøpe med meg en six-pack Pripps Blå 0,00%. For meg smaker den slett ikke verst. Kan ikke drikke eller spise produkter som inneholder 'OLE'er', slikt som Pepsi Max, tygge Sorbitol og den slags. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...