Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Listen fortjener litt utdypende kommentarer ... og det er også mange andre steder vi besøkte som var spesielle, hyggelige, interessante ... men som vi føler at vi på sett og vis er ferdige med.  For andre som skal vurdere stoppesteder underveis er de sikkert vel så relevante som de stedene vi vurderer å besøke igjen.

 

Jeg vet ikke om det har noe nytte for seg, men her er noen av stedene vi har stoppet:

 

Sylt og Helgoland - spesielle øyer.  Fruen mente at Sylt var mer verd å se enn Helgoland.  Helgoland er ganske lite sted - jeg føler at vi "ble ferdige" med øya etter én lang dag der (men det var en intens dag!  Skal man slappe av, trenger man kanskje flere dager på å se øya).  Vi besøkte ikke naboøya Düne, den er sikkert også verd å besøke.

 

Cuxhaven har vi jo besøkt en del ganger, det har den særegenskapen at man på lavvann er store tørrlagte eller nesten tørrlagte landområder, bl.a. kan man spasere (eller bli befraktet med hest og slede) til en naboøy.

 

Så har man de frisiske øyene.  Vi har vært innom Terschelling før, det gav mersmak.  Amsterdam har vi også besøkt tidligere.  Jeg likte ikke Amsterdam.  Alt for mange reguleringer, ingen muligheter for dagsfortøying.  På denne turen besøkte vi gjestehavna i IJmunden, men vi var ikke turister der - vi bare trengte et stopp.  Sov, dusjet, vasket klær og kastet søppel.  Neste stopp var litt lengre syd i Nederland, og det var kos ... fine ankringsforhold, fin gjestehavn, solnedgang, fine forhold for å gå på rulleskøyte, severdig gammelby ... det er generelt verd å bruke en del tid i Nederland tenker jeg ... men dere har ikke tid, så glem det :-)

 

Zeebrugge var et ganske enormt havneområde.  Vi trivdes på sandstrendene der, og hadde en trivelig tur til Brügge.  Det er sikkert et sted vi kan vurdere å besøke igjen, men det er ikke på listen over steder hvor vi føler at vi må tilbake til.  Det skal teoretisk være mulig å seile hele veien til Brügge, gjennom kanalene.  Tror jeg.  Men det har dere uansett ikke tid til :-)

 

Vi ble liggende to netter og en dag i Calais.  Fint sted, men lite - så føler at vi ble raskt ferdige der.  De hadde et meget flott område å gå på rulleskøyter på, en mekanisert drage og et rådhus med et høyt tårn man kunne besøke.

 

I Dieppe var havneavgiften 50 EUR, høyeste så langt på turen.  Også et fint sted, men jeg føler ikke at vi trenger å dra tilbake dit.  Vi ble liggende der i noen dager av tekniske årsaker.  De har noen svært gamle kirker som tilsynelatende holder på å forfalle, det var noen høydedrag rundt byen med fantastisk utsikt, og stedet er ellers kjent for et tilsynelatende mislykket alliert landingsforsøk under andre verdenskrig.

 

Ved Cap Levi ankret vi opp, og vi så også på et gammelt fort der - gode minner, men ikke et sted jeg føler at jeg må dra tilbake til.

 

Cherbourg, relativt enorm havn, trivelig sted, et stort museum - vi kom vel til museumet kl 14, jeg anbefaler at man kommer litt tidligere for å få med seg alt der.  Det er et sted man kanskje bør få med seg, men jeg føler ikke noe behov for å komme tilbake dit.

 

Guernsey er på lista, vi brukte noen dager der - og det er et sted jeg ønsker å komme tilbake til.  Men det er jo utenfor EU, så telefoni og internett kan være dyrt - det var ikke svindyrt på fruens abonnement, men på mitt var det svindyrt.  Noe upraktisk når man forsøker å ha "hjemmekontor" og jobbe underveis.  Vi var bare i Saint Peters harbour (samt en lengre spasertur nordover), men det er jo mer å se the Bailiwick of Guernsey inkluderer flere andre øyer, og i tillegg har man Jersey.

 

Shtandardt (fra lista) er et bevegelig mål, på sett og vis en vennebåt.  Jeg forstod det slik at han planlegger å holde seg i Frankrike inntil videre - med "feil" flagg i hekken sliter han litt med havneanløp.  Vi møttes for anker omtrent på 48.654464, -2.423468 - også et sted hvor jeg kan anbefale et besøk, men vi er "ferdige" der og trenger ikke dra tilbake :-)  (og dessuten var det en omvei).

