Swingswong Startet 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2023 Jeg sjekker at motoren står rett i forhold til drevet og ønsker å rotere motoren litt for å se at det er rett i forhold til koplingen i motor. Jeg husker ikke hvilken vei motoren roterer ? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
x17 Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 Fra manualen Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 12.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 Herlig! Takk Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Det er ingen grunn til å rotere motor. Er du ikke på linje er du ikke på linje om du roterer motoren. Senter for rotasjonen endrer seg ikke. Her gjelder det å være nøyaktig og bruke alle hjelpemidler som laser, målebånd og sterke briller! Den må være vertikalt og horisontalt i flukt med gimbal bearing. Og i flukt med senterlinjen av båten/drev i hele motoren lengde. Ellers blir det krøll og du kan få vibrasjoner om knekker veivakselen... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 (redigert) alfaalfa skrev 16 minutter siden: Det er ingen grunn til å rotere motor. I følge manual skal motor roteres. The alignment must be checked with the engine rotated in 90 degree increments. This is to insure that the coupler is "true" and won't wobble. Redigert 13.Mars.2023 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
alfaalfa Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Om coupler er slitt og gammel så selvsagt. Denne testen med å rotere motoren gjøres ikke får å sjekke om motoren er rett montert eller plassert riktig. Men for å avsløre om coupler er skjev eller slitt. Om du monterer motor og motoren står riktig er det viktig å vite. Og om da coupler er skjev, men teststanga glir rett inn har du veldig flaks... eller uflaks... Jeg ville lagt mest vekt på å sikre at motoren rett montert. Det er viktig å forstå hva en test du gjør faktisk er en sjekk på. Og i dette tilfellet er det en test av om du har en defekt coupler. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 (redigert) Hvordan retter man opp en Mercruiser motor på drev annet enn ved bruk av denne test-tolken? Finner ikke noen andre måter å rette opp på beskrevet i manual (Alpha one gen 2). Hvordan skal man måle at høyden er riktig? Og retning sideveis? Det tross alt to hull som skal være på linje når det er riktig - Gimball lager og engine coupler. Trikset er å smøre enden av tolken med fett og se på dybden av sporene som spline i coupler avsetter. Er dette ujevnt og stedene det er ujevnt på ikke følger med når motor roteres, så er oppretting feil. Følger det med rundt og er likt når motor roteres er coupler feil. Edit: Dette står ikke i noen manual, men er tips jeg har funnet på nettet. Smør enden av "Alignment tool" med tynt lag med fett. Observer følgende når den trekkes ut: When adjusting the front motor mounts, read the grease marks on the tool. Grease wiped off the top of the tool= lower the engine front. Grease wiped off the bottom of the tool= raise the front. Redigert 13.Mars.2023 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Swingswong Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Nå har jeg rotert motoren 180 grader og all oljen rant ut Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Swingswong skrev 12 minutter siden: Nå har jeg rotert motoren 180 grader og all oljen rant ut Høres ut som noe er gala ja Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Swingswong Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 For mye olje ? jeg sjekket opprettingen i fjor. Da var den perfekt, men jeg roterte ikke motoren. I år kjenner jeg den ikke får like lett som i fjor og da mistenker jeg koplingen først. La oss håpe det ikke er den Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Har nå rotert i 90 graders step. Det virker som at koplingen er i senter. Det jeg synes er snodig er at jeg må skru ned motoren 4mm foran for å få den rett. Er ikke det mye? I fjor var den rett, sa i alle fall han som testet med sin tolk da. Nå har jeg testet med min egen. Kan det ha noe å si at bakte vugge båten ligger i står 10cm lengre frem i år? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Hadde utslag på sentrering av aksel hos meg når vi hadde plassert støtte under kjøl for lagt akter i fjor vinter. Når vi flytta danne lengre frem, så ble plutselig alt bra igjen. Så ikke umulig det kan virke inn hos deg også nei. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 15.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Det siste er muligens vel clouet her. Det høres ut som om du bør vente med finopprettingen til den ligger på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Det er svært vanskelig å gjøre dette i vannet ettersom drevet må av båten… kan event forsøke å jekke opp litt bakerst for å se om det forandrer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.