tobixen
10 hours ago, alfaalfa said:Portugal har stor sjanse for vinden i ryggen (nordfra) så der kan du legge inn flere stopp: Porte, Cascais,
Kortversjon av den lange posten nedenfor: Besøk Portugal - ved å ankre opp og komme seg i land med lettbåt. Ikke besøk gjestehavn. I allefall ikke i Caiscas.
Så langt har vi kun vært i gjestehavn i Cascais (fordi vi hadde mistet begge ankrene). Det anbefales IKKE.
Portugal er generelt billig, og folk er generelt veldig hyggelige ... men gjestehavnene er svindyre og Portugal er generelt dårlig optimalisert, bl.a. mye unødvendig byråkrati. Vi kom til Cascais rundt midnatt, slitne og medtatte, og i mye vind. Jeg er sikker på at jeg totalt brukte over en time på å vise frem dokumenter, vandre mellom havnekontor og båt, krangle om hvilke dokumenter en norsk båt kan forventes å ha med seg, etc. Jeg betalte rundt hundre euro for ni timers opphold. Vi kunne allernødigst ha vært der i fire timer til dersom jeg først hadde flyttet på båten, men et kvarter ekstra og det ville kostet 100 euro til. Uff nei, did skal jeg aldri tilbake. I allefall ikke til gjestehavna. Cascais har fine ankringsforhold rett ved siden av gjestehavna - og god togforbindelse til Lisboa.
Er man litt heldig med vindforholdene så er det godt med ankringsplasser nedover. Vårt første stopp var i Rio Miño, grensa mellom Spania og Portugal. Anbefales absolutt ikke dersom det er fjære sjø og dønninger fra vest - men vi var heldige og hadde gode marginer under kjølen på vei inn (mer enn en halvmeter på det værste hvis jeg husker riktig), med flo sjø og østavind vil jeg anbefale andre å gjøre det samme. Jeg siktet mot der det var stein i elva, for steiner flytter ikke på seg - det gjør derimot sandbankene. På vei ut (da også på flo sjø) valgte vi på oppfordring av lokalbefolkningen sandbankene - da måtte vi følge anvisningene fra lokalbefolknigen meget godt, og selv da hadde vi ganske dårlige marginer under kjølen.
Vi stoppet i Vila de Conde for å møte mora til en venn av meg. Det er også et sted man helst ikke vil besøke dersom dønningene fra vest er for ille. Vi fikk streng beskjed fra lokalbefolkning om å være veldig forsiktige, følge merkingen svært godt, samt komme inn på flo sjø. Det var østavind, flo og flere meters margin under kjølen da vi kom inn. Det er ikke lett å finne noe sted å legge til i Vila de Conde, selv med bekjentskaper og mange dagers varsel måtte vi pent finne oss i å ankre opp midt i elva. Vi ble sittende dønn fast selv om det var høyvann da vi gjorde et forsøk på å plukke henne opp fra elvebredden (lærdom: alltid bedre å ta slike risiki en time før høyvann, og ikke akkurat mens vannet er på sitt høyeste).
Porto ... visstnok skal man også gå forbi Porto dersom det er kraftig vestavind og dønninger. Men innenfor elvemunningen er det gode ankringsmuligheter - dog et godt stykke til Porto. Jeg har vært i Porto før, for min del fikk jeg nok sightseeing ved å seile inn elva til sentrum (slippe av gjester og mannskap der) og tilbake til ankringsplassen igjen.
Det er steder langs kysten som kan besøkes også ved vestavind. Er det for ille til å komme seg inn til Vila de Conde kan man gå til gjestehavna rett nordfor, Povoa de Vazim. Er det for ille til å komme seg inn i Douro ved Porto, kan man ankre opp rett nordfor, Porto de Leixoes. Rio de Aveiro var også på lista mi over potensielle ankringsplasser. Ved Peniche/Berlenga er det mulig å finne en ankringsplass uansett vindforhold bare man planlegger litt. Ericeira var også på lista mi - og i munningen til Tajo tror jeg alltid det må være mulig å finne et rolig sted å slippe anker - uten at vi har erfaringer med dét, nå har jeg stått på land i Algés i alt for lang tid.
Det er trolig godt med ankringsplasser i Portugal sønnafor Lisboa også - muligens avhengig av vindretning.