 

Brest er en litt spesiell by, dit drar vi gjerne tilbake.  Turen ut derfra var også spesiell, mye fint å se, så her er det ikke bare byen - her er det et helt område hvor jeg gjerne gjør flere stopp.  Jeg tror havneavgiften var 20 EUR, i allefall en av de billigere havnene.  I tillegg er det ankringsmuligheter (muligens noe avhengig av vindretning).

 

Har man det travelt, så roter man seg ikke inn i Biscaya-bukta.  Har man det ikke travelt, så bør man besøke Biscaya.  Så antageligvis er ingenting av strekningen Brest-A Coruña relevant for dere, men jeg tar det med allikevel ...

 

Vi landet av ulike årsaker i La Rochelle.  Enorm ytre havn, fint sted ... men hvis vi skal tilbake, skal vi prøve bymarinaen.  Vi rakk aldri å se noe særlig av gamlebyen på andre siden av elva.  Familien forlot meg i La Rochelle.  På vei derfra hadde jeg med meg en som jeg fant gjennom et nettsted for "crew exchange" og ei dame som haiket seg over atlanteren.

 

På vei fra La Rochelle var jeg uheldig med vindretningen, målet var å dra rett til La Coruña, men vi endte opp i Santander (og der forsvant haikeren - hun hadde fått kontakt med en båt som skulle vestover, og måtte sette seg på en buss for å rekke turen).  Santander var også et fantastisk sted - men på tilbaketuren har jeg lyst til å se San Sebastian, om det går :-)

 

Generelt, mange ankringsmuligheter på strekningen.  Vi dro nesten hele veien fra La Rochelle til Lisbon uten å stoppe i gjestehavner.  På veien stoppet vi ved et sted benevnt som Playa de Llumeres på kartet.  Fantastisk sted.  Vi vandret til nærmeste landsby - landsbyen var så liten at den ikke hadde noen dagligvarebutikker, men den hadde minst fire resturanter.  Vi besøkte en av dem, og det var en opplevelse.

 

I A Coruña traff jeg mange norske båter.  Jeg lå i gjestehavna fordi jeg hadde bestilt en pakke dit, men det var gode muligheter for å ankre opp også.  Jeg føler at jeg på sett og vis er ferdig med A Coruña (bortsett fra at jeg ønsker å spasere ut til det gamle fyrtårnet der), men det står på listen over steder jeg gjerne vil vise familien.

 

Sisarga var fantastisk - et par øyer, og vi hadde dem helt for oss selv.  Det var mye vind der, landskapet var forblåst og så litt ut som i Norge.  Helt alene?  Nei, neste dag da jeg satt på badeplattformen og hadde videomøte med jobben dukket det plutselig en fiskebåt opp.

 

Ria de Vigo.  Sikkert fint i Vigo, men jeg var ikke der.  Gikk tur langs sandstranda på andre siden.  Fint sted å ankre opp, uansett.

 

Ria Miño, fint ankringssted dersom man kommer og drar på høyvann og dersom vinden kommer fra øst ... og dersom man har god GPS og gode kart over området, eventuelt bare er heldig og ikke treffer bunnen.  Tror generelt sett ikke jeg kan anbefale det :-)

 

Vila do Conde.  Der går det også an å ankre opp midt i elva - det er ikke mye plass, men det går.  Fint sted.  Lokalbefolkningen anbefalte å kun gå inn på høyvann og følge merkingen nøye.  I praksis hadde vi flere meter under kjølen.  Ved vestavind og dønninger må man nok være mer forsiktig.  Det finnes en gjestehavn litt lengre nord også, den er kanskje bedre beskyttet mot vestavinden.

 

Porto.  Imponerende by, vil anbefale å seile inn så langt det går og så ut igjen.  Fine ankringsforhold et stykke vest for selve byen.

 

Berlenga.  Veldig imponerende sted - men det er visstnok ikke lov å ankre opp og ta seg i land uten spesialtillatelse.

 

Cascais - anbefaler absolutt ikke å besøke gjestehavna der.

