Jump to content

Montering av USB lader ved kompass autopilot

Jonas78

Recommended Posts

Jeg holder på å montere USB ladepunkter i kabinene. Ved styrbord kabin akter, står kompasset til autopiloten akkurat der jeg ønsker å plassere laderen.

Laderen har en maks utgangseffekt på 36W (3 Ah)

Vil dette påvirke kompasset, evt hvor mye? 

Bruk vest!

Helt umulig å si, det må du nok prøve... Men kompasset har nok en spec på hvor langt unna annen elektronikk det skal være.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Okkaby skrev 17 minutter siden:

Står garantert noe i monterings manual om min avstand til annet utstyr for kompas.

Står klart å  tydelig i Garmin sin manual, å er rimelig sikker på det er ganske så likt for Raymarine.

Har prøvd å lese gjennom, men det står bare beskrevet avstand fra andre kompass, radar, og ledninger som fører radiosignal (1 m) 

"• At least 9 in (230 mm) from a compass.

• At least 20 in (500 mm) from radio receiving equipment.

• At least 3 ft (1 m) from any equipment transmitting or cables carrying radio signals e.g. VHF radios, cables and antennas. In the case of SSB radios, the distance should be increased to 7 ft (2 m).

• More than 7 ft (2 m) from the path of a radar beam. A radar beam can normally be assumed to spread 20 degrees above and below the radiating element"

Vil gjerne unngå å få et kompass på autopiloten som er likt som @tobixen sitt :-)

Bruk vest!

Hva som vil føkke opp kompass kan jeg ikke noe om. Husker bare det sto en smøre om hva som skulle holdes unna når jeg monterte.

Nu kan jo dette monteres ganske så mange plasser. Å mitt er plassert i gamle stikkøyen under salongen å fungere fint fint der ifra.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Her er hva ChatGPT svarer :-) Er jo en notorisk lystløgner, og ikke alltid like flink på tekniske svar, men var ingen dum ide å skjerme lader/ledning? :-) 

"

Raymarine anbefaler at man holder en avstand på minst 1 meter mellom et Fluxgate-kompass og strømledninger. Dette skyldes at strømledninger kan generere magnetiske felt som kan forstyrre nøyaktigheten til kompasset.

Hvis det ikke er mulig å opprettholde en avstand på minst 1 meter, bør du prøve å plassere kompasset så langt unna strømledningene som mulig, og også vurdere å skjerme ledningene med magnetisk skjerming. Det er også viktig å unngå å plassere kompasset i nærheten av andre magnetiske kilder, for eksempel høyttalere eller motorer, som kan forstyrre nøyaktigheten til kompasset."

Bruk vest!

Å magnetisk skjerme ledninger er en dårlig ide. My metall er dyrt og det trengs kunnskap for å få det bra, å holde avstand er gratis. 

Påvirkningen er avhengig av strøm i ledningen, avstand mellom kompass og ledning (ikke bare minimum avstand, men mengden og avstand av ledning innenfor en avstand som kan gi problemer) og avstand mellom strømledingen. Bruk en kabel med to ledninger for å minimalisere magnetfeltet. Biltema har fortinnete røde og svarte twinax ledninger fra 0,75 og opp til 4,5mm2, jeg bruker disse eller lignende til alt i båten min da dette minimaliser magnetisk og elektrisk kobling. 

Det er noen grå bokser i min båt som det står Raymarine på, og disse er plassert midt i suppa av alt jeg har av batterier, hovedsikringer, bryterpanel, VHF-radio og whatnot.  Jeg mistenker at det er der problemet mitt ligger.

Så har jeg et stort finsk kompass i cockpit, det har ikke noe belysning, men er allikevel koblet med to tynne ledninger ... kan det hende at det er koblet til autopiloten?  Eller kanskje det skulle hatt belysning, men at det ikke virker?  Dette kompasset har også noe misvisning da det er mye metall rundt det.  Jeg har planer om å prøve å rydde unna noen av forstyrrelsene.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

abbor skrev 1 time siden:

Påvirkningen er avhengig av strøm i ledningen, avstand mellom kompass og ledning (ikke bare minimum avstand, men mengden og avstand av ledning innenfor en avstand som kan gi problemer) og avstand mellom strømledingen. Bruk en kabel med to ledninger for å minimalisere magnetfeltet. Biltema har fortinnete røde og svarte twinax ledninger fra 0,75 og opp til 4,5mm2, jeg bruker disse eller lignende til alt i båten min da dette minimaliser magnetisk og elektrisk kobling. 

det vil gå maks 3ah i ledningen, og det er to ledere (+/-) med fortinnet kabel. Lurer på om den er 4,5mm2. 

