Bårdp Startet 9.Mars.2023 Del på Facebook Startet 9.Mars.2023 Skal lime fast festebranketter av plast til et solcellepanel på rorhustaket også det av plast ønsker ikke og borre hul for skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 Sikaflex. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Fantino Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 Brukte denne fordi den hevdes å tåle det meste den måtte kunne oppleve på taket. Ser ut til å holde svært godt (ca 5 år siden jeg monterte de). https://batbua.no/produkt/bostik-simson-msr-ca-sskf-290ml/?attribute_pa_farge=svart&gclid=Cj0KCQiApKagBhC1ARIsAFc7Mc6pWt4hfSVNuufb3519MT294DRCAb1XOEX4gle1jbLTernyxA5YgU4aAvDlEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Mars.2023 Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Jeg brukte trans7 (gjennomsiktig tec7) og har 5 klatter spredt utover . Festet 2 panel med det for 3 eller 4 år siden. Sitter som bare det. Ville ikke ha massivt fordi det ikke er nødvendig, og ville ha bittelitt kjøling under. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bårdp Svart 10.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Alle disse som er nevnt her er vel basert på MS-polymer teknologi. Så mulig det ikke gjør den helt store forskjellen hvilken man bruker. Sist jeg monterte et solcelle panel var på campingvogna og da limte jeg det fast med BT Multibond det er fire år siden og det sitter jo der fremdeles. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Mars.2023 Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 For braketter brukte jeg det jeg linket til over. For fleksible paneler har jeg brukt klar silikon i passende striper. Det var det eneste som var varmebestandig nok ut fra det jeg kunne finne ut. Satt veldig godt det også, men fullt mulig å fjerne med en sånn ‘decal eraser’ gummirondell. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Mars.2023 Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Taskeladden skrev for 17 timer siden: Sikaflex. Sikaflex-familien består av en drøss produkter. Alle er nok ikke egnet for liming av plast mot plast. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Er vel litt det samme med Tec7 en masse forskjellige produkter og hvilket en bør bruke er ikke gott og si. Og ikke minst hvilket er tilgjengelig der en bor. Ender vel opp med og bruke BT Multibond denne gangen også fordi en ikke finner ut hvilken av de andre som er egnet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Mars.2023 Del på Facebook Svart 11.Mars.2023 Multibond er MS polymer, og det samme er Tec7, Trans7 og flere andre. Ganske lik heft. Fungerer også på fuktig overflate. Har hørt de limer best da faktisk (?). Så kjør på. Jeg valgte å ikke bruke mer enn 5 "klætter " , for jeg ønsker jo en gang om lenge til å få av solcellepanelet også. De henger som bare det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Thomas_h Svart 11.Mars.2023 Del på Facebook Svart 11.Mars.2023 Når vi er på dette temaet; er det forskjell på disse produktene når det gjelder mugg/sverting? Solcellepanelet mitt er limt med sort tec7 i overgangen mot en sort takrail, og den er blank og fin. Jeg brukte hvit sika 291i (fulgte med fra sandøy båtdekk) for lime flexiteak og det er noe sverting på det som er synlig. Når jeg vasker over det, er det ikke en blank overflate, men mer som akryl som rulles av. Akkurat som den ikke er herdet. Så hvilken hvit masse anbefales til bruk som holder seg hvit, og kan vaskes? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.