 

Algés - mye fint å se på i nærområdet - og lengre har jeg ikke kommet :-)

tobixen

tobixen

Listen fortjener litt utdypende kommentarer ... og det er også mange andre steder vi besøkte som var spesielle, hyggelige, interessante ... men som vi føler at vi på sett og vis er ferdige med.  For andre som skal vurdere stoppesteder underveis er de sikkert vel så relevante som de stedene vi vurderer å besøke igjen.

 

Jeg vet ikke om det har noe nytte for seg, men her er noen av stedene vi har stoppet:

 

Sylt og Helgoland - spesielle øyer.  Fruen mente at Sylt var mer verd å se enn Helgoland.  Helgoland er ganske lite sted - jeg føler at vi "ble ferdige" med øya etter én lang dag der (men det var en intens dag!  Skal man slappe av, trenger man kanskje flere dager på å se øya).  Vi besøkte ikke naboøya Düne, den er sikkert også verd å besøke.

 

Cuxhaven har vi jo besøkt en del ganger, det har den særegenskapen at man på lavvann er store tørrlagte eller nesten tørrlagte landområder, bl.a. kan man spasere (eller bli befraktet med hest og slede) til en naboøy.

 

Så har man de frisiske øyene.  Vi har vært innom Terschelling før, det gav mersmak.  Amsterdam har vi også besøkt tidligere.  Jeg likte ikke Amsterdam.  Alt for mange reguleringer, ingen muligheter for dagsfortøying.  På denne turen besøkte vi gjestehavna i IJmunden, men vi var ikke turister der - vi bare trengte et stopp.  Sov, dusjet, vasket klær og kastet søppel.  Neste stopp var litt lengre syd i Nederland, og det var kos ... fine ankringsforhold, fin gjestehavn, solnedgang, fine forhold for å gå på rulleskøyte, severdig gammelby ... det er generelt verd å bruke en del tid i Nederland tenker jeg ... men dere har ikke tid, så glem det :-)

 

Zeebrugge var et ganske enormt havneområde.  Vi trivdes på sandstrendene der, og hadde en trivelig tur til Brügge.  Det er sikkert et sted vi kan vurdere å besøke igjen, men det er ikke på listen over steder hvor vi føler at vi må tilbake til.  Det skal teoretisk være mulig å seile hele veien til Brügge, gjennom kanalene.  Tror jeg.  Men det har dere uansett ikke tid til :-)

 

Vi ble liggende to netter og en dag i Calais.  Fint sted, men lite - så føler at vi ble raskt ferdige der.  De hadde et meget flott område å gå på rulleskøyter på, en mekanisert drage og et rådhus med et høyt tårn man kunne besøke.

 

I Dieppe var havneavgiften 50 EUR, høyeste så langt på turen.  Også et fint sted, men jeg føler ikke at vi trenger å dra tilbake dit.  Vi ble liggende der i noen dager av tekniske årsaker.  De har noen svært gamle kirker som tilsynelatende holder på å forfalle, det var noen høydedrag rundt byen med fantastisk utsikt, og stedet er ellers kjent for et tilsynelatende mislykket alliert landingsforsøk under andre verdenskrig.

 

Ved Cap Levi ankret vi opp, og vi så også på et gammelt fort der - gode minner, men ikke et sted jeg føler at jeg må dra tilbake til.

 

Cherbourg, relativt enorm havn, trivelig sted, et stort museum - vi kom vel til museumet kl 14, jeg anbefaler at man kommer litt tidligere for å få med seg alt der.  Det er et sted man kanskje bør få med seg, men jeg føler ikke noe behov for å komme tilbake dit.

 

Guernsey er på lista, vi brukte noen dager der - og det er et sted jeg ønsker å komme tilbake til.  Men det er jo utenfor EU, så telefoni og internett kan være dyrt - det var ikke svindyrt på fruens abonnement, men på mitt var det svindyrt.  Noe upraktisk når man forsøker å ha "hjemmekontor" og jobbe underveis.  Vi var bare i Saint Peters harbour (samt en lengre spasertur nordover), men det er jo mer å se the Bailiwick of Guernsey inkluderer flere andre øyer, og i tillegg har man Jersey.