Bruk vest!

Jeg kjøpte min båt ny. Siden jeg hentet båten i Tyskland, var all elektronikk installert.
I all sin visdom hadde de plassert gyrokompasset som vist i bildet.

IMG_1699.JPG.098580a733290ef8d6e9dcc0196a4c44.JPG
Kabelkanalen skjuler alle 12V fordelinger.
Resultatet var at hver gang noen betjente toalettet (el.toalett) underveis, endret kompasskursen på autopilot seg med 60 grader.
Ved bruk av VHF kunne man også se tydelige utslag på kompasskursen, men ikke så drøyt.
Gyrokompasset ble flyttet midtskips langt unna kabler - og problemet var løst.
Jeg anbefaler at du tester plasseringene av USB ladepunktene med belastning. Hvis USB-lading trumfer alt, bør du kanskje vurdere å flytte gyrokompasset. Kompasset ble kanskje plassert der av en grunn?

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Nå er vel ikke dette et gyrokompass, men et elektronisk kompass med rategyro. Et gyrokompass påvikes ikke av magnetfelt. Jeg har brukt satelittkompass de siste 7 årene, dette er en annen teknologi som ikke påvirkes av magnetfelt. Men jeg har fortsatt et elektronisk kompass med rategyro som er installert i en god posisjon. Det ble installert i 2007 og har ikke vært rekalibrert, når jeg tester det mot mitt staelittkompass eller bruker det for en tur bare for å teste så virker det helt utmerket. 

Jeg har Raymarine kompass montert på skottet i toalettet. I utgangspunktet grei avstand til alt, men nær skottet til cockpit. Dersom jeg legger noe som helst av jern akterst på benken i cockpit, surrer kompasset. Mobil, skiftenøkkel...

Det er altså ikke bare elektronikk som forstyrrer.

Prøv å holde den meteren.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Jonas78 skrev On 12.3.2023 at 16.47:

Jeg holder på å montere USB ladepunkter i kabinene. Ved styrbord kabin akter, står kompasset til autopiloten akkurat der jeg ønsker å plassere laderen.

Laderen har en maks utgangseffekt på 36W (3 Ah)

Vil dette påvirke kompasset, evt hvor mye? 

Dersom USB laderene inneholder DC-DC converter som de sannsynligvis gjør kan du betrakte de også som potensielle RF støykilder da disse converterene jobber på en eller annen fast høy frekvens. Så jeg ville ikke klistret den oppi fluxgate-kompass uansett. Hvis kompasset fønker bra uten forstyrrelser der det står nå så ville jeg sett på alternativ plassering av ladeuttaket. Har prøvd å finne et sted i min båt som tilfredsstiller kravene til avstand med montering og det punktet finnes ikke, så enn så lenge så må jeg rekalibrere for å få det noenlunde om dreggen med kjetting som ligger en halvmeter unna har vært flyttet på..

Fantino skrev for 12 timer siden:

Dersom USB laderene inneholder DC-DC converter som de sannsynligvis gjør kan du betrakte de også som potensielle RF støykilder da disse converterene jobber på en eller annen fast høy frekvens. Så jeg ville ikke klistret den oppi fluxgate-kompass uansett. Hvis kompasset fønker bra uten forstyrrelser der det står nå så ville jeg sett på alternativ plassering av ladeuttaket. Har prøvd å finne et sted i min båt som tilfredsstiller kravene til avstand med montering og det punktet finnes ikke, så enn så lenge så må jeg rekalibrere for å få det noenlunde om dreggen med kjetting som ligger en halvmeter unna har vært flyttet på..

Takk for info, heller mot at jeg da må flytte kompasset, eller finne en annen plass til lader..! 

Bruk vest!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...