Jump to content

Hva kjennetegner egentlig et godt nok hylsefett?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Kom over dette produktet til en litt vannvittig pris. Ihvertfall med tanke på den mengden fett som forsvinner ned i hylsa her ombord :) Behøves vel ærlig talt ikke mer enn at fettet er syrefritt, og holder seg mykt ved  temperaturer ned mot 0 ? Så voldsom vannfasthet er vel egentlig ikke en fordel da fettet skal skiftes ut, og vann få komme inn og være med å kjøle?

Noen som har erfaring med å brukt for dårlig fett og fått skader av det?

Kjøpte dette hos Tess nå netopp, 50 kroner tuben...

TmSXRG34Stu9dXO76jKMA.jpg.2956d245c79fac648b12a6365f3dc600.jpg

Det er minimalt med fett som går med hvis systemet ditt er iorden, fettet skal heller ikke byttes ut av vannet i hylsa. Da jeg hadde akslingsbåt gikk det med kanskje en spiseskje eller to i sesongen. Jeg ville heller sjekket talgpakningen, simmerringer eller skader på overflaten i akslingen hvor pakkboksen ligger an.

Den du har kjøpt der er helt OK. Så lenge det er EP2 er det sjøvannsbestandig og det er alt du trenger. Men hvorfor bruker du så mye? Jeg vrir en halv tørn på koppen hver tredje måned sånn ca, en patron holder noen år da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Noen pump hver 3-4 time er hvertfall alt for mye. Da fyller du hylserøret fort med grease og du mister vannkjølingen på pakkboksen. Du kan ikke sammenligne en pakkboks på en liten sjark med store skip som har oljefylt hylse, dette er to forskjellige system. Skip med oljefylt hylse har også en hylsetetning på utsiden av skroget, ved propellen. Det har ikke du på din aksling.

• 2 uker senere...

Man kan se på slangen at den drar til seg grease. Jeg presser ingenting inni, passer bare på å fylle etter i slangen egentlig. Forrige eier sa man skulle skru til det ble motstand, men kan være like gal informasjon som noe annet det.

Er ikke så kjempetydelig på bilde, men man kan se at det er en lomme der uten grease i.

IMG_9377.jpeg.e8fabc2484aa99175fafcc9efc1cc66b.jpeg

Den "hageslange" typen.

IMG_9379.jpeg.0eac73c2c0081a071d0739c5434a6005.jpeg

Resten av slangen har grease i seg.

index skrev for 2 timer siden:

Jeg drar til en kvart til en halv tørn ca hver 3-4 måned. Og jeg bruker båten daglig....

Det kommer vel litt ann på hva slags propell anlegg man har, har man vanlig propell anlegg som bruker vann som smøring er jeg helt enig med deg.

Men mange litt større anlegg bruker ofte fett som smøring av aksling inni hylsen. Disse har gjerne litt oftere intervall.

Monterte nettop ett 80mm Aksel anlegg hvor leverandør sa 2 pump på fettpresse hver 12 time ved bruk.

Men trådstarter sier kansje ikke så mye om hvilket type anlegg han har.

Fettet derimot burde være type EP2 eller lignende mener jeg :-D 

Morten1989 skrev 37 minutter siden:

Det kommer vel litt ann på hva slags propell anlegg man har, har man vanlig propell anlegg som bruker vann som smøring er jeg helt enig med deg.

Fettet derimot burde være type EP2 eller lignende mener jeg :-D 

Et vanlig propellanlegg har fettsmurt pakkboks og vannkjølt hylse. Cutlesslageret er jo også vannsmurt. Om man har fettsmurt hele veien går det nok mer fett ja.

Jeg bruker også bare EP2 grease. Denne er rimelig og god nok. Det må skilles mellom vannfast og sjøvannsbestandig grease. I hylsa bør man ikke ha vannfast, det er sjøvannsbestandig man trenger. Og EP2 er nettopp det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Bitteliten skrev 33 minutter siden:

ble betydelig mindre drypp fra rorakslingen vår da jeg byttet til dette 

Blir det mindre drypp hos meg så vil jeg nok anta at noe er galt;-)

• 1 måned senere...
Bitteliten skrev On 5.4.2023 at 12.55:

image.jpeg.aae7e313eeb918c004484dc04d27eeaa.jpeg

ble betydelig mindre drypp fra rorakslingen vår da jeg byttet til dette 

Drypp? Hylsa er altså ikke tett?

@btt Så EP2 er tykkere enn EP1 osv?

@Morten1989 Har ikke voldsomt greie på hva slags anlegg jeg har, da jeg ikke har hatt akseltrekk på skuta enda. Men når det faktisk suger til seg fett, så velger jeg å ikke være kjip på det. Det kommer vel sannsynligvis til å bli mer kostbart hvis jeg begynner å holde igjen ;)

På forrige sjarken var det et par pump i pakkboks, og på aksellager 1-2 ganger dagen, etter som hvor mye man kjørte. Gamlingen som hadde hatt båten, hadde gjort akseltrekk rett før jeg overtok den og den taktikken hadde visst fungert, da akslingen var i riktig fin forfatning :)

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...