 

Shtandardt (fra lista) er et bevegelig mål, på sett og vis en vennebåt.  Jeg forstod det slik at han planlegger å holde seg i Frankrike inntil videre - med "feil" flagg i hekken sliter han litt med havneanløp.  Vi møttes for anker omtrent på 48.654464, -2.423468 - også et sted hvor jeg kan anbefale et besøk, men vi er "ferdige" der og trenger ikke dra tilbake :-)  (og dessuten var det en omvei).

 

Brest er en litt spesiell by, dit drar vi gjerne tilbake - men turen ut derfra var også spesiell (var vel tåke på vei inn, så da

var det fint lite å se).  Dette er et område hvor jeg gjerne gjør flere stopp.  Jeg tror havneavgiften var 20 EUR, i allefall en av de billigere havnene.  I tillegg er det ankringsmuligheter (muligens noe avhengig av vindretning).

 

Har man det travelt, så roter man seg ikke inn i Biscaya-bukta.  Har man det ikke travelt, så bør man besøke Biscaya.  Så antageligvis er ingenting av strekningen Brest-A Coruña relevant for dere, men jeg tar det med allikevel ...

 

Vi landet av ulike årsaker i La Rochelle.  Enorm ytre havn, fint sted ... men hvis vi skal tilbake, skal vi prøve bymarinaen.  Vi rakk aldri å se noe særlig av gamlebyen på andre siden av elva.  Familien forlot meg i La Rochelle.  På vei derfra hadde jeg med meg en som jeg fant gjennom et nettsted for "crew exchange" og ei dame som haiket seg over atlanteren.

 

På vei fra La Rochelle var jeg uheldig med vindretningen, målet var å dra rett til La Coruña, men vi endte opp i Santander (og der forsvant haikeren - hun hadde fått kontakt med en båt som skulle vestover, og måtte sette seg på en buss for å rekke turen).  Santander var også et fantastisk sted - men på tilbaketuren har jeg lyst til å se San Sebastian, om det går :-)

 

Generelt, mange ankringsmuligheter på strekningen.  Vi dro nesten hele veien fra La Rochelle til Lisbon uten å stoppe i gjestehavner.  På veien stoppet vi ved et sted benevnt som Playa de Llumeres på kartet.  Fantastisk sted.  Vi vandret til nærmeste landsby - landsbyen var så liten at den ikke hadde noen dagligvarebutikker, men den hadde minst fire resturanter.  Vi besøkte en av dem, og det var en opplevelse.

 

I A Coruña traff jeg mange norske båter.  Jeg lå i gjestehavna fordi jeg hadde bestilt en pakke dit, men det var gode muligheter for å ankre opp også.  Jeg føler at jeg på sett og vis er ferdig med A Coruña (bortsett fra at jeg ønsker å spasere ut til det gamle fyrtårnet der), men det står på listen over steder jeg gjerne vil vise familien.

 

Sisarga var fantastisk - et par øyer, og vi hadde dem helt for oss selv.  Det var mye vind der, landskapet var forblåst og så litt ut som i Norge.  Helt alene?  Nei, neste dag da jeg satt på badeplattformen og hadde videomøte med jobben dukket det plutselig en fiskebåt opp.

 

Ria de Vigo.  Sikkert fint i Vigo, men jeg var ikke der.  Gikk tur langs sandstranda på andre siden.  Fint sted å ankre opp, uansett.

 

Ria Miño, fint ankringssted dersom man kommer og drar på høyvann og dersom vinden kommer fra øst ... og dersom man har god GPS og gode kart over området, eventuelt bare er heldig og ikke treffer bunnen.  Tror generelt sett ikke jeg kan anbefale det :-)

 

Vila do Conde.  Der går det også an å ankre opp midt i elva - det er ikke mye plass, men det går.  Fint sted.  Lokalbefolkningen anbefalte å kun gå inn på høyvann og følge merkingen nøye.  I praksis hadde vi flere meter under kjølen.  Ved vestavind og dønninger må man nok være mer forsiktig.  Det finnes en gjestehavn litt lengre nord også, den er kanskje bedre beskyttet mot vestavinden.

 

Porto.  Imponerende by, vil anbefale å seile inn så langt det går og så ut igjen.  Fine ankringsforhold et stykke vest for selve byen.

 

Berlenga.  Veldig imponerende sted - men det er visstnok ikke lov å ankre opp og ta seg i land uten spesialtillatelse.

 

Cascais - anbefaler absolutt ikke å besøke gjestehavna der.

