ole: Startet 11.Mars.2023 Del på Facebook Startet 11.Mars.2023 Jeg har etter mye trøbbel med vannpumpe/impellerpumpe funnet ut at det er på tide å kjøpe nytt fremfor å fortsette å skru på den samme gamle fra 1979. Siden det er dyrt og vanskelig og finne originaldeler til min motor, så lurer jeg på hvor nøye jeg må være med vannmengden en uoriginal vannpumpe vil gi. Jeg vet ikke hvor mye vann motoren skal ha, og det er derfor litt vanskelig og hvite hva jeg skal se etter. Jeg har funnet en vannpumpe som egentlig er laget til yanmar 3ym30ae (30hk, 3 sylindret), denne kan jeg få tilpasset på ett vis, men den leverer mest sannsynlig mer vann en min 1-sylindrede 8hk yanmar. Blir dette problem? Jeg ønsker også å skifte ut grovfilter/vannutskiller med en racor. Disse skal jo kunne ta 227l/t. Er det uproblematisk å sette ett «overdimensjonert» filter på en liten motor? takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 12.Mars.2023 Del på Facebook Svart 12.Mars.2023 Racor har jo en rekke ulike typer. Den minste heter 120 A og yter 57l/t. Hva som passer din motor aner jeg ikke.. Der finnes også konverterings-sett fra cav- til racor spin-on filter. Finnes mere info her: https://aram.no/racor-dieselfilter/ Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
pappa_wolf Svart 12.Mars.2023 Del på Facebook Svart 12.Mars.2023 Du kan sette et mindre rør på den nye pumpen, slik at gjennomstrømningen blir mindre. Men er det ikke mulig å finne ut av hvor mye den gamle pumpen gir kontra den nye? Sitér dette innlegget Link to post
ole: Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2023 (redigert) . Redigert 13.Mars.2023 av ole: (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ole: Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2023 seilfred skrev for 23 timer siden: Racor har jo en rekke ulike typer. Den minste heter 120 A og yter 57l/t. Ja, 57l/t er jo fortsatt for mye, min motor bruker 10 l i uken:) men kanskje det går helt fint og at det ikke er noen minimumsbegrensning på disse filtrene. pappa_wolf skrev for 18 timer siden: Du kan sette et mindre rør på den nye pumpen, slik at gjennomstrømningen blir mindre. Men er det ikke mulig å finne ut av hvor mye den gamle pumpen gir kontra den nye? Vil ikke et mindre rør, altså en innskrenking føre til at impeller får veldig stor belastning? jeg har selv ingen mulighet til å sjekke hvor mye vann original vannpumpe gir, da den igjen ikke fungerer som den skal. Har mistenkt impellerhuset for å være utett, men det er ikke problemet. Har byttet kam også uten hell. Så med mindre det finnes noen smart måte å sjekke det på, så aner jeg ikke. Finner ikke på nett heller. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 13.Mars.2023 Del på Facebook Svart 13.Mars.2023 Jeg har vanskelig for å se at pumpen får for stor belastning. Vi snakker jo ikke om at du skal strupe røret til halvparten størrelse. Men hellere på ut-siden av pumpen redusere størrelsen med 15-20% og bytte til en termostat med høyere temperatur. Da vil du fortsatt få driftstemperatur, og ha grei kjøling. På impellerpumpen på motoren min, måtte vi planslipe lokket, da det var så store groper i det, at impelleren ikke klarte å levere trykk. Det ble gjort med en glassplate, våtslipepapir, WD40 og et par timers hard jobbing. Det ble bedre etterpå. men ikke helt nok, da det også var ganske dype groper inne i bakveggen på pumpen også. Endte opp med å bygge om til en annen type pumpe, som leverte mye mer kjølevann. og så gjøre som jeg har anbefalt deg. strupe røret (Jeg brukte en kulekran, for å kunne justere flow.) og en termostat som åpner litt senere. Dette har fungert glimrende under alle tester, så gleder meg til å teste det på sjøen i år. Hvis du vil ha en original pumpe, så finnes det jo muligheter for at du kan finne noen som kan lage nytt pumpehus til deg. Her tenker jeg på videregående skoler på industrifag linjen (Heter vel TIF i dag) Jeg er rimelig sikker på at enhver lærer med respekt for seg selv og sine elever vil elske å få muligheten til å vise hva de kan med dreiebenken. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mars.2023 Del på Facebook Svart 13.Mars.2023 Filteret er ikke noe problem. Det filtrerer jo uansett mengde. Men det har jo lite for seg å sette på et veldig stort et da. Jeg kan ikke tenke meg at for stor pumpe vil skape problemer. Men det er rart du ikke får den til. Om kam, bakplate og lokk er OK så skal den jo pumpe. Du kan ikke ha noe som tetter et sted da? F.eks i eksosbendet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.