Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

22 hours ago, pacuare said:

Antverpen er også en stor havn, men husker ikke at det var problemer der.

Mulig jeg bare hadde uflaks :-)

Skipsleia var ikke så tydelig avmerket på kartet mitt.  Jeg kom normalt på og skulle passere den, uten egentlig å reflektere over at jeg skulle passere en relativt travel skipslei, og jeg passerte akkurat der hvor skipsleia var på det trangeste.  Akkurat i det jeg kommer i relativt rolig fart kom det to skip på vei inn, og den ene prøvde å seile forbi den andre og lå derfor helt babord i leia.  Nå var det i tillegg mørkt og vanskelig å helt skjønne retning og fart på disse skipene.  Det gikk jo bra, men det føltes som at sikkerhetsmarginene var såpass små at det ikke ville gått bra om jeg ikke hadde gjort nødnavigering mot styrbord.

Ingen form for signalisering fra de inngående skipene.  Normalt benyttes jo søkelys ("lyshorn") eller lydsignaler dersom de har mistanke om at campingturistene ikke har helt kontroll over trafikkbildet ... og av og til VHF.  (Hørt en gang på VHF'en - noe slikt som: "Sailboat, beware!  I can easily kill you!" - nei, det var neppe meg de snakket til, jeg var så vidt jeg kunne skjønne helt alene da denne beskjeden kom)

tobixen

tobixen

22 hours ago, pacuare said:

Antverpen er også en stor havn, men husker ikke at det var problemer der.

Mulig jeg bare hadde uflaks :-)

Skipsleia var ikke så tydelig avmerket på kartet mitt.  Jeg kom normalt på og skulle passere den, uten egentlig å reflektere over at jeg skulle passere en relativt travel skipslei, og jeg passerte akkurat der hvor skipsleia var på det trangeste.  Akkurat i det jeg kommer i relativt rolig fart kom det to skip på vei inn, og den ene prøvde å seile forbi den andre og lå derfor helt babord i leia.  Nå var det i tillegg mørkt og vanskelig å helt skjønne retning og fart på disse skipene.  Det gikk jo bra, men det føltes som at sikkerhetsmarginene var såpass små at det ikke ville gått bra om jeg ikke hadde gjort nødnavigering mot styrbord.

Ingen form for signalisering fra de inngående skipene.  Normalt benyttes jo søkelys ("lyshorn") eller lydsignaler dersom de har mistanke om at campingturistene ikke har helt kontroll over trafikkbildet.

• Create New...