 

Algés - mye fint å se på i nærområdet - og lengre har jeg ikke kommet :-)

tobixen

tobixen

Listen fortjener litt utdypende kommentarer ... og det er også mange andre steder vi besøkte som var spesielle, hyggelige, interessante ... men som vi føler at vi på sett og vis er ferdige med.  For andre som skal vurdere stoppesteder underveis er de sikkert vel så relevante som de stedene vi vurderer å besøke igjen.

 

Jeg vet ikke om det har noe nytte for seg, men her er noen av stedene vi har stoppet:

 

Sylt og Helgoland - spesielle øyer.  Fruen mente at Sylt var mer verd å se enn Helgoland.  Helgoland er ganske lite sted - jeg føler at vi "ble ferdige" med øya etter én lang dag der (men det var en intens dag!  Skal man slappe av, trenger man kanskje flere dager på å se øya).  Vi besøkte ikke naboøya Düne, den er sikkert også verd å besøke.

 

Cuxhaven har vi jo besøkt en del ganger, det har den særegenskapen at man på lavvann er store tørrlagte eller nesten tørrlagte landområder, bl.a. kan man spasere (eller bli befraktet med hest og slede) til en naboøy.

 

Så har man de frisiske øyene.  Vi har vært innom Terschelling før, det gav mersmak.  Amsterdam har vi også besøkt tidligere.  Jeg likte ikke Amsterdam.  Alt for mange reguleringer, ingen muligheter for dagsfortøying.  På denne turen besøkte vi gjestehavna i IJmunden, men vi var ikke turister der - vi bare trengte et stopp.  Sov, dusjet, vasket klær og kastet søppel.  Neste stopp var litt lengre syd i Nederland, og det var kos ... fine ankringsforhold, fin gjestehavn, solnedgang, fine forhold for å gå på rulleskøyte, severdig gammelby ... det er generelt verd å bruke en del tid i Nederland tenker jeg ... men dere har ikke tid, så glem det :-)

 

Zeebrugge var et ganske enormt havneområde.  Vi trivdes på sandstrendene der, og hadde en trivelig tur til Brügge.  Det er sikkert et sted vi kan vurdere å besøke igjen, men det er ikke på listen over steder hvor vi føler at vi må tilbake til.  Det skal teoretisk være mulig å seile hele veien til Brügge, gjennom kanalene.  Tror jeg.

 

Vi ble liggende to netter og en dag i Calais.  Fint sted, men lite - så føler at vi ble raskt ferdige der.  De hadde et meget flott område å gå på rulleskøyter på, en mekanisert drage og et rådhus med et høyt tårn man kunne besøke.

 

I Dieppe var havneavgiften 50 EUR, høyeste så langt på turen.  Også et fint sted, men jeg føler ikke at vi trenger å dra tilbake dit.  Vi ble liggende der i noen dager av tekniske årsaker.  De har noen svært gamle kirker som tilsynelatende holder på å forfalle, det var noen høydedrag rundt byen med fantastisk utsikt, og stedet er ellers kjent for et tilsynelatende mislykket alliert landingsforsøk under andre verdenskrig.

 

Ved Cap Levi ankret vi opp, og vi så også på et gammelt fort der - gode minner, men ikke et sted jeg føler at jeg må dra tilbake til.

 

Cherbourg, relativt enorm havn, trivelig sted, et stort museum - vi kom vel til museumet kl 14, jeg anbefaler at man kommer litt tidligere for å få med seg alt der.  Det er et sted man kanskje bør få med seg, men jeg føler ikke noe behov for å komme tilbake dit.

 

Guernsey er på lista, vi brukte noen dager der - og det er et sted jeg ønsker å komme tilbake til.  Men det er jo utenfor EU, så telefoni og internett kan være dyrt - det var ikke svindyrt på fruens abonnement, men på mitt var det svindyrt.  Noe upraktisk når man forsøker å ha "hjemmekontor" og jobbe underveis.  Vi var bare i Saint Peters harbour (samt en lengre spasertur nordover), men det er jo mer å se the Bailiwick of Guernsey inkluderer flere andre øyer, og i tillegg har man Jersey.

