Karlsenkystfiske Startet 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2023 Kom over dette produktet til en litt vannvittig pris. Ihvertfall med tanke på den mengden fett som forsvinner ned i hylsa her ombord :) Behøves vel ærlig talt ikke mer enn at fettet er syrefritt, og holder seg mykt ved temperaturer ned mot 0 ? Så voldsom vannfasthet er vel egentlig ikke en fordel da fettet skal skiftes ut, og vann få komme inn og være med å kjøle? Noen som har erfaring med å brukt for dårlig fett og fått skader av det? Kjøpte dette hos Tess nå netopp, 50 kroner tuben... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 Det er minimalt med fett som går med hvis systemet ditt er iorden, fettet skal heller ikke byttes ut av vannet i hylsa. Da jeg hadde akslingsbåt gikk det med kanskje en spiseskje eller to i sesongen. Jeg ville heller sjekket talgpakningen, simmerringer eller skader på overflaten i akslingen hvor pakkboksen ligger an. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 Den du har kjøpt der er helt OK. Så lenge det er EP2 er det sjøvannsbestandig og det er alt du trenger. Men hvorfor bruker du så mye? Jeg vrir en halv tørn på koppen hver tredje måned sånn ca, en patron holder noen år da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Karlsenkystfiske Svart 25.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2023 Jeg gir nå etter som det forsvinner. Spesielt fremst på pakkboksen går det mye. Billigere å bare skru etter enn å ta båten på land og gjøre akseltrekk ;) Kommer snart nok uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 25.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2023 Kan nå legge til at på andre båter har jeg også gitt noen pump hver 3-4 time under gange, så opplever ikke denne situasjonen som noe unormalt. Og på store skip har man fylt hylseolje... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2023 Noen pump hver 3-4 time er hvertfall alt for mye. Da fyller du hylserøret fort med grease og du mister vannkjølingen på pakkboksen. Du kan ikke sammenligne en pakkboks på en liten sjark med store skip som har oljefylt hylse, dette er to forskjellige system. Skip med oljefylt hylse har også en hylsetetning på utsiden av skroget, ved propellen. Det har ikke du på din aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 4.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Man kan se på slangen at den drar til seg grease. Jeg presser ingenting inni, passer bare på å fylle etter i slangen egentlig. Forrige eier sa man skulle skru til det ble motstand, men kan være like gal informasjon som noe annet det. Er ikke så kjempetydelig på bilde, men man kan se at det er en lomme der uten grease i. Den "hageslange" typen. Resten av slangen har grease i seg. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 4.April.2023 Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Viktig å bruke et langfibret fett Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2023 Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 Jeg drar til en kvart til en halv tørn ca hver 3-4 måned. Og jeg bruker båten daglig.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Morten1989 Svart 5.April.2023 Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 index skrev for 2 timer siden: Jeg drar til en kvart til en halv tørn ca hver 3-4 måned. Og jeg bruker båten daglig.... Det kommer vel litt ann på hva slags propell anlegg man har, har man vanlig propell anlegg som bruker vann som smøring er jeg helt enig med deg. Men mange litt større anlegg bruker ofte fett som smøring av aksling inni hylsen. Disse har gjerne litt oftere intervall. Monterte nettop ett 80mm Aksel anlegg hvor leverandør sa 2 pump på fettpresse hver 12 time ved bruk. Men trådstarter sier kansje ikke så mye om hvilket type anlegg han har. Fettet derimot burde være type EP2 eller lignende mener jeg :-D Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2023 Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 Morten1989 skrev 37 minutter siden: Det kommer vel litt ann på hva slags propell anlegg man har, har man vanlig propell anlegg som bruker vann som smøring er jeg helt enig med deg. Fettet derimot burde være type EP2 eller lignende mener jeg :-D Et vanlig propellanlegg har fettsmurt pakkboks og vannkjølt hylse. Cutlesslageret er jo også vannsmurt. Om man har fettsmurt hele veien går det nok mer fett ja. Jeg bruker også bare EP2 grease. Denne er rimelig og god nok. Det må skilles mellom vannfast og sjøvannsbestandig grease. I hylsa bør man ikke ha vannfast, det er sjøvannsbestandig man trenger. Og EP2 er nettopp det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2023 Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 ble betydelig mindre drypp fra rorakslingen vår da jeg byttet til dette Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2023 Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 Bitteliten skrev 33 minutter siden: ble betydelig mindre drypp fra rorakslingen vår da jeg byttet til dette Blir det mindre drypp hos meg så vil jeg nok anta at noe er galt;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
btt Svart 5.April.2023 Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 Ep 2 sier bare : Extra Presure og tykkelse NLGI 2 Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 27.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Bitteliten skrev On 5.4.2023 at 12.55: ble betydelig mindre drypp fra rorakslingen vår da jeg byttet til dette Drypp? Hylsa er altså ikke tett? @btt Så EP2 er tykkere enn EP1 osv? @Morten1989 Har ikke voldsomt greie på hva slags anlegg jeg har, da jeg ikke har hatt akseltrekk på skuta enda. Men når det faktisk suger til seg fett, så velger jeg å ikke være kjip på det. Det kommer vel sannsynligvis til å bli mer kostbart hvis jeg begynner å holde igjen ;) På forrige sjarken var det et par pump i pakkboks, og på aksellager 1-2 ganger dagen, etter som hvor mye man kjørte. Gamlingen som hadde hatt båten, hadde gjort akseltrekk rett før jeg overtok den og den taktikken hadde visst fungert, da akslingen var i riktig fin forfatning :) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 11.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2023 Ser ut for at litt av årsaken brak fettforbruket er to små sprekker rett ved der fettet kommer inn. Regner med det ikke skal være slik og at det er helt trygt å forsøke støpe det igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.