Jump to content

Rotasjonsretning Mercruiser QSD hvit

Swingswong

Recommended Posts

Det er ingen grunn til å rotere motor. Er du ikke på linje er du ikke på linje om du roterer motoren. Senter for rotasjonen endrer seg ikke.

Her gjelder det å være nøyaktig og bruke alle hjelpemidler som laser, målebånd og sterke briller! Den må være vertikalt og horisontalt i flukt med gimbal bearing. Og i flukt med senterlinjen av båten/drev i hele motoren lengde. Ellers blir det krøll og du kan få vibrasjoner om knekker veivakselen...

alfaalfa skrev 16 minutter siden:

Det er ingen grunn til å rotere motor.

I følge manual skal motor roteres. 

The alignment must be checked with the engine rotated in 90 degree increments. This is to insure that the coupler is "true" and won't wobble.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Om coupler er slitt og gammel så selvsagt. Denne testen med å rotere motoren gjøres ikke får å sjekke om motoren er rett montert eller plassert riktig. Men for å avsløre om coupler er skjev eller slitt.

Om du monterer motor og motoren står riktig er det viktig å vite. Og om da coupler er skjev, men teststanga glir rett inn har du veldig flaks... eller uflaks...

Jeg ville lagt mest vekt på å sikre at motoren rett montert.

Det er viktig å forstå hva en test du gjør faktisk er en sjekk på. Og i dette tilfellet er det en test av om du har en defekt coupler.

Hvordan retter man opp en Mercruiser motor på drev annet enn ved bruk av denne test-tolken?

Finner ikke noen andre måter å rette opp på beskrevet i manual (Alpha one gen 2).

Hvordan skal man måle at høyden er riktig? Og retning sideveis? 

Det tross alt to hull som skal være på linje når det er riktig - Gimball lager og engine coupler.

Trikset er å smøre enden av tolken med fett og se på dybden av sporene som spline i coupler avsetter.

Er dette ujevnt og stedene det er ujevnt på ikke følger med når motor roteres, så er oppretting feil.

Følger det med rundt og er likt når motor roteres er coupler feil.

Edit:

Dette står ikke i noen manual, men er tips jeg har funnet på nettet.

Smør enden av "Alignment tool" med tynt lag med fett.

Observer følgende når den trekkes ut:

When adjusting the front motor mounts, read the grease marks on the tool. 
Grease wiped off the top of the tool= lower the engine front.
Grease wiped off the bottom of the tool= raise the front.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har nå rotert i 90 graders step. Det virker som at koplingen er i senter. 
Det jeg synes er snodig er at jeg må skru ned motoren 4mm foran for å få den rett. Er ikke det mye? I fjor var den rett, sa i alle fall han som testet med sin tolk da. 
Nå har jeg testet med min egen. 
Kan det ha noe å si at bakte vugge båten ligger i står 10cm lengre frem i år? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...