 

Shtandardt (fra lista) er et bevegelig mål, på sett og vis en vennebåt.  Jeg forstod det slik at han planlegger å holde seg i Frankrike inntil videre - med "feil" flagg i hekken sliter han litt med havneanløp.  Vi møttes for anker omtrent på 48.654464, -2.423468 - også et sted hvor jeg kan anbefale et besøk, men vi er "ferdige" der og trenger ikke dra tilbake :-)  (og dessuten var det en omvei).

 

Brest er en litt spesiell by, dit drar vi gjerne tilbake - men turen ut derfra var også spesiell (var vel tåke på vei inn, så da

var det fint lite å se).  Dette er et område hvor jeg gjerne gjør flere stopp.  Jeg tror havneavgiften var 20 EUR, i allefall en av de billigere havnene.  I tillegg er det ankringsmuligheter (muligens noe avhengig av vindretning).

 

Har man det travelt, så roter man seg ikke inn i Biscaya-bukta.  Har man det ikke travelt, så bør man besøke Biscaya.  Så antageligvis er ingenting av strekningen Brest-A Coruña relevant for dere, men jeg tar det med allikevel ...

 

Vi landet av ulike årsaker i La Rochelle.  Enorm ytre havn, fint sted ... men hvis vi skal tilbake, skal vi prøve bymarinaen.  Vi rakk aldri å se noe særlig av gamlebyen på andre siden av elva.  Familien forlot meg i La Rochelle.  På vei derfra hadde jeg med meg en som jeg fant gjennom et nettsted for "crew exchange" og ei dame som haiket seg over atlanteren.

 

På vei fra La Rochelle var jeg uheldig med vindretningen, målet var å dra rett til La Coruña, men vi endte opp i Santander (og der forsvant haikeren - hun hadde fått kontakt med en båt som skulle vestover, og måtte sette seg på en buss for å rekke turen).  Santander var også et fantastisk sted - men på tilbaketuren har jeg lyst til å se San Sebastian, om det går :-)

 

Generelt, mange ankringsmuligheter på strekningen.  Vi dro nesten hele veien fra La Rochelle til Lisbon uten å stoppe i gjestehavner.  På veien stoppet vi ved et sted benevnt som Playa de Llumeres på kartet.  Fantastisk sted.  Vi vandret til nærmeste landsby - landsbyen var så liten at den ikke hadde noen dagligvarebutikker, men den hadde minst fire resturanter.  Vi besøkte en av dem, og det var en opplevelse.

 

I A Coruña traff jeg mange norske båter.  Jeg lå i gjestehavna fordi jeg hadde bestilt en pakke dit, men det var gode muligheter for å ankre opp også.  Jeg føler at jeg på sett og vis er ferdig med A Coruña (bortsett fra at jeg ønsker å spasere ut til det gamle fyrtårnet der), men det står på listen over steder jeg gjerne vil vise familien.

 

Sisarga var fantastisk - et par øyer, og vi hadde dem helt for oss selv.  Det var mye vind der, landskapet var forblåst og så litt ut som i Norge.  Helt alene?  Nei, neste dag da jeg satt på badeplattformen og hadde videomøte med jobben dukket det plutselig en fiskebåt opp.

 

Ria de Vigo.  Sikkert fint i Vigo, men jeg var ikke der.  Gikk tur langs sandstranda på andre siden.  Fint sted å ankre opp, uansett.

 

Ria Miño, fint ankringssted dersom man kommer og drar på høyvann og dersom vinden kommer fra øst ... og dersom man har god GPS og gode kart over området, eventuelt bare er heldig og ikke treffer bunnen.  Tror generelt sett ikke jeg kan anbefale det :-)

 

Vila do Conde.  Der går det også an å ankre opp midt i elva - det er ikke mye plass, men det går.  Fint sted.  Lokalbefolkningen anbefalte å kun gå inn på høyvann og følge merkingen nøye.  I praksis hadde vi flere meter under kjølen.  Ved vestavind og dønninger må man nok være mer forsiktig.  Det finnes en gjestehavn litt lengre nord også, den er kanskje bedre beskyttet mot vestavinden.

 

Porto.  Imponerende by, vil anbefale å seile inn så langt det går og så ut igjen.  Fine ankringsforhold et stykke vest for selve byen.

 

Berlenga.  Veldig imponerende sted - men det er visstnok ikke lov å ankre opp og ta seg i land uten spesialtillatelse.

 

Cascais - anbefaler absolutt ikke å besøke gjestehavna der.

 

Algés - mye fint å se på i nærområdet - og lengre har jeg ikke kommet :-)

tobixen

tobixen

Listen fortjener litt utdypende kommentarer ... og det er også mange andre steder vi besøkte som var spesielle, hyggelige, interessante ... men som vi føler at vi på sett og vis er ferdige med.  For andre som skal vurdere stoppesteder underveis er de sikkert vel så relevante som de stedene vi vurderer å besøke igjen.

 

Jeg vet ikke om det har noe nytte for seg, men her er noen av stedene vi har stoppet:

 

Sylt og Helgoland - spesielle øyer.  Fruen mente at Sylt var mer verd å se enn Helgoland.  Helgoland er ganske lite sted - jeg føler at vi "ble ferdige" med øya etter én lang dag der.  Vi besøkte ikke naboøya Düne, den er sikkert også verd å besøke.

 

Cuxhaven har vi jo besøkt en del ganger, det har den særegenskapen at man på lavvann er store tørrlagte eller nesten tørrlagte landområder, bl.a. kan man spasere (eller bli befraktet med hest og slede) til en naboøy.

 

Så har man de frisiske øyene.  Vi har vært innom Terschelling før, det gav mersmak.  Amsterdam har vi også besøkt tidligere.  Jeg likte ikke Amsterdam.  Alt for mange reguleringer, ingen muligheter for dagsfortøying.  På denne turen besøkte vi gjestehavna i IJmunden, men vi var ikke turister der - vi bare trengte et stopp.  Sov, dusjet, vasket klær og kastet søppel.  Neste stopp var litt lengre syd i Nederland, og det var kos ... fine ankringsforhold, fin gjestehavn, solnedgang, fine forhold for å gå på rulleskøyte, severdig gammelby ... det er generelt verd å bruke en del tid i Nederland tenker jeg ... men dere har ikke tid, så glem det :-)

 

Zeebrugge var et ganske enormt havneområde.  Vi trivdes på sandstrendene der, og hadde en trivelig tur til Brügge.  Det er sikkert et sted vi kan vurdere å besøke igjen, men det er ikke på listen over steder hvor vi føler at vi må tilbake til.  Det skal teoretisk være mulig å seile hele veien til Brügge, gjennom kanalene.  Tror jeg.

 

Vi ble liggende to netter og en dag i Calais.  Fint sted, men lite - så føler at vi ble raskt ferdige der.  De hadde et meget flott område å gå på rulleskøyter på, en mekanisert drage og et rådhus med et høyt tårn man kunne besøke.

 

I Dieppe var havneavgiften 50 EUR, høyeste så langt på turen.  Også et fint sted, men jeg føler ikke at vi trenger å dra tilbake dit.  Vi ble liggende der i noen dager av tekniske årsaker.  De har noen svært gamle kirker som tilsynelatende holder på å forfalle, det var noen høydedrag rundt byen med fantastisk utsikt, og stedet er ellers kjent for et tilsynelatende mislykket alliert landingsforsøk under andre verdenskrig.

 

Ved Cap Levi ankret vi opp, og vi så også på et gammelt fort der - gode minner, men ikke et sted jeg føler at jeg må dra tilbake til.

 

Cherbourg, relativt enorm havn, trivelig sted, et stort museum - vi kom vel til museumet kl 14, jeg anbefaler at man kommer litt tidligere for å få med seg alt der.  Det er et sted man kanskje bør få med seg, men jeg føler ikke noe behov for å komme tilbake dit.

 

Guernsey er på lista, vi brukte noen dager der - og det er et sted jeg ønsker å komme tilbake til.  Men det er jo utenfor EU, så telefoni og internett kan være dyrt - det var ikke svindyrt på fruens abonnement, men på mitt var det svindyrt.  Noe upraktisk når man forsøker å ha "hjemmekontor" og jobbe underveis.  Vi var bare i Saint Peters harbour (samt en lengre spasertur nordover), men det er jo mer å se the Bailiwick of Guernsey inkluderer flere andre øyer, og i tillegg har man Jersey.

 

Shtandardt (fra lista) er et bevegelig mål, på sett og vis en vennebåt.  Jeg forstod det slik at han planlegger å holde seg i Frankrike inntil videre - med "feil" flagg i hekken sliter han litt med havneanløp.  Vi møttes for anker omtrent på 48.654464, -2.423468 - også et sted hvor jeg kan anbefale et besøk, men vi er "ferdige" der og trenger ikke dra tilbake :-)  (og dessuten var det en omvei).

 

Brest er en litt spesiell by, dit drar vi gjerne tilbake - men turen ut derfra var også spesiell (var vel tåke på vei inn, så da

var det fint lite å se).  Dette er et område hvor jeg gjerne gjør flere stopp.  Jeg tror havneavgiften var 20 EUR, i allefall en av de billigere havnene.  I tillegg er det ankringsmuligheter (muligens noe avhengig av vindretning).

 

Har man det travelt, så roter man seg ikke inn i Biscaya-bukta.  Har man det ikke travelt, så bør man besøke Biscaya.  Så antageligvis er ingenting av strekningen Brest-A Coruña relevant for dere, men jeg tar det med allikevel ...

 

Vi landet av ulike årsaker i La Rochelle.  Enorm ytre havn, fint sted ... men hvis vi skal tilbake, skal vi prøve bymarinaen.  Vi rakk aldri å se noe særlig av gamlebyen på andre siden av elva.  Familien forlot meg i La Rochelle.  På vei derfra hadde jeg med meg en som jeg fant gjennom et nettsted for "crew exchange" og ei dame som haiket seg over atlanteren.

 

På vei fra La Rochelle var jeg uheldig med vindretningen, målet var å dra rett til La Coruña, men vi endte opp i Santander (og der forsvant haikeren - hun hadde fått kontakt med en båt som skulle vestover, og måtte sette seg på en buss for å rekke turen).  Santander var også et fantastisk sted - men på tilbaketuren har jeg lyst til å se San Sebastian, om det går :-)

 

Generelt, mange ankringsmuligheter på strekningen.  Vi dro nesten hele veien fra La Rochelle til Lisbon uten å stoppe i gjestehavner.  På veien stoppet vi ved et sted benevnt som Playa de Llumeres på kartet.  Fantastisk sted.  Vi vandret til nærmeste landsby - landsbyen var så liten at den ikke hadde noen dagligvarebutikker, men den hadde minst fire resturanter.  Vi besøkte en av dem, og det var en opplevelse.

 

I A Coruña traff jeg mange norske båter.  Jeg lå i gjestehavna fordi jeg hadde bestilt en pakke dit, men det var gode muligheter for å ankre opp også.  Jeg føler at jeg på sett og vis er ferdig med A Coruña (bortsett fra at jeg ønsker å spasere ut til det gamle fyrtårnet der), men det står på listen over steder jeg gjerne vil vise familien.

 

Sisarga var fantastisk - et par øyer, og vi hadde dem helt for oss selv.  Det var mye vind der, landskapet var forblåst og så litt ut som i Norge.  Helt alene?  Nei, neste dag da jeg satt på badeplattformen og hadde videomøte med jobben dukket det plutselig en fiskebåt opp.

 

Ria de Vigo.  Sikkert fint i Vigo, men jeg var ikke der.  Gikk tur langs sandstranda på andre siden.  Fint sted å ankre opp, uansett.

 

Ria Miño, fint ankringssted dersom man kommer og drar på høyvann og dersom vinden kommer fra øst ... og dersom man har god GPS og gode kart over området, eventuelt bare er heldig og ikke treffer bunnen.  Tror generelt sett ikke jeg kan anbefale det :-)

 

Vila do Conde.  Der går det også an å ankre opp midt i elva - det er ikke mye plass, men det går.  Fint sted.  Lokalbefolkningen anbefalte å kun gå inn på høyvann og følge merkingen nøye.  I praksis hadde vi flere meter under kjølen.  Ved vestavind og dønninger må man nok være mer forsiktig.  Det finnes en gjestehavn litt lengre nord også, den er kanskje bedre beskyttet mot vestavinden.

 

Porto.  Imponerende by, vil anbefale å seile inn så langt det går og så ut igjen.  Fine ankringsforhold et stykke vest for selve byen.

 

Berlenga.  Veldig imponerende sted - men det er visstnok ikke lov å ankre opp og ta seg i land uten spesialtillatelse.

 

Cascais - anbefaler absolutt ikke å besøke gjestehavna der.

 

Algés - mye fint å se på i nærområdet - og lengre har jeg ikke kommet :-)



×
×
  • Create New...